اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

چرا رئیسی و قالیباف همزمان نامزد انتخابات نمی‌شوند؟/ چه کسانی برای خاتمی تصمیم‌گیری می‌کنند؟

آنچه مشخص و واضح شده این است که حضور همزمان رئیسی و قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری منتفی است و حضور آنها در انتخابات بدون رقابت با یکدیگر خواهد بود.

چرا رئیسی و قالیباف همزمان نامزد انتخابات نمی‌شوند؟/ چه کسانی برای خاتمی تصمیم‌گیری می‌کنند؟

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، بولتن جهان‌نیوز به برخی لایه‌های پنهان اخبار و رویدادهای سیاسی و فرهنگی ایران خواهد پرداخت. چهل و سومین شماره این بولتن را در ادامه می‌خوانید:

چند نفر از کابینه دولت روحانی کاندیدا ریاست جمهوری خواهند شد؟!

در روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری و پایان چهار ساله دوم دولت ها، یکی از سوالات تکراری و البته درست و مهم این است که دولت مستقر چه گزینه ای برای انتخابات مدنظر دارد و یا کدامیک از اعضای دولت فعلی قرار است که به عنوان کاندیدا ریاست جمهوری شرکت کنند.

برای دولت روحانی جدی ترین گزینه مطلوبی که تاکنون در محافل سیاسی نامبرده شده، علی لاریجانی است. با این وجود برخی از فعالین سیاسی معتقدند که بعد از لاریجانی، حسن روحانی و نزدیکان وی در دولت تدبیر و امید به گزینه های دیگری نیز فکر می کنند. به همین دلیل از افرادی مثل نوبخت و یا واعظی نام برده می شود. پیش از این نیز نام افرادی مثل جهرمی، ستاری و حتی دکتر نمکی به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری در محافل سیاسی و رسانه ای شنیده می شود.

اما تازه ترین پیگیری های خبرنگار جهان نیوز نشان می دهد که برخی از هواداران دولت روحانی افراد جدیدی همانند شریعتمداری وزیر کار و تعاون و رفاه اجتماعی، زنگنه وزیر نفت و رحمانی فضلی وزیر کشور را به عنوان گزینه های جدید خود برای ریاست جمهوری معرفی می کنند.

در این میان برخی از فعالین سیاسی معتقدند که زنگنه با توجه به سابقه بدی که در حوزه نفت از خود به جای گذاشته نه تنها تایید صلاحیت وی در هاله ای از ابهام قرار دارد بلکه عدم محبوبیت او در افکار عمومی سبب خواهد شد که زنگنه تمایلی برای ورود به انتخابات نداشته باشد. درباره وزیر کشور نیز با توجه به اینکه خود او متولی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است، حضور او بسیار دور از ذهن به نظر می رسد.

پشت پرده مخالفت همزمان قالیباف و رئیسی برای انتخابات ریاست جمهوری

طی روزهای اخیر اخبار مخالفت علنی و مستقیم قالیباف و رئیسی برای انتخابات ریاست جمهوری، سبب ایجاد سوالات مهمی در میان جبهه انقلاب شده است. با این وجود برخی از فعالین سیاسی معتقدند که اعلام مخالفت قالیباف و رئیسی در شرایط فعلی گرچه حاکی از این است که دو طرف می‌خواهند با تمرکز بیشتری بر قوه مقنه و قضائیه مشغول خدمت باشند، ولی شوک جدی به جریان اصلاحات وارد کرده است. زیرا آنچه مشخص و واضح شده این است که حضور همزمان این دو کاندیدای موثر جبهه انقلاب در انتخابات ریاست جمهوری منتفی است و حضور آنها در انتخابات بدون رقابت با یکدیگر خواهد بود.

جریات اصلاحات تاکنون برای برجسته سازی رقابت و اختلاف میان رئیسی و قالیباف برنامه ریزی سنگینی کرده بود و امید زیادی داشت که از ورود همزمان انتخاباتی این دو چهره متعلق به جبهه انقلاب یک بستر اختلافی برای شکستن آرای جریان اصولگرا ایجاد کند. در این میان با مخالفت قالیباف و رئیسی برای اعلام کاندیداتوری مسیر انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نیز تعییر کرده است. مسیر انتخابات از این پس بیش از آنکه بر بستر موضوعات تبلیغاتی و نمایشی فرد محور صورت بگیرد، در مسیر دعوت آگاهانه و تکلیف مدار از کاندیداهای برجسته‌ای چون آیت الله رئیسی، قالیباف و... و اجماع جبهه انقلاب خواهد بود.

چه کسانی برای خاتمی تصمیم‌گیری می‌کنند

درباره تاثیرپذیری محمد خاتمی از برخی افراد در مسایل سیاسی تاکنون گزارش های خبری و گمانه زنی های سیاسی زیادی شده است. حتی در دورن جبهه اصلاحات نیز یکی از نقدهای همیشگی به محمد خاتمی تحت تاثیر بودن وی از برخی افراد خاص است. در گذشته برخی از احزاب و چهره های شناخته شده اصلاحات معتقد بودند که خاتمی تحت تاثیر اعضای حزب مشارکت است و در سالهای اخیر نیز بیشتر تحت نقوذ حزب «اتحاد ملت» که بسیار شبیه به حزب مشارکت است، می باشد. با این وجود برخی از فعالین سیاسی معتقدند که محمد خاتمی در انتخابات ۱۴۰۰ تاکنون بیشتر تحت تاثیر و نفوذ چهره های همچون محسن امین زاده، سعید حجاریان ، علیرضا علوی‌تبار و محسن میردامادی قرار دارد. از سوی دیگر همین گمانه زنی های سیاسی و رسانه ای در میان جریان اصلاحات سبب بدبینی به خاتمی و عدم تمایل به ادامه رهبری خاتمی حتی در میان احزاب تاثیرگذاری همچون جزب کارگزاران شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول