اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

تجهیز ۱۹.۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی گیلان به سیستم آبیاری نوین

به گفته مدیر آب‌وخاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی گیلان از سال ۹۲ تاکنون ۹.۵ هزار هکتار از باغات و اراضی به سیستم نوین آبیاری مجهز شده و همچنین پیش‌ازاین ۱۰ هزار هکتار از باغات و اراضی کشاورزی استان گیلان به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز بودند که این رقم اکنون به بیش از ۱۹.۵ هزار هکتار افزایش‌یافته است.

تجهیز ۱۹.۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی گیلان به سیستم آبیاری نوین

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، گیلان همواره یکی از پر بارش ترین استان‌های کشور در طول سال است ولی اکنون به دلیل تغییر شرایط زیست‌محیطی میزان بارش باریده شده در گیلان در مقایسه با سال گذشته با تغییراتی مواجه شده است.

آبیاری به‌موقع و دقیق یکی از مهم‌ترین راهکارها در افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی و رشد کیفیت محصول تولیدشده است به این دلیل هرساله کارشناسان حوزه جهاد کشاورزی نسبت به انجام به‌موقع آبیاری اراضی هشدار می‌دهند.

به همین منظور وزارت جهاد کشاورزی'>وزارت جهاد کشاورزی طرح آبیاری نوین در کشور را به تصویب رسانده و هرساله ۸۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به این روش نوین آبیاری شده و این روند کماکان در کشور ادامه دارد به‌طوری‌که در ۱۸ سال گذشته حدود یک‌میلیون و ۴۴۷ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی ایران به آبیاری نوین مجهز شده است.

کشاورزان در آغاز اجرای طرح آبیاری نوین در کشور در برابر عملی شدن مقاومت کرده و از روش آبیاری سنتی استفاده می‌کردند، زیرا اعتقاد داشتند اراضی کشاورزی و درختان از این طریق آبیاری سیراب نشده و محصولشان به ثمر نمی‌نشیند، ولی هنگامی‌که بارش‌ها در کشور کاهش و منابع آب زیرزمینی رو به انتها رفت کشاورزان پی بردند برای برون‌رفت از این شرایط باید به آبیاری نوین روی‌آورند.

به گفته کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی آبیاری قطره‌ای با بیشترین راندمان را در بین روش‌های آبیاری تحت‌فشار دارد، زیرا روش‌های آبیاری تحت‌فشار باراندمان و کارایی بالاتر در مقایسه با روش‌های آبیاری سطحی یکی از مهم‌ترین راهکارهای افزایش کارایی مصرف آب است.

در برنامه ششم آمده سالانه ۶۰۰ هزار هکتار از باغ‌ها و مزارع کشور باید به آبیاری نوین مجهز شوند، به‌طوری‌که در پایان این برنامه باید میزان صرفه‌جویی در مصرف آب به ۱۱ میلیارد مترمکعب در سال برسد، لذا بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی بیش از دو میلیون هکتار از اراضی شالیزاری کشور مجهز به آبیاری نوین شده و برای انجام این کار در هر هکتار به ۱۵۰ میلیون ریال اعتبار نیاز است.

گیلان هم یکی از استان‌های فعال در حوزه آبیاری نوین بوده و از سال ۹۲ تاکنون ۹.۵ هزار هکتار از باغات و اراضی به سیستم نوین آبیاری مجهز شده و همچنین پیش‌ازاین ۱۰ هزار هکتار از باغات و اراضی کشاورزی استان گیلان به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز بودند که این رقم اکنون به بیش از ۱۹.۵ هزار هکتار افزایش‌یافته است.

به گفته مدیر آب‌وخاک و امور فنی جهاد کشاورزی گیلان ۲۸ درصد از مجموع باغات و اراضی کشاورزی گیلان به سیستم نوین آبیاری در دولت یازدهم و دوازدهم برخوردار شده‌ و در سال‌های اخیر باوجود مشکلات مختلف اقتصادی نظیر تورم و تحریم ازآنجاکه تقویت کشاورزی و حفظ امنیت غذایی جامعه از اولویت‌های دولت بوده، در زمینه پیشبرد طرح‌های آبیاری با ارائه یارانه شاهد حمایت‌های کم‌نظیری از کشاورزان بوده‌ایم.

بنا بر اعلام مجتبی شاه‌نظری از ابتدای امسال تاکنون حدود دو هزار و ۱۳۷ هکتار از اراضی کشاورزی استان گیلان اعم از باغی و زراعی به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز و دو هزار و ۴۱۶ هکتار از مزارع و باغ‌های گیلان در حال تجهیز هستند.

بدون شک یکی از راه‌های تحقق کشاورزی مدرن و ارتقای بهره‌وری در این بخش و همچنین قدم برداشتن به سمت اقتصاد مقاومتی، تجهیز باغات و اراضی کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری است که این مهم در دولت فعلی به بهترین شکل موردتوجه قرارگرفته و از اولویت‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی به شمار می‌رود.

مدیر آب‌وخاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی گیلان معتقد است تجهیز باغات و اراضی کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری را موجب کاهش قابل‌توجه مصرف آب در این بخش، پایدار شدن فعالیت‌های کشاورزی و رشد عملکرد و کمک به بهبود تولید محصولات کمک کرده و با اجرایی شدن این طرح بیش از ۳۵ درصد از تلفات انتقال آب کاهش خواهد یافت.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول