اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

آغاز تست بالینی دومین واکسن ایرانی/دو داوطلب واکسن «کووپارس» را دریافت کردند

کارآزمایی بالینی واکسن کووپارس رازی آغاز شد؛ 13 نفر در این مرحله واکسن «کووپارس» را دریافت خواهند کرد که امروز دو داوطلب و ظرف هشت روز مابقی داوطلبین واکسن دریافت خواهند کرد.

آغاز تست بالینی دومین واکسن ایرانی/دو داوطلب واکسن «کووپارس» را دریافت کردند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، موسسه سرم سازی رازی قریب به یک قرن قدمت دارد که از در طول این سال‌ها برای تولید واکسن‌های مختلف انسانی و حیوانی در تلاش بوده و تا کنون همگی موفقیت آمیز عمل کرده‌اند.

پس از شیوع ویروس کرونا اسفند ماه سال 98 محققان این موسسه اقدام به مطالعه در حوزه تولید واکسن کرونا کردند که سرانجام فروردین سال 99 فرمولاسیون مربوطه کشف و مورد بررسی دقیق‌تر قرار گرفت.

در نهایت اردیبهشت و خرداد سال 99 این نمونه از واکسن کرونا بر حیوانات متعددی از جمله میمون سبز آفریقایی تزریق شد، پس از مطالعات دستاوردهای محققان رازی توسط سازمان غذا و دارو 27 دی ماه سال جاری موسسه رازی موفق به دریافت مجوز تست واکسن روی انسان شد.

در این میان امروز دو نفر از داوطلبین واکسن رازی در بیمارستان حضرت رسول (ص)، واکسن «کووپارس» را دریافت کردند، در این مرحله 13 نفر فاز 1 واکسن را طی 8 روز دریافت خواهند کرد.

گفتنی است؛ فاز انسانی واکسن رازی سه فاز دارد که امروز فاز ۱ در حال انجام است و به مرور زمان بر روی ۱۳ نفر تست می‌شود؛ پس از این ۱۲۰ نفر دیگر وارد فاز تزریق واکسن می‌شوند و دو ماه بعد فاز دوم آغاز می‌شود. در حال حاضر مجوز برای فاز ۱ و ۲ صادر شده است.

شرکت‌کنندگان این مطالعه‌ واکسن با دوز ۱۰ میکروگرم در ۲۰۰ ماکرولیتر در دو نوبت واکسن نوترکیب پروتئین اسپایک کووید- ۱۹ تولید موسسه رازی را به صورت IM  (عضلانی) در عضله‌ی دلتوئید (سطح خارجی و میانی استخوان بازو) و به فاصله‌ی ۲۱ روز دریافت می‌کنند.

همچنین فاز سوم آن نوبت بوستر (استنشاقی) است که به شکل اسپری داخل بینی با غلظت ۱۰ میکروگرم در ۲۰۰ میکرولیتر، یک پاف در حفره بینی در روز ۵۱ (از روز صفر) تجویز می‌شود.

شایان ذکر است؛ واکسن نوترکیب پروتئین اسپایک کووید - ۱۹ تولید موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی به‌عنوان دومین واکسن ایرانی کرونا با نام «رازی کوو پارس»، یک واکسن استنشاقی با فناوری بایوتکنولوژی است.

انتهای پیام/ج/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول