اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

کم‌رونقی بی‌سابقه در نمادهای اصفهانی بورس/ جمع شدن صف فروش «فولاد» در دقیقه 90

اگرچه بازارهای مالی، هفته را با روند نزولی قیمت‌ها آغاز کردند اما در بازار سرمایه شرایط از دیگر بازارها نزولی‌تر و سهامداران از هر زمان دیگر ناامیدتر هستند، افت تقاضا روز به روز بیشتر شده و در معاملات روز یکشنبه رکورد کمترین معامله در سال ۹۹ شکسته شد، این کم‌رونقی دامن نمادهای اصفهانی فعال در بورس را نیز گرفته است.

کم‌رونقی بی‌سابقه در نمادهای اصفهانی بورس/ جمع شدن صف فروش «فولاد» در دقیقه 90

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بازارهای شهر هفته جاری را با ریزش قیمت‌ها آغاز کردند، دلار که از هفته گذشته در کانال ۲۵ هزار تومان قرار گرفته در شروع هفته یک پله سقوط را تجربه کرد، آخرین به‌روزرسانی صرافی ملی قیمت فروش هر دلار را ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرده است.

در دومین روز هفته روند بازار طلا همچنان با شیب ملایمی نزولی است، امروز قیمت سکه امامی به ۱۱ میلیون و سکه طرح قدیم به ۱۰ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان کاهش یافت، قیمت نیم سکه به ۶ میلیون و ۳۵۰ هزار، ربع سکه ۴ میلیون و سکه یک گرمی به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید؛ همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۷۸ هزار تومان معامله شد.

در بازار سرمایه شرایط از دیگر بازارها نزولی‌تر و سهامداران از هر زمان دیگر ناامیدتر هستند، این را می‌توان از رکوردی که امروز به ثبت رسید متوجه شد، ارزش معاملات خرد امروز با مبلغ ۲۲ هزار میلیارد ریال رکورد کمترین معاملات انجام شده در سال ۱۳۹۹ را به ثبت رساند.

جو منفی حاکم شده از ۲۷ بهمن ماه ریزش شاخص را به طور یکنواخت و ادامه‌دار تا به امروز در پی داشته است؛ هرچند به لطف تغییر دامنه نوسان شاخص کل در روزهای قرمز بازار کمتر افت می‌کند با این حال بازار سرمایه آخرین بار دو هفته قبل رنگ سبز را دیده و نشانه‌ای از حمایت نیز وجود ندارد. 

 

از دست رفتن چندباره حمایت ۱.۲ میلیون واحدی شاخص

شنبه ۹ اسفند ماه؛ بازار همچون روزهای قبل با فشار عرضه روبرو بود، افت تقاضا نقدشوندگی بازار را کاهش داده و حجم معاملات هر روز رکورد جدیدی به ثبت می‌رساند، در جریان معاملات روز گذشته شاخص کل باز هم به زیر ۱.۲۰۰ میلیون واحد رسید.

شاخص کل بورس با افت ۰.۹۸ درصدی و کاهش ۱۱۸۵۵ واحدی به ۱.۱۹۳ میلیون واحد رسید، همچنین شاخص هم وزن ۰.۲۳ درصد افت کرد و با منفی ۱۰۱۰ واحد به ۴۳۳ هزار واحد رسید، فولاد پس از فملی بیشترین تأثیر منفی را با شاخص بورس داشت، گکوثر نیز پس از اعتلا بیشترین تأثیر مثبت را روی شاخص فرابورس گذاشت.

یکشنبه ۱۰ اسفندماه؛ بررسی وضعیت نمادهای بازار نشان داد تنها ۲ درصد از سهم‌ها امروز در محدوده مثبت معامله می‌شدند، به عبارت دیگر ۹۸ درصد کل بورس منفی یا قفل در صف فروش بود، صف فروش سنگین در نمادهای کوچک سابقه داشته اما این که سهم‌های بزرگی مانند خساپا هم در حد حجم مبنا معامله نشوند از عمق وخامت وضعیت بورس خبر می‌دهد.

با این که امروز صف فروش فولاد جمع و در لحظات پایانی بازار وارد محدوده مثبت شد، این نماد بیترین تأثیر را بر افت ۰.۷۰ درصدی و کاهش ۸۴۱۲ واحدی شاخص کل و رسیدن این شاخص به ۱.۱۸۵ میلیون واحد داشت، شاخص هم وزن نیز ۰.۲۳ درصد افت کرد و با منفی ۱۰۱۵ واحد به ۴۳۲ هزار واحد رسید.

 

جمع شدن صف «فولاد» در دقیقه 90

شرکت‌های اصفهانی فعال در بورس همچون کلیت بازار این روزها افت‌های پی در پی را تجربه می‌کنند و به ندرت می‌توان نمادی را یافت که رشد کند، معدود نمادهایی که یک روز مثبت می‌شوند نمی‌توانند زیاد دوام بیاورند و فشار عرضه آن‌ها را به صف فروش سوق می‌دهد.

علی رغم جو منفی بازار در ابتدای هفته، دقایق پایانی امروز صف چند ده میلیونی فولاد مبارکه به لطف خرید ۶۰ میلیون سهم حقوقی جمع شد و حتی به محدوده مثبت هم رسید، هر سهم فولاد با کاهش قیمتی که در دو روز ابتدایی هفته تجربه کرد به ۱۱۳۹ تومان رسید.

جمع شدن صف فروش در فولاد از آنجا اهمیت دارد که مدت‌هاست فولاد به عنوان لیدر بازار شناخته شده و می‌تواند جهت کلیت بازار تغییر دهد، خرید عمده حقوقی‌ها امروز در چند دقیقه پایانی بازار انجام شد و باید منتظر تأثیر آن بر بازار روز دوشنبه بود.

افزایش درآمد توریل در بهمن ماه

توریل که از روز گذشته به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت متوقف شده، امروز گزارش فعالیت دوره یک ماهه منتهی به ۳۰ بهمن ماه خود را منتشر کرد که بر اساس آن درآمد شناسایی شده در این مدت ۳۸ درصد بالاتر از متوسط درآمد شناسایی شده طی ۱۰ ماه گذشته بوده که مبلغ آن بالغ بر ۹۸۵ میلیارد ریال است، متوسط درآمد ماهیانه شناسایی شده طی ۱۱ ماهه امسال بالغ بر ۷۴۰ میلیارد ریال بوده، درحالی که متوسط درآمد ماهیانه شناسایی شده طی ۱۲ ماهه سال گذشته بالغ بر ۴۵۶ میلیارد ریال بوده ایست.

یگانه نماد مثبت این روزهای اصفهان در بورس گکوثر است، نمادی که بیشتر از ۵۰ درصد در دی و بهمن افت کرد، از چهارشنبه هفته قبل صعودی شده و از ۲۴۵ تومان به ۲۷۰ تومان افزایش یافته است، امروز ۱۱۰ میلیون سهم هتل کوثر اصفهان معامله شد که بیش از ۹۰ درصد خریداران و فروشندگان حقیقی بودند.

 

شرکت نفت سپاهان پس از آن که افزایش سرمایه ۵۸ درصدی خود را هفته گذشته در مجمع عمومی به تصویب رساند، امروز بازگشایی و تحت تأثیر جو منفی بازار ۷ میلیون سهم در صف فروش معامله شد، ۹۷ درصد خریدها توسط حقوقی صورت گرفت ۹۷ درصد فروش از سوی حقیقی‌ها انجام شد.

کمترین حجم معامله «ذوب» در دو سال اخیر

کاهش معاملات در نمادهای بزرگ شرایط کم‌سابقه‌ای را به وجود آورده به طوری که ذوب به عنوان یکی از نمادهای مؤثر بر شاخص فرابورس با حجم مبنای ۲۴ میلیون و درحالی که میانگین حجم ۹۰ روزه آن ۱۶۰ میلیون سهم بوده، معاملاتش به ۲ میلیون سهم هم نرسید، اتفاقی که در دو سال اخیر یک رکورد محسوب می‌شود، این در حالی است که ذوب در اردیبهشت امسال به رکورد معامله یک میلیارد سهم در روز رسیده بود. 

در جریان معاملات امروز، زکشت، غشصفها، وتوکا، زگلدشت، زقیام، قصفها، فروی، شپلی، سپاها، شپنا و دفارا از جمله نمادهای اصفهانی بورس بودند که تمام معاملاتشان کم رونق و در کف دامنه نوسان انجام شد به طوری که هیچکدام حتی به اندازه حجم مبنا هم معامله نشدند.

انتهای پیام/۶۳۰۶۴/ج۲۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول