اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

روزی ۵ ساعت کتاب خواندم تا کتاب‌خوان برتر کشور شدم

دختر ۱۲ ساله قائم‌شهری لقب مروج برتر کتاب‌خوانی در کشور را به خود اختصاص داده، می‌گوید؛ در فصل تابستان هر روز به کتابخانه می‌رفتم و بیشتر اوقات فراغتم را در آن‌جا می‌گذراندم گاهی حدود پنج ساعت کتاب می‌خواندم

روزی ۵ ساعت کتاب خواندم تا کتاب‌خوان برتر کشور شدم

خبرگزاری فارس مازندران ـ زری طاهری پرکوهی| پیرامون حوزه کتاب و کتاب‌خوانی اخبار با تیترهایی همچون" کاهش سرانه مطالعه در کشور و کم توجهی مردم به کتاب و کتاب‌خوانی" همواره مورد توجه قرار می‌گیرند، به‌طوری نگاه به این موضوع عادی‌انگاری تلقی می‌شود.

ولی در واقع طی سال‌های اخیر اتفاقات خوب و مثبتی در بحث افزایش توجه مردم به کتاب رقم خورد، تا جایی که شیوع بیماری کرونا نه تنها سرانه مطالعه کتاب در کشور کاهش داده بلکه به افزایش مطالعه مجازی کمک کرده است‌‌.

استان مازندران بیش از ۱۰۰ کتابخانه فعال دارد اخیرا هم کلنگ نخستین کتابخانه سبز ایران در پارک دامادی ساری به زمین زده شد ولی آنچه که مهم است خروجی فعالیت این کتابخانه‌ها است.

چندی پیش در خبرگزاری فارس مصاحبه‌ای اختصاصی با کتاب‌دار برتر کشور فاطمه یوسفی از یانه‌سر نکا داشتیم، وی در شرایط سخت از کتابداری و امانت کتاب‌ها به مردم مناطق محروم غافل نشد.

  یک دختر ۱۲ ساله از قائم‌شهر لقب مروج برتر کتاب‌خوانی در کشور را به خود اختصاص داد، در این راستا مصاحبه‌ای ترتیب دادیم و به گفته مادرش که بیان کرد" بهتر است با خود پرنیا صحبت کنید" با او به گفت‌وگو پرداختیم که خواندنش خالی از لطف نیست! 

*ورود به دبستان و کتابخانه از ۷ سالگی

پرنیا شعبانی می‌گوید؛ از سال ۹۳ همزمان با ورودم به دبستان به عضویت کتابخانه جمشید احمدی در شهرستان قائم‌شهر درآمدم، خانم فلاح مسؤول کتابخانه بود، کمکم می‌کرد، من کتاب‌ها را مرتب میکردم سعی کردم بخوانم و روان‌خوانی را تمرین کنم.

*روزی ۵ سال کتاب خواندم تا کتاب‌خوان برتر کشور شدم 

وی با اشاره به اینکه عاشق کتاب هستم، ادامه می‌دهد؛ همیشه کتاب به امانت می‌گرفتم، در فصل تابستان هر روز به کتابخانه می‌رفتم و بیشتر اوقات فراغتم را در آن‌جا می‌گذراندم گاهی حدود پنج ساعت کتاب می‌خواندم، راستش به خواندن کتاب‌های طنز و کمدی علاقه زیادی دارم چون دلم می‌خواهد از نوشته‌های کتاب استفاده کرده و بقیه را بخندانم.

شعبانی یادآور می‌شود؛ کم‌ کم خواندن را به خوبی آموختم، در همان کتاب‌خانه پیشنهاد شرکت در مسابقه به من داده شد تا اینکه در ۲۳ آبان ماه سال ۹۵، در حوزه کودک و نوجوان کتاب‌خوان برتر کشوری شدم، بعد از آن با انگیزه بیشتر همچنان کارم را ادامه دادم...

*حضور در برنامه اعجوبه‌ها

این سفیر کوچک کتاب، اضافه می‌کند؛ در مدرسه کارم قصه‌گویی بود، در یک جشنواره دیگر رتبه کسب کردم و به برنامه تلویزیونی اعجوبه‌ها با مجری‌گری مهران غفوریان دعوت شده بودم، کارم ترویج کتاب است، امسال هم در هفتمین جشنواره مروجان کتاب به دلیل ترویج بالای کتاب بین هم سن و سالانم به‌خصوص در شبکه شاد برگزیده شدم.

*دکلمه‌خوانی و مجری‌گری را از کتاب‌خوانی آموختم

وی با بیان اینکه من کتاب‌یار، سفیر کتاب و عضو مجمع عالی نخبگان ایران هستم، می‌گوید؛ در کنار این کارها مجری‌گری و دکلمه‌خوانی می‌کنم ولی بیشترین وقتم را صرف کتاب‌خوانی کرده و از این کار لذت می‌برم، دلم می‌خواهد بقیه هم لذت ببرند.

شعبانی با اشاره به اینکه طولانی‌ترین کتابی که خواندم ۷۰۰ صفحه‌ای بود، تاکید می‌کند؛ این کتاب طولانی حاوی افسانه‌هایی از کشورهای مختلف بود که هدیه گرفتم، حدود ۲۰ روز طول کشید تا بتوانم تا کتاب را تا آخر بخوانم، من بیشتر از این خوشحال می‌شوم که در کارم موفق شم و مروج واقعی باشم.

*کاش بتوانم یک نفر را عاشق کتاب کنم/ کتاب می‌نویسم برای دل خودم!

این کتاب‌یار تصریح می‌کند؛ دلم می‌خواهد حتی شده یک نفر را عاشق کتاب کنم، وقتی کنار قفسه‌های پر از کتاب در کتاب‌خانه راه می‌روم لذت می‌برم تا جایی که کلاس سوم ابتدایی شروع به نوشتن کتاب کردم، تاکنون  ۲۰ داستان کوتاه در موضوعات مختلف نوشتم، همچنین یک کتاب طنز ۵۰ صفحه‌ای دارم که نوشته خودم است هنوز هیچکدام چاپ نشده یک جورایی برای دل خودم می‌نویسم، همچنین یک کتاب ۴۰ صفحه‌ای با عنوان ماجراهای رفتن به کتابخانه با چاشنی تخیل نوشتم، در این کتاب به بیان اتفاقات عجیب و غریب و غیرواقعی استفاده کردم.

وی می‌پرسد می‌توانم بگویم چه نویسنده‌هایی را دوست دارم و ادامه می‌دهد؛ از خواندن کتاب بینوایان نوشته ویکتور هوگو لذت بردم، کتاب هستی از آقای فرهاد حسن‌زاده، کتاب پلوخورشت اثر هوشنگ مرادی کرمانی جالب بود! دوست دارم کتاب‌هایی خارجی بخوانم و کتاب ایرانی را به صورت دو زبانه به مردم کشورهای دیگر معرفی کنم.

از صحبت‌های این دختر کوچک دوستدار کتاب می‌توان به میزان علاقه‌اش به کتاب و کتاب‌خوانی پی برد، گویی استعدادهایش در کتابخانه شکوفا شده! 

پس از گفت‌وگو با پرنیا شعبانی به سراغ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی در مازندران می‌رویم تا از اقدامات اخیر این نهاد با خبر شده و بدانیم که چه حمایت‌هایی برای فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی در استان در نظر گرفته شد.

*کرونا فعالیت کتابخانه‌ها را تعطیل نکرده بلکه به فضای مجازی کشانده! 

آرزو ولی‌پور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه فعالیت‌های ترویجی تبلیغی از یک سال گذشته به دلیل شیوع کرونا در بستر مجازی دایر بوده، بیان می‌کند؛ در این ایام کتابخانه‌ها هیچکدام از فعالیت‌هایش را تعطیل نکرده است، تنها چیزی که در یک مدت تعطیل شد خدمات‌دهی فیزیکی اعضا در کتاب‌خانه‌های عمومی سطح شهرها بود.

وی اضافه می‌کند؛ در کل چهار فصل جاری برنامه‌های متعدد آموزشی را در فضای مجازی برگزار کردیم، اجرای طرح "تابستان شاد" هفته‌ای سه روز در فضای مجازی با اقبال زیادی مواجه شد، در فصل پاییز اقدام به برگزاری جشنواره ملی کتابخانه رضوی کردیم که در این بحث ۸۳ هزار نفر از مازندران شرکت کردند و توانستیم رتبه برتر را کسب کنیم.

ولی‌پور یادآور می‌شود؛ اخیرا در جشنواره ملی مروجان کتاب‌خوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی و دستگاه‌های مرتبط با حوزه کتاب، بیش از ۹۰۰ نفر از سراسر در کشور شرکت کرده بودند که ۷۱ نفر به مرحله نیمه‌رهایی رسیدند از این تعداد ۹ نفر از مازندران بودند که هشت نفرشان عضو کتابخانه‌های عمومی بودند، پرنیا شعبانی ۱۲ ساله که از سفیران کتاب بود رتبه برتر را کسب کرد.

*پرنیا شعبانی و فاطمه یوسفی نماینده فعالان حوزه کتاب در استان هستند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی در مازندران اظهار می‌کند؛ پرنیا برای بار چندم به‌عنوان سفیر کتاب مازندران موفق بود، امثال پرنیا و  خانم یوسفی در استان کم نداریم، اجرای طرح سفیران کتاب چند سالی است که در دستور کار قرار دادیم، فعالان در این عرصه به بسیاری از برنامه‌های ملی دعوت می‌شوند در این راستا دوره‌های آموزشی مهارتی فن برگزار می‌کنیم.

این مسؤول با اعلام اینکه ۳۲۸ کتابدار فعال در مازندران داریم، بیان می‌کند؛ ما به کتابداران در مناطق محروم توجه بیشتری داریم چون کارشان از گتابدارانی که در شهرها مشغول فعالیت هستند سخت تر است، فعال کردن طرح کتاب‌رانه به این صورت که کتاب را به درب خانه‌ها برده و در دوره ۱۴ تا ۳۰ روزه امانت بدهیم موفق بود.

وی یادآور می‌شود؛ پس از دریافت کتاب‌ها از کسانی که عضو کتابخانه هستند و در سامانه درخواست دادند، کتاب‌ها را تحویل گرفته سه دوز در قرنطینه برای ویروس‌کشی باقی مانده و مجدد به کتابخانه باز می‌گردد در این مسیر به توصیه‌های بهداشتی و زدن ماسک تاکید شده است‌.

*برگزاری مجازی هفتمین جشنواره تقدیر از مروجان کتاب‌خوانی

در ادامه معصومه فرجی معاون فرهنگی رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در گفت‌وگو با فارس کسب رتبه برتر توسط پرنیا شعبانی را تبریک گفته و بیان می‌کند؛ با توجه به شیوع و گسترش بیماری کویید ۱۹، هفتمین جشنواره تقدیر از مروجان کتاب‌خوانی به‌صورت مجازی برگزار شد و کلیه فرآیند اجرایی آن نیز مجازی انجام گرفت، اختتامیه به‌صورت آنلاین سوم اسفند ماه برگزار شد.

وی اعلام می‌کند؛ ۹۰۶ اثر در بخش‌های مختلف به دبیرخانه این جشنواره از سراسر کشور ارسال شد که در مرحله نیمه نهایی ۹ نفر از برگزیدگان استان مازندران به مرحله نهایی رسیدند و در نهایت پس از سه مرحله داوری برگزیدگان نهایی آن مشخص شدند که از این میان، پرنیا شعبانی مروج برتر کشور شد.

*اسامی ۹ نفری به مرحله نهایی راه یافتند! 

فرجی اعلام کرد: زهرا اسدی جمنانی از  ساری در بخش نشان استمرار، پرنیا شعبانی از قائمشهر در بخش افراد، حمیده هرسیج ثانی از چالوس در بخش افراد، حوا فیروزجاهی از بابل در بخش افراد، خدیجه فتحی کلپاشا از آمل در بخش افراد، سیده مهتا یوسفی ریکنده ازساری در بخش افراد، طیبه کریمی از نور گنج ‌یاب در بخش افراد، هادی کرمانیان از بابل در بخش نگاه ویژه، آمنه طاهری برمایی از برما در بخش نگاه ویژه از راه یافتگان به مرحله نهایی بودند.

گفتنی است؛ طی سال‌های اخیر با اجرای طرح سفیر کتاب استعدادهای برتر در مدارس شناسایی شده و به کتاب‌خانه‌های عمومی معرفی می‌شوند سپس با نظر والدین و بنا بر موافقت کودکانی که دارای فن بیان و علاقه به حوزه کتاب و کتاب‌خوانی دارند تحت آموزش قرار گرفته و در جشنواره‌های مختلف شرکت می‌کنند.

به گزارش فارس؛ نگاه به حوزه کتاب و کتاب‌خوانی و فرهنگ‌سازی در این بخش به‌ویژه بین کودکان و نوجوانان موجب ایجاد انگیزه در نسل جدید و همچنین افزایش سرانه مطالعه و در نهایت افزایش سواد و اطلاعات عمومی در بین مردم جامعه خواهد شد.

انتهای پیام/۸۶۰۴۸/ج

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول