اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

مرگ تلخ قنات‌های باستانی و تاریخی استان ایلام/ ۶۰ قنات به کمک سپاه احیا شدند

قنات‌های استان ایلام مرگ را به نظاره نشسته‌اند چرا که حفر چاه‌های غیرمجاز و عدم لایروبی مناسب سبب شده تا شاهد خشکی قنات‌ها یکی پس از دیگری باشیم و به گفته‌ متولیان امر کمبود اعتبارات از عوامل جلوگیری از احیا این قنات‌ها بوده است.

مرگ تلخ قنات‌های باستانی و تاریخی استان ایلام/ ۶۰ قنات به کمک سپاه احیا شدند

خبرگزاری فارس- ایلام؛ مهسا نظری: از علت‌های خشک شدن قنات‌ها در استان ایلام که یکی از مشکلات اساسی به وجود آمده در دهه‌های اخیر است، میتوان به حفر چاه‌های غیر مجاز، عدم لایروبی مناسب و خشکسالی اشاره کرد که بر اثر گذشت زمان موجب خشک شدن قنات‌ها در دشت‌های مختلفی از استان شده است.

حفر چاه‌های غیر مجاز و خشکسالی، عدم توجه به احداث پروژه‌های عمرانی و احداث ساختمان‌ها آن هم بدون توجه به وجود قنات‌ها از دیگر عواملی هستند که موجب خشک شدن قنات‌ها و آب‌های زیرزمینی شده است.

استان ایلام از جمله استان‌هایی است که از دوره‌ی قاجار تاکنون از قنات‌های زیادی بهره‌مند بوده که به دلیل عدم توجه به اهمیت آنها در دهه‌های گذشته همواره در طول زمان شاهد خشک شدن و از بین رفتن این آثار تاریخی هستیم.

خشک شدن قنات‌ها موجب فرونشست زمین می‌شود

به گفته‌ی کارشناسان خشک شدن قنات‌ها و کم شدن آب‌های زیرزمینی به دلیل بی‌توجهی به این منابع تاریخی مهم که در زمان‌های گذشته تاثیر به سزایی بر رونق آبادی بخش کشاورزی و منابع آبی استان داشته، علاوه بر اینکه در بخش کشاورزی و سفره آب‌های زیر زمینی لطمه‌ی بزرگی وارد می‌کند بر اثر گذشت زمان نیز موجب فرونشست زمین می‌شود.

در شهرستان مهران نیز به خصوص دشت امیرآباد قنات‌های بسیاری وجود دارد که سال‌هاست خشک و بی‌آب شده و در زمان هشت سال دفاع مقدس نیز این قنات‌ها به دلیل خشکی فراوان به عنوان محل ذخیره‌ی ادوات جنگی مورد استفاده قرار می‌گرفته اما برخلاف اهمیت قنات‌ها به دلیل بی‌توجهی‌ها و عدم اقدامات لازم این میراث گرانبها در حال نابودی است. 

وعده‌های مختلفی ازسوی مسوولین مربوطه برای احیای دوباره قنات و توسعه‌ی این مناطق داده شده که هنوز اقدامات چشم گیری در این زمینه صورت نگرفته است.

آبگیری 24 حلقه قنات به کمک اهالی روستا

عبدالمالک شنبه‌زاده مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام می‌گوید: ۶۰ قنات در دشت امیرآباد با کمک سپاه در یک سال گذشته آبگیری شده و نزدیک به ۲۴ حلقه قنات نیز در روستای سر بیشه وجود دارد که به کمک مردم روستا در حال آبگیری هستند.

وی افزود: علاوه بر توسعه‌ی بخش کشاورزی در دشت امیرآباد به دنبال ایجاد جاذبه‌های گردشگری در این منطقه و توسعه‌ی این دشت به عنوان یک مکان تاریخی هستیم؛ کمبود اعتبار از مهم‌ترین مشکلات جلوگیری از احیای آب قنات‌ها است.

احیای قنات‌های مهران به کمک سپاه

اسد قاسمی فرماندار مهران نیز گفت: از اقدامات انجام شده برای احیای قنات‌های مهران می‌توان به قنات‌های موجود در دشت امیرآباد اشاره کرد که به کمک نیروهای سپاه به منظور آبیاری ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی، احیا و باز سازی شده‌اند.

وی افزود: مخزن دشت مهران در ۱۵ سال اخیر ۱۳/۵ متر بوده که ۵ متر از آن جبران شده و تا کنون اعتبار اختصاص یافته برای احیا و ساماندهی خانه مرزی، بالغ بر ۸ میلیار تومان بوده است.

فرماندار مهران تصریح کرد: طرح تغذیه مصنوعی شهرک اسلامیه با حجم ۳۰۰ هزار مترمربع و طرح تغذیه مصنوعی بان‌رحمان با ظرفیت ۲ میلیون مترمکعب از دیگر اقداماتی‌ است که برای تقویت آب‌های زیر زمینی صورت گرفته است.

قنات‌ها میراث گرانب‌هایی هستند که تاثیر به سزایی در بخش کشاورزی، تامین آب و... دارند که توجه به آنها باید از اولویت‌های کاری باشد اما همواره شاهدیم که به دلیل عدم اعتبار کافی، بی‌توجهی مسوولین و عدم رعایت کشاورزان و محلیان در منطقه شاهد خشک شدن و کم آب شدن تعداد بیشتری از قنات‌های استان هستیم.

انتهای پیام/ 970898/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول