اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

تولید ابریشم مستحکم‌تر با دستکاری رژیم غذایی کرم ابریشم

ابریشم علاوه بر استفاده به منظور تولید لباس در تولید بخیه‌های جراحی و پوشش بذر کاربرد دارد. محققان با دستکاری رژیم غذایی کرم ابریشم، توانسته اند این ماده را مستحکم‌تر کنند.

تولید ابریشم مستحکم‌تر با دستکاری رژیم غذایی کرم ابریشم

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از نیواطلس، کرم‌های ابریشم به طور طبیعی از برگ درخت توت تغذیه می‌کنند و مواد مغذی برگ‌ها توسط جریان خون جذب شده و به غدد بزاقی این حیوان منتقل می‌شود که در نهایت منجر به تشکیل ابریشم می‌گردد.

محققان دانشگاه توکوهوی ژاپن با دستکاری رژیم غذایی کرم ابریشم به آن نانو الیاف سلولزی اضافه کردند تا ابریشم نهایی به دست آمده استحکام بیشتری داشته باشد. برای تهیه این نانو الیاف از مواد طبیعی مانند دورریختنی های چوب استفاده شده است. ابریشمی که بدین شیوه به دست می‌آید اگر چه یک پنجم فولاد وزن دارد، اما پنج برابر آن استحکام خواهد داشت.

کرم‌های ابریشم بعد از خوردن ترکیبات جدید آنها را به بزاق خود اضافه می‌کنند و رشته‌های ابریشم مستحکم‌تری تولید می‌کنند. بررسی‌های آزمایشگاهی نشان داد رشته‌های ابریشم تقویت شده بدین شیوه، دو برابر مقاوم‌تر از رشته‌های تولید شده توسط کرم‌هایی هستند که از هیچکدام از این نانو الیاف تغذیه نکرده‌اند.

انتهای پیام /

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول