اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

کلانتری: محیط زیست ما مسئله علمی ندارد/ ایران در رتبه آخر توسعه انرژی‌های پاک است!

رئیس سازمان محیط زیست گفت: هوای ناپاکیزه زمستانی هم صددرصد، خصوصا امسال، در اثر فعالیت‌های انسانی بوده است. امسال به هیچ‌وجه در کلانشهرها گرد و غبار نداشتیم و منشا گرد و غبار ما خارجی است.

کلانتری: محیط زیست ما مسئله علمی ندارد/ ایران در رتبه آخر توسعه انرژی‌های پاک است!

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست با روزنامه اعتماد گفت‌و‌گویی داشته است. بخش‌هایی از این مصاحبه در ادامه آمده است.

سال آینده بازنشسته می‌شوم

- بعد از اتمام کار دولت من بازنشسته می‌شوم؛ سال دیگر ۶۹ سالم می‌شود؛ دیگر کافی است.

- در بخش محیط طبیعی، اختیارات بالایی داشتیم، شاید مثلا بالای ۹۰ درصد. آن 10 درصد هم به تخلفات مردم باز می‌گردد. خود ما صددرصد اختیار داشتیم اما شاید حدود ۹۰ درصد به وظایف خود در حوزه محیط ‌طبیعی عمل کردیم.

- اما اختیار ما در محیط‌زیست انسانی بسیار بسیار کمتر بود، نه اینکه قانون اختیارات کمی به ما داده باشد، بلکه شرایط اجرای قانون در کشور سبب شده بود که ما نتوانیم وظایف قانونی خود را به خوبی انجام دهیم.

- یک تفکر اشتباه این است که اگر عرضه مسکن بیشتر شود، قیمت مسکن پایین می‌آید و اشکالی ندارد که این اتفاق به قیمت آلودگی هوا باشد، اما خوب عرضه سر جای خود می‌ماند، قیمت‌ها هم بالا می‌روند و هوا هم آلوده می‌شود. زیبنده مردم خوب ایران نیست که ما به دلایل مختلف، آنها را با هوای آلوده مواجه کنیم.

 آلودگی زمستان امسال فقط به خاطر فعالیت‌های انسانی بود!

- هوای ناپاکیزه زمستانی هم صددرصد، خصوصا امسال، در اثر فعالیت‌های انسانی بوده است. امسال به هیچ‌وجه در کلانشهرها گرد و غبار نداشتیم و منشا گرد و غبار ما خارجی است، بنابراین، آلودگی کلان‌شهرهای ما همگی منتج از فعالیت انسانی بودند.

- با توجه به شرایط کشور و با توجه به مسائلی که در کشور اولویت بیشتری نسبت به محیط‌زیست دارند، مثل تولید و اشتغال، ما توانستیم به حدود نیمی از وظایف‌مان عمل کنیم.

زورمان به سرمایه‌گذاران معدنی نمی‌رسد

- ما تلاش می‌کنیم ولی زورمان به سرمایه‌گذاران معدنی نمی‌رسد. شما فکر می‌کنید اینها هر چیزی را که ما بخواهیم تصویب می‌کنند؟ همین امسال بند «ن» اخذ یک‌سوم عوارض آلایندگی شهرداری را که در لایحه دولت بود رد کردند، کمیسیون تلفیق این بند را رد کرد، برای اینکه نمایندگان در اختیار شهرداران‌ هستند. آن عوارض را شهرداری می‌گیرد و به محیط‌زیست نمی‌دهد، می‌دهد به حقوق پرسنل خود. فکر می‌کنید به همین سادگی می‌توان از پس سرمایه‌داران معدنی برآمد؟ ما دو سال با مجلس قبلی مذاکره کردیم اما جز ۵۰ تا ۶۰ نفر موافقت نکردند.

- از دولت دوازدهم به بعد، هیچ طرح توسعه‌ای در کشور ایجاد نمی‌شود مگر اینکه بررسی‌های محیط‌زیستی خود را طی کند و مجوز بگیرد.

تخصیص آب در اختیار من نیست

- تخصیص آب در اختیار من نیست و آن را باید وزارت نیرو پاسخ دهد. وزارت نیرو تخصیص می‌دهد و من موظفم تمام ضوابط زیست‌محیطی را در آن اعمال کنم. من نمی‌توانم جلو تخصیص را بگیرم، قانون در اختیار ایشان است، در اختیار شخص وزیر است، در اختیار دولت هم نیست.

- حالا سه سال و نیم می‌شود که با بهشت‌آبادی‌ها و اصفهانی‌ها درگیر ضوابط زیست‌محیطی هستیم و آنها بالاخره حاضر شدند که تمام شرایط و ضوابط ما را بپذیرند. در مراحل پایانی کار هم هستند. اگر کسی نگران انتقال آب است، باید سراغ وزارت نیرو برود نه سازمان محیط زیست.

ایران در رتبه آخر توسعه انرژی‌های پاک است

- طبق آخرین شاخصه منتشر شده برمبنای هدف‌گذاری معاهده پاریس، بدترین عملکرد کشورهای جهان در مبارزه با گرمایش جهانی مربوط به ایران، عربستان و امریکاست. ضعیف‌ترین عملکرد ایران هم مربوط به توسعه انرژی‌های پاک است، با رتبه آخر در جهان.

- ما بدتر از عربستان هستیم. شدت انرژی در عربستان ۰.۱۴ و در ایران ۰.۲۳ است. یعنی 50 درصد به نسبت ما عملکرد بهتری دارند. شدت انرژی یعنی عربستان ۰.۱۴ انرژی مصرف می‌کند که بستری را ایجاد کند، ما برای همان بستر ۰.۲۳ انرژی مصرف می‌کنیم.

- سرعت ما در جایگزین‌ کردن انرژی‌های‌مان با انرژی‌های تجدیدپذیر زیاد نیست، تا سال ۲۰۳۰ حداقل به ۸ درصد می‌رسیم، حتی اگر کاری هم نکنیم. اصلا خود مردم به این عدد می‌رسند و ربطی هم به دولت ندارد.

محیط‌زیست محل جنگ داخلی حکومت و دولت است/ محیط‌زیست ما مساله علمی نیست

کار کردن در این سازمان سخت است، مساله شخصی هم نیست، مساله سیاست‌های کلان کشور است. حتما هم همان شخص بعدی مشکلاتی را خواهد داشت و بستگی دارد که چقدر در داخل سیستم بجنگد. محیط‌زیست حالا محل جنگ داخلی حکومت و دولت است. مهم نیست چه کسی می‌خواهد رییس‌جمهور و چه کسی با چه مشخصاتی می‌خواهد رییس سازمان محیط‌زیست بشود، در هر صورت، محیط‌زیست ما همانی خواهد بود که امروز هست، در سنوات آتی هم قربانی سیاست‌های کوتاه‌مدت خواهد بود.

مساله محیط‌زیست ما مساله علمی نیست. ده‌ها نفر مانند اسکندر فیروز در سازمان محیط‌زیست کار می‌کنند. اصلا محیط‌زیست در دنیا هم مساله علمی نیست. مگر ترامپ در امریکا چه کرد؟ آنها هزاران نفر مانند اسکندر فیروز داشتند اما هیچ غلطی هم نتوانستند بکنند. هم آقای جان کری حضور داشتند و هم آقای بایدن که داعیه محیط‌زیستی دارند، به همراه هزاران هزار دانشمند، چرا نتوانستند کاری از پیش ببرند؟ یک سیاستمدار همه ‌چیز را به‌هم ریخت.

رییس محیط‌زیست باید به رییس‌جمهور نزدیک باشد

امروز محیط‌زیست مشکل دانشگاهی و غیردانشگاهی ندارد، امروز محیط‌زیست قربانی اهداف کوتاه‌مدتی مانند مسائل سیاسی و اقتصادی است. دلایل سیاسی، سیاست‌های خارجی، فشارها برای تولید در داخل، همه اینها محیط‌زیست را قربانی می‌کنند. اصلا مساله محیط‌زیست مساله دانستن محیط‌زیست نیست، مساله نه باورهای جدی که حرف‌های عملی است.

کسی که رییس محیط‌زیست می‌شود، باید به رییس‌جمهور نزدیک باشد، در عین نزدیکی باید مدیر قوی باشد. ممکن است پسر رییس‌جمهور از لحاظ نزدیکی رییس محیط‌زیست شود اما نتواند کاری پیش ببرد و هیچ از محیط‌زیست نداند. این شخص، هر که باشد، باید بتواند سیاست‌های محیط‌زیستی را به دولت و حاکمیت تحمیل کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، مدیریت عیسی کلانتری بر سازمان محیط زیست مملو است از اظهارات و اقدامات جنجالی و حاشیه‌ساز؛ توهین به امام خمینی (ره)، اظهار نظر عجیب درباره تسخیر لانه جاسوسی، درخواست تعجب‌برانگیز برای نحوه لباس پوشیدن در خانه و حتی انتصاب کاوه مدنی در سازمان مطبوعش که بعدها جاسوس از آب درآمد از جمله این اقدامات است.

او در آخرین اظهارات شاز خود گفته بود: باید دست کسی مانندروحانی را ببوسیم؛ او ۹۵ درصد مشکلات کشور را حل کرده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول