اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

نویسنده ایرانی، زندگی ابومهدی المهندس را می‌نویسد

شهلا پناهی از نویسندگان کشورمان اثری را با محوریت رزمندگان مقاومت و مخصوصا شهید «ابومهدی‌المهندس» می‌نویسد.

نویسنده ایرانی، زندگی ابومهدی المهندس را می‌نویسد

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، چند سالی است با پژوهش در زمینه بحران‌های منطقه در حوزه شهدای جبهه مقاومت قلم می‌زند و این همسویی او را به مسیر مقاومت کشاند تا کتابی با موضوع شهید «ابومهدی‌المهندس» بنویسد. سبک نگارش او مستندنگاری است و به همین دلیل تحقیقات میدانی کتاب‌هایش را خودش انجام می‌دهد. 

شهلا پناهی نویسنده‌ای است که در کارنامه او کتاب‌های فراوانی دیده می‌شود، اما از نمایشگاه سال گذشته بنایی را نهاد تا کتابی با محوریت سید شهدای مقاومت بنویسد؛ هرچند روزگار به نحوی دیگر رقم زد.

این نویسنده بعد از حضور ابومهدی‌المهندس در نمایشگاه کتاب سال گذشته و تاکید او بر پرداختن به نحوه شکل‌گیری سپاه بدر و حضور این نیروها دوشادوش رزمندگان ایرانی در طول سال‌های دفاع مقدس، معرفی فرهنگ مقاومت، تبادل آثار شهدا (معرفی شهدای عراق به مردم ایران و شهدای ایرانی به مردم عراق)، ثبت مستند وقایع تاریخی و مبارزات مردم عراق و قرار دادن آن پیش روی مخاطب، پناهی تصمیم گرفت با مرور زندگی ابومهدی و نگاه جامع به آنچه مورد نظرش بود کتابی با این سبک و سیاق بنویسد.

با این نویسنده به گفت‌وگو پرداختیم تا از این اثر بیش‌تر بدانیم. پناهی درباره این اثر که تحقیقاتش را انجام می‌دهد، ابراز داشت: با همکاری مرکز «المرکز الوثائقی للمقاومةالاسلامیه فی‌العراق» در حال تحقیق و تالیف کتابی درباره زندگی مبارزاتی ابومهدی‌المهندس هستم.

وی با بیان اینکه پیش از شهادت این فرمانده و پس از نمایشگاه کتاب سال گذشته تاکید او این بود که شهدای عراقی به ایرانی‌ها و شهدای ایرانی به عراقی‌ها معرفی شوند، توضیح داد: چارت اصلی کتاب، مبارزات و عملیات‌های ابومهدی است، اوضاع سیاسی عراق قبل و بعد از تولد ابومهدی و تغییر حکومت در عراق که منجر به شروع سال‌ها مبارزه با حزب بعث در تاریخ مردم عراق شد، مرور دوران کودکی تا ورود به دانشگاه که از این دوران به بعد ابومهدی و بسیاری از دوستانش از پرچم‌داران مبارزه با حزب بعث بودند، مهاجرت به کویت و ایران، حضور در سپاه بدر و با پایان جنگ ایران، رقم خوردن انتفاضه عراق، مبارزه با آمریکا و جنگ با داعش در تمام نقاط کشورش و در نهایت، ایستادن و پافشاری بر خروج آمریکا از عراق، تعامل ابومهدی با گروه‌های مختلف جبهه مقاومت، سال‌ها دوستی و نزدیکی‌اش با حاج قاسم سلیمانی و رسیدگی به اوضاع معیشتی، بهداشت و درمان مردم عراق از جمله موضوعاتی است که مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته و قطعا نیاز به دقت و کار بیشتری دارد.

پناهی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تاکید بر اینکه در مسیر نگارش با تعدادی از دوستان شهید ابومهدی مصاحبه‌هایی انجام شد، گفت: برای انجام تحقیقات با برادر و دوستان شهید ابومهدی هم گفت‌وگو کردم و در ادامه با جمعی از فرماندهان سپاه بدر که جزو پرچمداران مقاومت عراق هستند، صحبت کردم.

این نویسنده با تاکید بر اینکه برای تحقیق و جمع‌آوری منابع و اطلاعاتش علاوه بر صحبت با شیعیان منطقه و فرماندهان پای صحبت فرماندهان گروه‌های مقاومت کُرد، ترکمن و اهل تسنن هم نشسته است، چرا که مهندسی تبادل و تعاملات در روابط ابومهدی با دیگران بسیار وسیع هست که نشان دهنده هوش بالای مدیریت ارتباطات این شهید عزیز دارد، ‌ابراز داشت: ابومهدی فردی باهوش بود؛ از این رو پس از آزادی فلوجه به علمای برجسته سنی در عراق پیشنهاد می‌دهد که مرکزی تاسیس شود تا شکاف اهل تسنن و شیعیان حذف شده و سوالات پاسخ داده شود. او عقیده داشت که دشمن از این نقطه ضربه می‌زند. از این رو با این افراد هم مصاحبه‌هایی انجام شد؛ چون منبع دقیقی در ایران از این فرمانده مقاومت وجود ندارد. از این رو تلاش دارم اطلاعات جامع و دقیق از زندگی و مبارزات او به علاقه‌مندان ارائه کنم.

پناهی به مهم‌ترین موضوع یعنی ولایت‌پذیری اشاره کرد و توضیح داد: یکی از مواردی که در زندگی ابومهدی بسیار مشهود است و باید به آن پرداخت، «ولایت‌پذیری» و علاقه‌ او به مقام معظم رهبری است. قطعا این یک ارتباط دو طرفه بود؛ چون حضرت آقا در دیدار با ابومهدی به ایشان می‌فرمایند من هر شب در نماز شبم شما را به اسم دعا می‌کنم.

وی در بخش دیگر با بیان اینکه شهادت برای شهید شیرین و گواراست و برای ما بازماندگان، تلخ گفت: ابومهدی از افراد بسیار خوش‌خلق و اجتماعی بود. حسن خلق ایشان به خوبی مشهود است و در صحبت با افراد مختلف این موضوع حس می‌شد. او در تلخ‌ترین اتفاقات حس خوب را منتقل می‌کرد و این موارد را می‌توانستم در محاورات درک کنم.

پناهی با بیان اینکه کرونا تمام برنامه‌ریزی‌ها را بر هم زد، توضیح داد: محدودیت‌های مربوط به کرونا روی زمان و برنامه‌ریزی تحقیق تاثیر داشت، اما لطف خدا، اهل بیت(ع) و شهدا باعث شد درست در همین زمان، کار تحقیق در عراق و ایران کلید زده شود و به یاری خدا پیشرفت خوبی داشتیم. در کنار منابع و اطلاعات جمع آوری شده مصاحبه‌های خیلی خوبی از ابومهدی در المرکز الوثائقی للمقاومةالاسلامیه فی‌العراق وجود دارد. از این رو کتاب به روایت ابومهدی بیان می‌شود، اما سعی می‌کنم برشی از تاریخ مبارزات مردم عراق را در کتاب بیان کنم.

این نویسنده در بخش‌هایی از این گفت‌وگو بسیار متاثر شد و با تاکید بر اینکه چهارشنبه پیش از شهادت این دو همرزم و فرمانده عازم عراق بوده و قرار بوده طی سفر با ابومهدی دیداری داشته باشد تا کار ثبت خاطرات شفاهی ایشان را شروع کند که متاسفانه توفیق این سفر را پیدا نکرده و قصه شهادت فرمانده‌هان جبهه مقاومت داغ ماندگاری برایش شده است، گفت: این کتاب، روایت فعالیت‌ها،‌ عملیات‌ها، چیدمان گروه‌های مقاومت،‌ مقابله با داعش، تولد حشدالشعبی و...همه را ان‌شالله تا رسیدن پای پرواز روایت خواهم کرد. اما بحث اصلی کتاب روی مبارزات ابومهدی است. ایمان، توکل، دقت نظر، صبر، هوش و نبوغ ابومهدی باعث می‌شد در دل سخت‌ترین اتفاقات با فرماندهان، نیروهای تحت امر، مردم آسیب‌دیده از جنگ و حتی اسرای داعش خُلق خوبی داشته باشد.

وی با بیان اینکه تاکنون اثری به زبان فارسی با این دامنه و سبک نگاه در مورد زندگی ابومهدی‌المهندس در ایران کار نشده و این کتاب جزو اولین آثار مکتوب در این حوزه است، ابراز داشت:‌ تمام تلاش ما این است برای دومین سالگرد ابومهدی و حاج قاسم این کتاب آماده و منتشر شود. البته «خبر خوب» اینکه قرار است کتاب به دو زبان عربی و فارسی چاپ شده تا در اختیار مخاطبان کشورهای مختلف قرار گیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول