اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

رشد 140 درصدی صف‌های فروش بورس/ منفی 2 درصد راهی برای ضرر کمتر

بازار سرمایه در حالی هر روز کار را شروع و تمام می‌کند که صف‌های فروش بیشتر شده و نقدشوندگی بازار نیز کمتر می‌شود.

رشد 140 درصدی صف‌های فروش بورس/ منفی 2 درصد راهی برای ضرر کمتر

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با گذشت بیش از 2 هفته از اجرای دامنه نوسان نامتقارن قیمت سهام، همچنان اصلی ‌ترین مشکل بورس گره معاملاتی در نمادهای گرفتار صف فروش است.

بورس در 10 روز ابتدایی اسفندماه آنقدر سرد بود است که همه سهامداران از تب و تاب معامله افتاده اند و بازارهای دیگری مانند رمز ارزها جذابیت بیشتری را ایجاد کرده‌ اند. به عبارت دیگر، بسیاری از افراد پول خود را از بازار سرمایه خارج کرده و یا نقد نگه داشته اند و یا وارد بازارهای موازی شده اند. در ماه گذشته که تقریبا همه روزها شاهد خروج پول حقیقی بوده ایم معاملات بازار مسکن حدود 11 درصد رشد داشته است.

بورس در حالی هفته های نزولی را طی می کند که تغییر شاخص کل و شاخص هموزن کمتر از یک درصد تغییر در روز را نشان می دهد. علاوه بر نزول شاخص ‌های تابلوی بورس، دیگر نماگرهای بازار سهام نیز نشان از وضعیت نامطلوب بازار دارند. اصلی ‌ترین ویژگی بازار سهام در هفته اخیر صف‌ های فروش طویل و مازاد عرضه چشمگیر چند هزار میلیارد تومانی بوده است. حجم معاملات و ارزش معاملات در روز به شدت کاهش داشته است. رکود موجود در بورس می تواند به همه بازارها نیز سرایت کند.

* رشد 140 درصدی صف‌های فروش در بازار سرمایه

قفل شدگی سهم ها در صف های فروش و عدم وجود خریدار می تواند آینده بازار سرمایه را به شدت تهدید کند. دلیل اصلی این قفل شدگی را می توان در دامنه نوسان نامتقارن دید. میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته گذشته 3 هزار و 791 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ آخر بهمن ماه 2 هزار و 215 میلیارد تومان بیشتر بود و رشد 140 درصدی داشته است.

علاوه بر این در تمام روزهای هفته اخیر خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی منفی بود و شاهد خروج پول حقیقی از بورس بودیم. از ابتدای بهمن ماه تا پایان هفته گذشته شاهد خروج 9300 میلیارد تومان پول از بازار سرمایه بوده ایم. بازاری که در حال حاضر نیاز مبرم به نقدینگی دارد، سهامداران خرد در حال خروج از آن هستند.

* حقوقی‌ها در حال خرید سهم های فروخته شده خود هستند

البته نکته قابل توجه در این موضوع خرید شرکت های حقوقی است. این شرکت ها که در اوج بازار اقدام به عرضه آبشاری و فروش سهم خود در اوج قیمت کرده اند، در حال حاضر هم نقش منجی را بازی می کنند و هم در حال خرید سهام فروخته شده خود در پایین ترین قیمت هستند.

سوء مدیریت موجود در بازار سرمایه، بازار سرمایه ایران در زمینه تمام شاخص ها بدترین روزها را می گذراند. با توجه به قیمت های فعلی جهانی کامودیتی های موثر بر بازار و در صورت ثبات نرخ دلار در ماه های آتی و گزارش های جالب توجه شرکت ها در خصوص فعالیتشان در ماه های گذشته، مساله ای که همه کارشناسان بر آن تاکید دارند، جذابیت قیمتی این روزهای اغلب سهم های بازار است.

* خروج از بازار سرمایه به هر قیمتی!

بی ‌اعتمادی و نااطمینانی از آینده بازار موجب شده که سهامداران حتی در صورت زیان نیز تصمیم به فروش سهام و خروج از بازار بگیرند. این در حالی است که کارشناسان مالی و تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند که ارزش ذاتی بسیاری از سهم ‌ها بیش از قیمت‌های فعلی بازار است و مشکل بورس تهران بی ‌اعتمادی و دخالت ‌های سیاستگذاران در سازوکارهای بازار است. دخالت‌ هایی که با شعار و هدف حمایت از سهامداران انجام می‌ شود؛ اما در نهایت موجب افزایش بی ‌اعتمادی سهامداران شده است.

 با روند فعلی انتظار می‌رود که در هفته جاری بورس همچنان گرفتار صف‌ های فروش باشد. صف‌های فروش در پایان معاملات هر روز به روزهای بعد سرریز می ‌کنند که این مساله موجب قفل شدن بازار شده است.

* دو نکته مثبت دامنه نوسان نامتقارن

اکثر کارشناسان علت اصلی تشکیل صف ‌های فروش را دامنه نوسان نامتقارن قیمت سهام می ‌دانند، با این حال دامنه نوسان جدید موجب شده که از شتاب روند ریزش قیمت‌ ها کاسته شود. کاهش نرخ نزول دو پیامد مثبت داشته است که در واقع می‌ توان به آن به مثابه نیمه پر لیوان نگاه کرد. پیامد مثبت اول این است که از اضطراب و هیجان منفی سهام‌داران کاسته شده است و دومین پیامد این که در صورت صعود شاخص‌ها، بازار می ‌تواند در یک روز ریزش‌های دست کم سه روز را جبران کند.

حال باید منتظر نشست و دید بازار سرمایه چه زمانی به محرک های قوی خارج از بازار عکس العمل نشان خواهد داد و صف های فروش جمع شده و سهامداران می توانند شاهد یک بازار متعادل باشند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول