اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

شورای امنیت ملی افغانستان: توافق دوحه تضمین آتش‌بس برای آمریکا بود

سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان با انتقاد از توافقنامه دوحه که سال گذشته میان آمریکا و طالبان منعقد شد، گفت که این توافق تنها برای آمریکا تضمین آتش‌بس داشته و مردم افغانستان همچنان گرفتار وحشت و قتل هستند.

شورای امنیت ملی افغانستان: توافق دوحه تضمین آتش‌بس برای آمریکا بود

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، همزمان با یک‌سالگی امضای توافق‌نامه قطر میان آمریکا و طالبان، رحمت‌الله اندر، سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان، گفت که این توافق‌نامه، تنها برای ایالات متحده آتش‌بس را تضمین کرد و مردم افغانستان هنوز هم با قتل و وحشت دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

اندر، امروز یک‌شنبه (۱۰ اسفند)، در حساب توییتری خود نوشت: «توقعی که مردم از امضای توافق‌نامه قطر داشتند، برآورده نشد. این توافق‌نامه تنها برای آمریکا آتش‌بس را تضمین کرد. رابطه طالبان با مردم افغانستان، هنوز هم به قتل، غارت، ترور و وحشت محدود است.»

به گفته‌ او، از این به بعد نیز هیچ امیدی به توافق‌نامه‌ قطر وجود ندارد؛ زیرا طالبان روند گفت‌وگوهای صلح را با کندی مواجه کرده‌اند.

اندر افزود: «اگر از دیدگاه افغانستان به توافق‌نامه قطر دیده شود، زمان به امید برقراری صلح به هدر رفته، به مردم تلفات سنگین جانی و مالی وارد شده و در کل افغانستان تخریب شده است.»

توافق‌نامه قطر، درست یک سال پیش، در دهم حوت میان آمریکا و طالبان به امضا رسید. افزایش خشونت‌ها، عدم قطع رابطه با سایر گروه‌های تروریستی و عدم پایبندی به گفت‌وگوهای صلح از سوی طالبان، سبب شد تا دولت جدید آمریکا به رهبری جو بایدن، توافق‌نامه قطر را مورد بررسی قرار دهد.

جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا، گفته است که می‌تواند جدول خروج سربازان آمریکایی از افغانستان در ماه می سال جاری میلادی را کنار بگذارد. ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو نیز، گفته است که خروج عجولانه از افغانستان نگران‌کننده است و سبب قوت گرفتن گروه‌های تروریستی خواهد شد.

با این حال، گروه طالبان نیز خواهان آزادی زندانیان باقی‌مانده و حذف نام اعضای رهبری‌اش از فهرست سیاه سازمان ملل متحد شده است.

در بیانیه‌ای که روز یک‌شنبه (۱۰ اسفند)، از سوی گروه طالبان به مناسبت یک‌سالگی امضای توافق‌نامه قطر منتشر شده، آمده است طالبان به تمام محتویات این توافق‌نامه، متعهد بوده و دولت آمریکا نیز باید در این زمینه پایبند باشد.

گروه طالبان، همچنین از دولت آمریکا خواسته است که در زمان تعیین‌شده (ماه می سال جاری میلادی)، سربازان خود را از افغانستان خارج کند.

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول