اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

نقش رسانه در ارائه تصویر درست از معلولیت

امروزه، پاسداشت حقوق افراد دارای معلولیت و مشکلات مربوط به این قشر، یکی از بزرگترین چالش های جوامع بشری است و برخی از مشکلات معلولان به واسطه عدم شناخت نیازهای آنان توسط اجتماع است.

نقش رسانه در ارائه تصویر درست از معلولیت

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، مریم دره شیری در یادداشتی نوشته است: بسیاری از مردم هنوز هم بر این باورند که معلولان برای انجام کارهای روزمره به کمک دیگران احتیاج دارند و یا اینکه نمی توانند همانند سایرین به تحصیل پرداخته و یا ازدواج کنند.

اما در واقعیت صدها و هزاران معلول تحصیل کرده و توانمند در جامعه هستند که باید باورشان کرد. این تفکر از عدم شناخت نشات می گیرد. برای شناخت بهتر معلولان و مشکلاتشان همچنین ارتقا و بهبود کیفیت زندگی آن ها، دولت، نهادهای مرتبط، سازمان های مردم نهاد و البته رسانه ها باید وارد کارزار شوند. 

با گسترش ارتباطات، رسانه ها یکی از مهم ترین ابزارهای شناخت هستند. پیام های برجسته شده از سوی رسانه ها، به تدریج در ذهن مخاطب جای می گیرد، در این زمان کلیشه های ذهنی می تواند تغییر کرده و یا اصلاح شود.

از این رو باید دید چه تصویری از معلول و معلولیت در رسانه ها از حمله صدا و سیما، روزنامه، سینما و ... به نمایش گذاشته می شود. آیا رسانه های ما توانسته اند طی سال ها، تصویری شفاف، جامع و بدون پیش داوری از معلولان به نمایش بگذارند؟!
اگر چه تصویری که از معلولیت در سینمای ایران به نمایش گذاشته شده در برخی موارد قابل قبول است اما هنوز هم جای کار دارد در مقابل صدا و سیما با مخاطب میلیونی هنوز نتوانسته آنگونه که شایسته ی این قشر است برنامه ای درخور بسازد.

با اینکه در چند برنامه گفتگو محور و سریال های تلویزیونی از معلولان استفاده شده است اما در بیشتر موارد تصویر افراد داری معلولیت به خصوص معلولان جسمی -حرکتی با کلیشه هایی همچون افراد قابل ترحم، قربانی خشونت، شرور و شیطانی، باری بر دوش جامعه و فاقد قدرت نمایش داده شده است.

گاهی نیز رسانه ها ناآگاهانه به مخاطب القا می کنند که این قشر در پی کسب یکسری امتیازات ویژه است در صورتی که هدف نهایی جامعه ی معلولان، رسیدن به برابری با سایر شهروندان است.

معلولان در رسانه ها چه دیداری و شنیداری و چه نوشتاری به عنوان یک سوژه مطرح هستند در حالی که رسانه باید در راه تغییر ذهنیت و القای تصویر درست از معلولان گام بردارد. 
در روزگاری که هنوز رسانه تصویر درستی از معلول به مخاطبانش ارائه نمی دهد چگونه می توان انتظار داشت تا معلولان در قامت، کارمند، خبرنگار، تصویربردار، کارگردان، نویسنده و ... در رسانه حضور یابند؟

بی شک اگر تصویر درستی از معلولیت ارائه و بستر حضور معلولان در جامعه فراهم شود، شاهد حضور فعال، پویا و موثر این قشر در جامعه خواهیم بود.

انتهای پیام/د

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول