اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

فرستاده سابق سازمان ملل: حمله حفتر به طرابلس با چراغ سبز بولتون بود

فرستاده سازمان سازمان ملل متحد در امور یمن تأکید کرد که حمله ژنرال «خلیفه حفتر» به طرابلس در سال ۲۰۱۹ با چراغ سبز «جان بولتون» مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا صورت گرفت.

فرستاده سابق سازمان ملل: حمله حفتر به طرابلس با چراغ سبز بولتون بود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «استفانی ویلیامز» فرستاده سابق سازمان ملل در امور یمن از چراغ سبز جان بولتون به ژنرال خلیفه حفتر فرمانده نیروهای شرق لیبی برای حمله به طرابلس پایتخت این کشور در سال ۲۰۱۹ خبر داد.

ویلیامز در مصاحبه با روزنامه سعودی «الشرق الأوسط» گفت که جان بولتون چهار یا پنج روز پیش از حمله حفتر به طرابلس در تماس تلفنی با حفتر به او گفت: «اگر می‌خواهی کاری بکنی سریعا انجام بده و قربانیان غیرنظامی را کاهش بده».

وی افزود: نمی‌دانم ژنرال حفتر پس از این تماس چه فکری کرد اما تصور می‌کرد که به راحتی وارد طرابلس خواهد شد، فوریه و مارس نیز سرنوشت‌ساز بود.

ویلیامز گفت که هیأت سازمان ملل اطلاعی از تماس «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا با حفتر نداشت تا اینکه خود ترامپ از تماس با حفتر خبر داد.

وی افزود که تماس بولتون و ترامپ با حفتر باعث شد او احساس کند که آمریکا در کنارش است.

فرستاده سابق سازمان ملل در امور یمن تصریح کرد که اختلافاتی نیز بین نهادهای آمریکایی درباره حفتر و حمله او به طرابلس وجود داشت و وزارت خارجه از تماس ترامپ و حفتر ناراضی بود.

ویلیامز که پیش از تصدی منصب فرستاده سازمان ملل در یمن، در وزارت خارجه آمریکا مسئول بود، گفت که دولت جدید لیبی فرصت زیادی دارد تا کشور را به سمت برگزاری انتخابات در ۲۴ دسامبر آینده و اجرای نقشه راه حاصل از گفت‌وگوهای داخلی لیبی هدایت کند.

او گفت که هیأت سازمان ملل از رکود نظامی برای هدایت امور به سمت آتش‌بس در ۲۳ اکتبر گذشته استفاده کرد.

ویلیامز تأکید کرد که از جمله عوامل مهم موفقیت گفت‌وگوهای داخلی لیبی، مخالفت لیبیایی‌ها با حضور بیگانگان در کشورشان است.

لیبی از سال ۲۰۱۱ شاهد بی‌ثباتی سراسری است. پس از کشته شدن معمر القذافی رئیس سابق این کشور، لیبی شاهد درگیری گروه‌های مختلف بود تا جایی که گروه‌های مسلح در این کشور به دو بخش شرقی (طبرق) و غربی (طرابلس) تبدیل شدند و با حمایت برخی کشورها با یکدیگر جنگیدند.

اخیرا دور جدید گفت‌وگوهای سیاسی لیبی در شهر ژنو سوئیس، با نظارت سازمان ملل متحد با هدف بررسی نامزد ریاست دولت موقت لیبی برگزار شد و «محمد المنفی» به عنوان رئیس شورای ریاستی، «عبدالحمید الدبیبه» به عنوان نخست‌وزیر دولت انتقالی لیبی و «موسی الکونی» و «عبدالله اللافی» به سمت اعضا انتخاب شدند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول