اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

وقتی تولید در مرغداری‌های خاوران رنگ می‌بازد

چرا صنعتی که روزگاری نه چندان دور یکی از منابع اصلی تامین درآمد خاورانی‌ها بود حالا به روزی افتاده که هیچ کس راغب نیست در این حوزه سرمایه‌گذاری کند؟

وقتی تولید در مرغداری‌های خاوران رنگ می‌بازد

به گزارش خبرگزاری فارس از خفر، زمانی خاوران قطب اول تولید گوشت سفید(گوشت مرغ) در منطقه بود و بالغ بر ده ها مرغداری در حومه این شهر فعالیت داشتند و تعاونی مرغداران خاوران تنها حامی این قشر بود، اما طی سال های اخیر بنا به دلایل مختلف بالغ بر نود درصد مرغداری های خاوران تعطیل شده و فقط تعداد محدودی از آنها در حال فعالیت بوده و روز به روز تولید در این مرغداری ها رنگ می بازد.

جای سوال اینجاست که چرا صنعتی که روزگاری نه چندان دور یکی از منابع اصلی تامین درامد خاورانی ها بود حالا به روزی افتاده که هیچ کس راغب نیست در این حوزه سرمایه گذاری کند؟

برای یافتن پاسخ این سوال با چند تولیدکننده خاورانی هم صحبت شدیم.

فرسوده بودن سالن ها

آقای دلبر، یکی از تولید کنندگان قدیمی گوشت مرغ در خاوران است که چند سالی می شود دست از تولید گوشت سفید کشیده به خبرنگار فارس گفت: متاسفانه عرضه مرغ همچنان در زیر قیمت تمام شده صورت می گیرد و قاعدتا سود دهی مناسبی ندارد و هزینه ها ی انجام شده برای تولید مرغ مناسب نیست و در نتیجه زیان بالایی برای تولید کننده به همراه دارد.

وی با بیان قدیمی بودن مرغدارای های موجود در خاوران ادامه داد: بعضی از سالن ها بیش از ۴۰ سال  سابقه دارند و تسهیلات با بهره مناسب نیز در اختیار مالکان قرار نمی گیرد که نوسازی شوند.

اژدری، یکی دیگر از مالکین مرغداری در شهر خاوران به عدم رعایت نکات بهداشتی و نبود دامپزشک اشاره کرد و افزود: سالهاست از این کار دست کشیده ایم اما بزرگ ترین معضلی که تولیدکنندگان با آن دست و پنجه نرم می کنند، همین رعایت نکردن  نکات بهداشتی و درمانی است که  تعداد زیادی از جوجه ها تلف شده و زیان هنگفتی بر روی دست مرغداران می گذارد.

 وی با بیان فرسوده و محدود بودن ظرفیت مرغداری های خاوران عنوان کرد: برای مالک صرف نمی کند که با توجه به هزینه های بالا نسبت به پرورش مرغ اقدام کند.

رضوی، دیگر مرغدار خاورانی در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: مجهز نبودن به امکانات روز و بی توجهی مسئولان و عدم حمایت آنها برای جهش تولید مرغ به عنوان اصلی ترین بی رونقی مرغداری های خاوران تلقی می شود.

وی که سالیان سال در کار تولید مرغ گوشتی فعالیت کرده، بی توجهی مسئولین را عمده مشکل این قشر دانست و گفت: تولید مرغ یکی از مهمترین راه های درآمد خاورانی ها است که متاسفانه هیچ مسئولی به سراغ تولیدکنندگان نیامده که دلیل کنار گیری آنها از تولید را جویا شود.

این تولید کننده مرغ گوشتی حتی به این نکته اشاره کرد که در راه تولید بعضی از مسئولین  در گذشته نه تنها حمایتی نکردند بلکه شروع به سنگ اندازی کرده و مانع پیشرفت تولید کنندگان شدند.

وی ادامه می دهد: با توجه به گسترش شهر و نزدیک شدن منطقه مسکونی به مرغداری ها ناخواسته امکان پرورش مرغ در محله های مسکونی نبوده و در نتیجه مرغداری ها تعطیل شده اند.

از پرورش مرغ تا پرورش قارچ

حسینی، یکی از جوانان خاورانی که در چند سال گذشته به پرورش مرغ گوشتی اقدام می‌کرده است گفت: راه حلی از سوی مسئولین برای مشکل مرغدارای ها به مالکان ارائه نشده است و خود من به ناچار با تغییراتی که در سالن پرورش مرغ ایجاد کرده ام مدتی به کشت قارچ پرداختم و چند وقتی است این کار هم تعطیل کرده و در نظر دارم کارگاه بلوک زنی راه اندازی کنم.

وی اضافه کرد: اگر راهنمایی مسئولین بیشتر بود حال و روز پرورش دهندگان مرغ گوشتی در خاوران چنین نمی شد.

خوبیاری از دیگر خاورانی هایی است که در گذشته به پرورش مرغ اقدام می کرده اما حالا در گفتگو با خبرنگار فارس گفته است: مدتی است از این سالن برای دامداری استفاده می کنم و چندین بار سالن تخریب شده است.

وی ادامه داد: مالکین مشکل بیمه هم داشتند که با در نظر گرفتن همه جوانب،کم کم صنعت تولید مرغ گوشتی در خاوران کمرنگ شد.

شایان ذکر است دو واحد مرغداری تخم گذار به طور ویژه و مکانیزه در شهر خاوران در حال فعالیت هستند که آنها نیز خواستار تسهیلات دولتی اند که البته این دو واحد توانسته بیش از ده ها نفر را به طور مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار کند.

در این راستا موضوع را از مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خفر پیگیری کردیم.

ارسلان صالحی در خصوص مسئله تعطیلی اکثر مرغداری های گوشتی خاوران گفت: چنانچه مرغداری به ثبت رسیده باشد، مالک می‌تواند از تسهیلات نوسازی، مقاوم سازی و... بهره مند شود.

وی با اشاره به راه اندازی مجدد مرغداری های مشتاق ادامه داد: مالکانی که اشتیاق و الزام های مقرر را دارا باشند می‌توانند با مراجعه به این اداره درخواست دهند تا مشکل‌شان در کارگروه اشتغال شهرستان مطرح و بررسی شود.

 

صالحی افزود: در شهرستان خفر ۲۸ مرغداری فعال وجود دارد که البته می‌توانیم ظرفیت ها را ارتقا ببخشیم و سایر مرغداری هایی که به هر علت تعطیل شده است را فعال کنیم.

شایان ذکر است دو واحد مرغداری تخم گذار به طور ویژه و مکانیزه در شهر خاوران در حال فعالیت هستند که آنها نیز خواستار تسهیلات دولتی اند که البته این دو واحد توانسته بیش از ده ها نفر را به طور مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار کند.

انتهای پیام/ ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول