اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

بازخوانی راهبردهای مدیریت سیاسی حضرت زینب(سلام‌الله علیها)

مطالعه موردی سیره حضرت زینب(س) به عنوان یک زن از خاندان رسالت در دوران اسارت، به دلیل خاص بودن واقعه و شکل‌گیری بحرانی جدید در پیشروی تاریخ تشیع، آن هم با محوریت سیاسی- مذهبی، از اهمیت خاصی برخوردار است و می‌تواند الگوی مناسبی برای زنان جامعه اسلامی باشد.

بازخوانی راهبردهای مدیریت سیاسی حضرت زینب(سلام‌الله علیها)

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حضرت زینب (سلام الله علیها) به عنوان یک الگوی مدیریتی موفق، در شیوه مدیریت خود مؤلفه‌هایی را لحاظ نموده‌اند که علی‌رغم گذر زمان و انصار، به کارگیری آن در جامعه فعلی ما نیز بسیار کارگشا و راه‌گشا است. 

تشخیص درست بحران و زمینه‌های آن، باورهای زیربنای مدیریت بحران، ویژگی‌های شخصیتی مؤثر و اقدامات مدیریتی قبل، حین و بعد از بحران، چهار مؤلفه مدیریت بحران در سیره حضرت (س) هستند. ایشان توانست این بحران‌ها را از طریق چهار مؤلفه فوق مدیریت، و آن را تبدیل به فرصت نماید و اندیشه سیاسی شیعه را گسترش دهد.

سیاست‌های کلی مدیریت حضرت زینب سلام الله علیها را می‌توان در قالب سه شاخص دسته‌بندی کرد، که ایشان در طول دوران زندگی این شاخص‌ها را به کار گرفته و شیوه مدیریتی خود را بر اساس آن پیش برده‌اند.

سیاست زنانگی حضرت زینب (س) را می‌توان به عنوان اولین شاخص مدیریتی شخصیت ایشان بیان کرد، چرا که این حضرت در طول دوران زندگی خود با به کارگیری به موقع هوش عاطفی و استفاده از قدرت زنانگی و ظرافت‌های آن، توانست مسائل مختلفی از جمله ازدواج با عبدالله ابن جعفر(ع) و شرط همراهی همیشگی با برادر و حضور در واقعه عاشورا و پس از آن و همچنین همراهی با همسر و سکونت در شام را به خوبی مدیریت کند و وظیفه دختری، خواهری، همسری و مادری و دیگر نسبت‌ها را با استفاده از این هوش به بهترین وجه ایفا نماید.

در سیاست دینی نیز حضرت زینب (سلام الله علیها) به عنوان یک الگوی آگاه به مبانی دین، با برنامه‌ریزی و مدیریت ویژه‌ای، به پیگیری امور پرداختند، از مهمترین شاخص‌های رفتاری حضرت زینب(س) در این باره می‌توان به برگزاری کلاس ها و دوره‌های آموزشی ویژه بانوان و بهره‌گیری از مفاهیم و مبانی قرآنی در موقعیت‌های حساس اشاره کرد.

یکی از مهم‌ترین موقعیت هایی که حضرت زینب (س) از این شاخص استفاده نمود در مجلس ابن زیاد و پاسخ رسای ما رایت الا جمیلا از طرف ایشان به ابن زیاد بود.

همانطور که می دانیم این پاسخ دربردارنده و بیانگر بالاترین درجه معنویت در وجود حضرت زینب (سلام الله علیها) است که به نوعی مؤکد صبر ایشان نیز می‌باشد.

در تعابیر عامی،  فقط خودداری زینب کبری(س) و خودداری از گریه بر شهدا در روز عاشورا و صبر بر مصائب ایشان نمود دارد، حال آنکه این حضرت با تمام ویژگی‌های زنانه و صرفا به جهت مدیریت بحران و پیشبرد امور بازماندگان و اسرا، در لحظه واکنش زنانه از خود نشان نداد و تمام رنج حاصل از درد موجود را در دوران خود فرو خورده و از این جهت یک‌شبه پیر شدند.

این برخورد حضرت که برگرفته از مدیریت سیاسی و شجاعت ایشان است، را می‌توان به دولتمردانی که در میدان عمل بدون هیچ تاملی، تسلیم خواست دشمن می‌شوند، گوشزد کرد؛ چرا که گاهی مدیریت شرایط ایجاب می‌کند که با خودداری و برخورد بزرگ‌منشانه، از داشته‌ها دفاع و کنترل وضعیت را به‌دست گرفت که این امر تعبیر واقعی عمل همراه با بصیرت است.

بنابراین در مجموع می‌توان معنویت، شجاعت و بصیرت حضرت زینب(س) را رمز ماندگاری شیوه مدیریتی ایشان دانست که سیاستی خاص را ترسیم و به عنوان یک الگو همواره قابل سرمشق گرفتن است.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول