اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تداوم ناآرامی‌ها در «ذی قار» عراق؛ معترضان خواستار برکناری نخست‌وزیر شدند

موج اعتراض‌ها و ناآرامی‌ها در استان ذی‌قار عراق طی چند هفته اخیر حتی با استعفای استاندار آن، همچنان ادامه دارد و شب گذشته، تظاهرات‌کنندگان اعلام کردند که تا نخست‌وزیر استعفا نکند؛ به خانه‌های خود بازنخواهند گشت.

تداوم ناآرامی‌ها در «ذی قار» عراق؛ معترضان خواستار برکناری نخست‌وزیر شدند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با وجود فروکش کردن موج تظاهرات‌های مردمی در اغلب استان‌های عراق که از اکتبر ۲۰۱۹ آغاز شد، این تظاهرات‌ها در استان «ذی قار» به مرکزیت «الناصریه» کم و بیش ادامه یافت و طی هفته‌های اخیر، بر شدت آن افزوده شد.

ساکنان استان ذی قار به عنوان دومین دارنده بیشترین کرسی‌های پارلمانی در مناطق جنوبی عراق پس از بصره، طی چند هفته اخیر بار دیگر با آمدن به خیابان‌ها بر ضرورت استعفای مقامات محلی، ایجاد فرصت‌های شغلی و مبارزه با فساد در نهادهای دولتی تاکید می‌کنند.

 

 

به نوشته رسانه‌های عراقی، به نظر می‌رسد که وعده‌های دولت «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق در ایجاد فرصت‌های شغلی و پروژه‌های خدمات‌رسانی نتوانسته توجه و اعتماد معترضان را جلب کند و با به خشونت کشیده شدن اعتراضات، تنها طی چند روز اخیر، سه نفر کشته و بیش از ۹۰ تن زخمی شده‌اند.

تشدید اعتراضات و استعفای استاندار 

مرکز استان ذی‌قار، از دوشنبه هفته پیش (۲۲ فوریه)، با تشدید اعتراضات مردمی همراه شد و آنها بر ضرورت استعفای «ناظم الوائلی» استاندار تاکید کردند. اوج این اعتراضات در روز جمعه هفته پیش بود که به کشته شدن دست‌کم پنج نفر و زخمی شدن ده‌ها تن منجر شد. 

 

 

در چنین شرایطی، جمعه شب، ناظم الوائلی،نامه استعفای خود را به نخست‌وزیر تقدیم کرد و الکاظمی نیز طی حکمی، «عبدالغنی الاسدی» رئیس رئیس سرویس امنیت ملی را به عنوان استاندار جدید ذی‌قار تعیین کرد و از مردم خواست که از او حمایت کنند. اما حتی انتخاب الاسدی نیز نتوانست شعله اعتراضات خیابانی در ذی‌قار را کمتر کند و معترضان دیروز (شنبه) نیز به خیابان‌ها آمدند.

مخالفت معترضان با استاندار جدید 

عبدالغنی الاسدی به عنوان استاندار جدید به مردم ذی‌قار اعلام کرد که تلاش خواهد کرد تا راه‌کارهایی برای حل بحران ذی‌قار ایجاد کند، اما حتی این تعهد الاسدی نتوانست جاده‌های بسته در مرکز این استان را باز کند و معترضان حاضر در میدان «الحبوبی»، دیروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که با استاندار جدید نیز مخالفند.

 

 

معترضان بر ضرورت برکناری کلیه فاسدان و تحقق مطالبات خود از جمله انتخاب یک استاندار پاک‌دست، شایسته، ملی‌گرا و مستقل از میان ساکنان ذی‌قار، محاکمه استاندار مستعفی و  شناسایی عاملان قتل تظاهرات‌کنندگان تاکید و اعلام کردند که حتی حاضر به پذیرش استانداری عبدالغنی الاسدی برای یک ساعت نیز نیستند.

سرایت موج جدید اعتراضات ذی‌قار به استانهای دیگر عراق

به نوشته رسانه‌های عراقی، همزمان با ناآرامی‌های الناصریه، از جمعه شب پیش، شمار زیادی از معترضان در واسط، نجف، کربلاء، دیوانیه و المثنی به خیابان ها آمده‌‌اند و با آتش زدن لاستیک خودرو‌ها به تداوم تظاهرات‌ها در صورت عدم پاسخ به مطالباتشان تهدید کردند.

 


دیوانیه


واسط

 

هرچند که مقامات استانداری در این استان‌ها تدابیر شدید امنیتی برقرار کرده‌اند تا مانع گسترش این اعتراضات و درگیری‌های خونین احتمالی و خارج از کنترل شوند.

 

کربلا

 


درخواست کمک پلیس استان ذی قار از بزرگان شهر ناصریه برای کنترل خشونت

شنبه (دیروز - ۲۷ فوریه)، پلیس استان ذی‌قار طی بیانیه‌ای با اشاره وجود فشار زیاد بر نیروهای پلیس در سایه حملات متعدد معترضان به این نیروها تاکید کرد که از هیچ تلاشی برای حفظ امنیت و ثبات این استان و حفاظت از اموال عمومی و زیرساخت‌های این استان دریغ نمی‌ورزد.

در این بیانیه از معترضان خواسته شد که به نیروهای پلیس که فرزندان ذی‌قار هستند و دارای پیوند‌های خونی و عشیره‌ای با معترضان هستند، حمله نکنند.

پلیس ذی‌قار در ادامه از بزرگان و ریش‌سفیدان الناصریه خواست برای حفاظت از خون مردم وارد عمل شوند و برای آرام کردن وضعیت موجود اقدام کند.

 

 

در جریان ناآرامی‌های چند روز اخیر در استان ذی‌قار، علاوه بر کشته و زخمی شدن شماری از معترضان، شماری از نیروهای امنیتی و پلیس این استان نیز به ضرب چاقو یا سنگ زخمی شده‌اند و حتی تصاویری از اقدام معترضان در به آتش کشیدن یک خودروی نظامی در حال حرکت، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

 

 

تشکیل کمیته بلندپایه امنیتی برای تحقیق درباره حوادث الناصریه

 گروه رسانه‌ای «الاعلام الامنی» عراق از دستور مصطفی الکاظمی مبنی بر تشکیل یک کمیته بلندپایه امنیتی برای بررسی حوادث سه روز اخیر در الناصریه خبر داد و اعلام کرد که این کمیته وارد الناصریه شده و به محض ورود، کار خود را آغاز کرده است.

بر اساس این گزارش، کمیته مذکور به ریاست سرلشکر باسم الطائی و عضویت شماری از فرماندهان بلندپایه وزارت دفاع و کشور و سازمان امنیت ملی عراق تشکیل شده است تا درباره جان باختن و زخمی شدن ده‌ها نفر از معترضان و نیروهای امنیتی طی حوادث اخیر در ذی‌قار تحقیق کند.

حمله معترضان به «علاء الرکابی»

«علاء الرکابی» رئیس جنبش «امتداد» که خود از فعالان تظاهرات‌های اکتبر ۲۰۱۹ در عراق بود، دیروز با حضور در میان معترضان تلاش کرد که آنها را از یورش به ساختمان استانداری ذی‌قار منع کند اما معترضان با او حمله کردند و با طرفداران او درگیر شدند. برخی منابع از زخمی شدن او خبر دادند و اعلام کردند که وی در نهایت از جمع معترضان بیرون رانده شد.

 

 

علاء الرکابی که یک دکتر داروساز است و در جریان تظاهرات‌های اکتبر ۲۰۱۹، از چهره‌های برجسته  و رهبران میدانی اعتراضات خیابانی الناصریه بود. گفته می‌شود که او مبتکر ایده بستن بزرگراه جنوب به شمال که از نزدیکی شهر ناصریه عبور می کند، بود که در چندین نوبت باعث قطع جاده بصره به بغداد شد. پدر او دکتر «کامل جبار معیبد الرکابی» از پزشکان متخصص کودکان بود اما دلیل اصلی شهرت او این بود که از اعضای برجسته حزب منحله بعث در دوران حکومت صدام بود.

دفع حمله معترضان به ساختمان استانداری

خبرنگار «شفق نیوز» در ذی‌قار اعلام کرد که شماری از تظاهرات‌کنندگان که از استانهای بابل و واسط برای اعلام همبستگی با معترضان ذی قار خود را به این استان‌ رسانده‌اند، با همکاری شماری از فعالان برجسته اعتراضات در الناصریه، یک دیوار انسانی ایجاد کرده‌اند تا مانع حمله معترضان به ساختمان استانداری شوند و تاکنون ده‌ها معترض به این خواسته پاسخ داده‌اند و با دور شدن از ساختمان استانداری، انصراف خود از این امر را نشان داده‌اند.

بیانیه معترضان حاضر در میدان الحبوبی: الکاظمی کناره‌گیری کند

معترضان حاضر در میدان الحبوبی ناصریه، شب گذشته با صدور بیانیه‌ای تاکید کردند که حکومت به شیوه سرکوب‌های خونین بازگشته است و مطالبه اول آنها برکناری شخص الکاظمی است.

در این بیانیه که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «المعلومه» منتشر شد، آمده است: «با بازگشت حکومت به شیوه‌های سرکوب خونین و وحشیانه فرزندان قهرمان این استان که نماینده ندای حق عراق است و نیز با نمایش‌های ضعیف دولت که به ریخته شدن خون فرزندان الناصریه منجر شد ..از جمله نمایش جست‌وجو برای یافتن «سجاد العراقی» [از فعالان ربوده شده تظاهرات مردمی]، از شما فرزندان سومر، اور و ...قول می‌دهیم که سقف مطالبات ما پایین نخواهد آمد و ساده‌ترین خواسته ما، اکنون، برکناری مصطفی الکاظمی است تا مانند [نخست‌وزیر پیشین] که بدون قصاص بابت کشتار فرزندانمان پستش را ترک کرد،  از قدرت کنار رود.»

 

 

در ادامه این بیانیه علیه نخست‌وزیر عراق آمده است: الکاظمی با استفاده از شیوه بیهوشی، فرزندان ما را به هیزمی برای اهدافش تبدیل کرد و با ایجاد تغییرات شطرنجی تصمیم‌گیرندگان در الناصریه، نفوذ خود را تثبیت کرد. لذا الناصریه، به تغییر استاندار متقاعد نمی‌شود و فریب معترض محافظه‌کاری مانند «علاء الرکابی» را نمی‌خورد. سرنوشت هر کسی که صدای الناصریه را نشنود مانند الرکابی خواهد بود.زیرا سواران بر این موج مانند هم هستند. کسانی که پستی می‌گیرند یا بر روی جنازه‌های جوانان ما حزب تاسیس می‌کنند.

معترضان خشمگین در میدان الحبوبی نخست‌وزیر عراق را به دادن وعده‌های دروغین و سپردن امور کشور به مشاورانش که طعم گرسنگی و فقر را نچشیده‌اند؛ تصریح کردند که تنها با رفتن الکاظمی، به خانه‌های خود بازخواهند گشت و آرام خواهند گرفت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول