اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

نارضایتی مستندسازان از شیوه مدیریت مسؤولان نصف‌جهان

مستندساز و کارگردان اصفهانی گفت: ما مستندسازان به دنبال پاسخ‌هایی منطقی و دلایلی محکم دربارۀ نحوۀ عملکرد چندین سالۀ بخش مدیریت فرهنگی شهرداری اصفهان در رابطه با سینمای مستند هستیم، مدت‌هاست که با تکیه بر دست تنگ خودمان تولید می‌کنیم و آثارمان برای شهر افتخار کسب می‌کند اما حمایتی نمی‌بینیم.

نارضایتی مستندسازان از شیوه مدیریت مسؤولان  نصف‌جهان

عزت‌الله پروازه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان به بیان وضعیت هنرمندان و مستندان سازان اصفهانی در این شهر پرداخت و پیرامون عملکرد مسؤولان فرهنگی نسبت به این موضوع اظهار کرد: زاینده رود خشک، تمثیلی از موقعیت ما مستندسازان است، حقوق‌بگیران فرهنگی اصفهان در این چند دوره نه تنها کمکی به زایندگی نکرده‌اند، بلکه با عملکرد غیر تخصصی، بسیاری را به  انزوا و سکون رانده‌اند؛ به قول مدرس صادقی، نویسندۀ رمان گاو خونی، «گویی همه راه‌ها به گاو خونی ختم می‌شود.»

مستندساز و کارگردان با اظهار تأسف از این‌که اکثر مدیران فرهنگی در اصفهان فقط یک شروع و یک پایان دارند، خاطرنشان کرد: این یک تراژدی است که آن‌ها  در پایان عمر مدیریت خود، کارنامه‌گرانی نداشته باشند و تلاششان مصروف راضی کردن عده‌ای و یا بهانه‌تراشی قلم‌داد کردن انتقاد عده‌ای دیگر کنند تا دوره‌شان بگذرد و همه چیز در بایگانی اذهان به فراموشی سپرده شود.

عدم توضیح مسؤولان شهری در خصوص عدم حمایت از مستندسازان

وی ضمن اشاره به این‌که پس از گذشت بیش از چهار سال از عمر سیستم فرهنگی کنونی، اگر دستاوردها بیان شود، چیزی جز حیرت نصیب شنوندۀ آگاه نخواهد شد، گفت: اگر واقعا دغدغه‌ای وجود داشت، آیا نباید تلاشی برای حفظ افرادی که به عنوان یک فرد مستعد در این شهر فعالیت و بدون چشم‌داشت برای آن اعتبار کسب می‌کنند می‌شد.

پروازه افزود: آیا نباید در امور مرتبط، این افراد مورد مشورت قرار می‌گرفتند و راه‌کارهایشان چراغ راه می‌شد؟ اگر سیستم فرهنگی مدعی رشد فرهنگی شهر است، چرا توضیح نمی‌دهد که در دهۀ اخیر چه حمایتی از مستندسازان کرده است.

این مستندساز و کارگردان ضمن بیا این‌که ۱ سال از بحران شیوع ویروس کرونا می‌گذرد و این روزهای سخت با همۀ جزئیات در ذهن ما باقی خواهد ماند، تصریح کرد: بعد از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، نقدهای فراوانی متوجه متولیان فرهنگی است که در شهرداری و شورای شهر اصفهان در رابطه با هنر و سینما مدیریت می کنند.

وی در ادامه گفت: کسانی که با شنیدن انتقادها یا از جواب دادن شانه خانه می‌کنند و یا مسئولیت پاسخگویی را به سیستم‌های زیردست خود واگذار می‌کنند و البته که این شیوه اقناع‌کننده نیست؛ بنابراین، چاره‌ای جز این نمی‌ماند که با تکرار نقد، در جست و جوی پاسخی درخور باشیم. 

هنرمندان اصفهانی پاسخی منطقی از مدیریت فرهنگی شهرداری می‌خواهند

پروازه با بیان این‌که ما مستندسازان به دنبال پاسخ‌هایی منطقی و دلایلی محکم دربارۀ نحوۀ عملکرد چندین سالۀ بخش مدیریت فرهنگی شهرداری اصفهان در رابطه با سینمای مستند هستیم، توضیح داد: مدت‌هاست که با تکیه بر دست تنگ خودمان تولید می‌کنیم و آثارمان برای شهر افتخار کسب می‌کند اما حمایتی نمی‌بینیم.

محروم بودن عده‌ای از مستندسازان از بودجه‌ حمایت از سینماگران

وی در ادامه تصریح کرد: اگرحمایتی هم از فردی شده، حمایت‌کننده حتما منافع خود را در نظر داشته است؛ بودجۀ مصوب کمیسیون فرهنگی شورای شهر، امانتی است که به سیستم فرهنگی شهرداری سپرده شده تا بخشی از آن در جهت حمایت از سینماگران مستند، هزینه شود اما تا به حال بنده و همکارانم از این حق مدنی محروم بوده‌ایم، اگر مطالبۀ جدی طی این مدت صورت نگرفته  نیز صرفا به دلیل صبوری و محجوبیت مستندسازان بوده است. 

مستندساز درخصوص بودجه حمایت از سینماگران اصفهان در دوران کرونا بیان کرد: امسال بودجه‌ای از طرف شورای شهر، جهت حمایت از سینماگران اصفهان در دوران کرونا، مصوب شد و در اختیار بخش فرهنگی شهرداری  قرار گرفت اما سوء مدیریت موجب شد که مستندسازانی که مستقل کار می کنند دوباره  تجربه‌های ناموفق صنعت سینما، تولید فیلم‌های بی‌کیفیت و برنامه‌های غیرکاربردی را به یاد بیاورند، اقداماتی که موجب  دلسردی مستندسازان مستقل و حرفه‌ایی شهر شده و نمایش «عدالت محور بودن فراخوان» و «ایجاد فضای رقابتی» نمی‌تواند بر آن سرپوش بگذارد.

بودجه حمایت از سینماگران جای مناسبی خرج نمی‌شود

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بودجۀ مصوب شورای شهر باید صرف حمایت از سینماگران باسابقه‌ای می‌شد که به خاطر شیوع ویروس کرونا آسیب دیدند؛ به همین دلیل معتقدیم که هزینه کردن این بودجه در فرایندی مثل اعلام فراخوان که برای سایر بودجه‌ها در نظر گرفته می‌شود، به منزله زیر پاگذاشتن شأن مستند سازان باسابقه و مستقل این شهر بود، مگر برای اختصاص  بودجه چند میلیاردی برای تولید سریال به یک فرد سفارشی فراخوان اعلام می کنید!

پروازه افزود: اگر از تبعیض شما چشم‌پوشی کنیم این این نوع برخورد به منزله جدی نگرفتن مستندسازان وهویت شهراست، جمله معروفی است که می‌گوید شهر بدون مستند مثل خانه بدون آلبوم خانوادگی است، رویکرد کمی‌گرایی و مخالفت با حمایت‌های جدی، نقدهایی است که بر عملکرد مدیریت فرهنگی شهرداری اصفهان وارد است و چه خوب می‌شود اگر در مستندی به آسیب‌شناسی این شیوۀ مدیریتی بپردازیم، به هر حال تا نقدی نباشد، رشدی هم نیست.

مستندساز و کارگردان در پایان اظهار کرد: از این دوره گذشت؛ برای مدیرانی که هنوز پشت میزهایشان ننشته‌اند می‌نویسم: مستندسازان و صاحب‌نظران این حوزه را رصد کنید و به صحبت‌های آن‌ها گوش بدهید تا ضعف‌ها در حوزه سینما به ویژه  سینمای پیشرو مستند، رفع و رجوع شود و سینمای مستند روبه رشد اصفهان بدون موانع به زایندگی خود ادامه دهد.

انتهای پیام/۶۳۱۰۶/ج۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول