اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

مصطفی الکاظمی: در شرایطی دشوار، برای حمایت از عراق روی کار آمدم

نخست‌وزیر عراق در نشست شورای وزارتی امنیت ملی تاکید کرد که در شرایطی دشوار مسئولیت نخست‌وزیری را پذیرفته و این «امانت» را به هرکس که از طریق انتخابات عادلانه بر سر کار آید، تحویل خواهد داد.

مصطفی الکاظمی: در شرایطی دشوار، برای حمایت از عراق روی کار آمدم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،در پی تشدید اعتراض‌های خیابانی در استان ذی‌قار عراق با وجود استعفای استاندار و انتخاب «عبدالغنی الاسدی» به عنوان استاندار جدید، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر شب گذشته (یک‌شنبه - ۲۸ فوریه)، در نشست شورای وزارتی امنیت ملی، مجموعه دستورهایی درباره حوادث این استان صادر کرد.

با وجود فروکش کردن موج تظاهرات‌های مردمی در اغلب استان‌های عراق که از اکتبر ۲۰۱۹ آغاز شد، این تظاهرات‌ها در استان ذی قار به مرکزیت «الناصریه» کم و بیش ادامه یافت و طی هفته‌های اخیر، بر شدت آن افزوده شد.

ساکنان استان ذی قار به عنوان دومین دارنده بیشترین کرسی‌های پارلمانی در مناطق جنوبی عراق پس از بصره، طی چند هفته اخیر بار دیگر با آمدن به خیابان‌ها بر ضرورت استعفای مقامات محلی، ایجاد فرصت‌های شغلی و مبارزه با فساد در نهادهای دولتی تاکید می‌کنند.(جزئیات بیشتر)

دفتر اطلاع‌رسانی نخست‌وزیری عراق اعلام کرد که الکاظمی در این نشست که در خصوص اوضاع جاری در استان ذی‌قار تشکیل شد، مجموعه دستوراتی را در خصوص مسائل مختلف مربوط به این استان صادر کرد.

 


پایگاه خبری شبکه «الرشید» عراق نیز مهمترین محورهای سخنان روز گذشته الکاظمی در این نشست را منتشر کرد و به نقل از وی نوشت:

* تدابیر امنیتی برای حفاظت از شهروندان، تظاهرات‌کنندگان و بخش های اجتماعی اتخاذ شده است  و از همان روز نخست تشکیل دولت، دستورات واضحی درباره حفاظت از تظاهرات کنندگان و حقی که قانون اساسی به آنها داده صادر شد. ما سرکوب هرگونه تظاهرات را نخواهیم پذیرفت و هر کس را که به تظاهرات‌کنندگان تعرض کند را محاکمه خواهیم کرد.

* ما دستورات نظامی شفافی درباره عدم استفاده از سلاح گرم  برای مقابله با تظاهرات‌ها به هر بهایی را صادر کردیم؛ این دولت در وضعیت خاصی تشکیل شد و نباید اشتباهات گذشته در ارتکاب هر جنایت و استفاده از سلاح گرم علیه تظاهرات‌کنندگان را تکرار کند. با این وجود طی روزهای گذشته شاهد قربانی شدن شماری از تظاهرات‌کنندگان بودیم . لذا دستوراتی برای انجام تحقیقات فوری برای مجازات جنایتکاران صادر کردیم.

* به برخی از نیروهای اجازه نمی‌دهیم که با سوء استفاده از حق قانونی خود [در برگزاری تظاهرات و اعلام اعتراض]، به نیروهای امنیتی تعرض کنند. باید اقتدار دستگاه‌های امنیتی حفظ و از تعرض به آنها نیز جلوگیری شود. نیروهای امنیتی نیز باید از خود دفاع کنند و هر کس را که به سرویس‌های امنیتی تعرض می‌کند یا به اموال عمومی آسیب می‌زند، دستگیر کنند.

 

* دستور تشکیل یک کمیته عالی تحقیق به ریاست سرلشکر ستاد «باسم الطائی» را صادر کردم. اعضای این کمیته شامل برخی نیروها از ارتش و سرویس‌های اطلاعات و امنیت ملی برای رسیدن به حقیقت آنچه طی روزهای اخیر در شهر الناصریه [مرکز استان ذی‌قار] رخ داده، است.  این کمیته یک هفته مهلت دارد تا حقایق را کشف کند.

* همان‌گونه که پیشتر، جنایتکاران در میدان الطیران(در ژوئیه گذشته) را طی چند ساعت شناسایی کردیم و نیز در بصره، به زودی از طریق همین تحقیقات به جنایتکاران در ذی‌قار نیز خواهیم رسید. 

* تصمیم تغییر استاندار ذی‌قار، از چند ماه پیش اتخاذ شده بود. با ده ها نامزد برای تصدی این پست  گفت‌وگو کردیم تا به شخصی که مورد اجماع و توافق اهالی بزرگوار ذی قار باشد، دست یابیم. به همین دلیل مشاور امنیت ملی و رئیس دستگاه امنیت ملی عراق و سپس وزیر کشور را به ذی قار فرستادیم. مجموعه فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی برای رسیدن به توافقی برای حل مشکل استاندار ذی قار در جریان است.

 

*  بر کسی پوشیده نیست که نوعی کشمکش سیاسی در استان ذی‌قار وجود دارد لذا باید قضیه پست استانداری را حل و فصل کنیم.

* ما دو گزینه داشتیم. یا باید وضعیت استان به همان صورت ادامه می‌یافت، یا پیام اطمینانی به شهروندان داده ‌می‌شد با این فحوا که ما برای یافتن راه حل جدی هستیم. لذا تصمیم به برکناری استاندار گرفتیم و عبدالغنی الاسدی را به صورت موقت و تا زمان انتخاب استاندار جدید، به عنوان سرپرست اداره امور این استان معرفی کردیم. زیرا [ذی قار] به زودی شاهد اتفاق جهانی و انسانی مهمی که همان سفر پاپ فرانسیس به الناصریه است، خواهد بود.

* ما استاندار را برکنار کردیم تا به مردم خود در ذی‌قار بگوییم که در یافتن راه حل‌ها جدی هستیم. از کلیه طرف‌ها و فعالان اجتماعی، سیاسی و عشائری می‌خواهیم که با سرلشکر عبدالغنی الاسدی همکاری کنند.

* یک شورای مشورتی متشکل از نه نفر از شخصیت‌های الناصریه که دارای شایستگی، پاکدستی و تخصص هستند  تشکیل دادیم. این شورا مستقیما با شخص من در ارتباط است و من از طریق آن، نیازهای استان را پیگیری می‌کنم. ضمن اینکه این شورا از استاندار جدید نیز حمایت می‌کند.

* از برادر عبدالغنی الاسدی خواستم که با تظاهرات‌کنندگان، شیوخ عشائر، افراد برجسته و فعالان سیاسی و اجتماعی و نخبه‌های آنها در الناصریه ارتباط برقرار کند تا آنها اسامی نامزدهای پیشنهادی خود برای تصدی پست استانداری را طرح کنند. ما پنج اسم می‌خواهیم تا درباره انتخاب آنها برای تصدی این پست در هیأت دولت رایزنی کنیم و یک نفر را از میان آنها انتخاب کنیم.

* استاندار باید از طریق انتخاباتی عادلانه انتخاب شود و وظیفه نخست‌وزیر انتخاب استاندار نیست. اما اساسا به دلیل وجود مشکل قانونی در  خصوص انتخاب استاندار ذی‌قار و عدم توانایی برگزاری انتخابات شورای استانی در حاصر حاضر؛ از نیروهای سیاسی، شخصیت‌های برجسته و تظاهرات‌کنندگان و همه اهالی استان می‌خواهم که زودتر بر سر یک نامزد استانداری توافق کنند.

* من در وضعیتی دشوار روی کار آمدم تا حمام خون و طرح‌های تجزیه عراق را متوقف کنم، از کشور در برابر پیامدهای درگیری شدید آمریکایی- ایرانی در خاک عراق و  نیز نتایج درگیری میان برخی از برادران با یکدیگر حمایت کنم.. سپس این امانت را به هر آنکه از طریق انتخابات عادلانه بر سر کار آید، تحویل می‌دهم و کنار می‌روم.

* با تلاش‌های این دولت، ما تلاش‌های تجزیه عراق را متوقف کردیم و از این مرحله عبور کردیم. بحران اقتصادی را نیز پشت سر گذاشتیم و اقتصاد عراق را به مسیر صحیح بازگرداندیم و نتایج این اصلاحات اقتصادی در حال نمایان شدن است. با وجود تمامی شرایط و چالش‌ها، موفق شدیم، ذخیره بانک مرکزی را در مدت زمان کوتاهی به مبلغ بالغ بر ۴ میلیارد دلار تامین کنیم. در بودجه ۲۰۲۱، موفق شدیم میزان اتکار به نفت را کاهش دهیم و از ۹۶ درصد به ۷۰ درصد برسانیم. این میزان به نفع صنعت، کشاورزی و سایر بخش‌ها تمام شد.

* برخی به ورشکستگی دولت و عدم پرداخت حقوق کارمندان دل بسته بودند اما دولت این امر را نیز با موفقیت پشت سر گذاشت. همچنین در خصوص مبارزه با فساد در شرایط بد ارزی.

* در مقابل همه طعنه‌ها صبر  می‌کنیم و آرامش خود را حفظ  می‌کنیم و به سیاست نشان دادن واکنش کشیده نخواهیم شد بلکه برای تصحیح بسیاری از مسیرهای روند سیاسی تلاش خواهیم کرد. در عین حال، مقابل کلیه گروه‌های آشوب‌طلب،اغتشاش‌گر ، تروریست و قانون شکن خواهیم ایستاد 

* مردم من! شما باید برای نجات کشورمان از بحران‌های شدید اقتصادی، بهداشتی و امنیتی که مانعی بر سر راه پیشرفت عراق است،  با من همکاری کنید..اگر برخی نیروها، احزاب و نداهای سیاسی و فاسد تلاش می‌کنند شما را گمراه کنند، نسبت به این مسأله هوشیار باشید و به آن توجه کنید.

* می‌دانم که برخی افراد ماه‌هاست که می‌خواهند من و دولت را به بحران‌های روزانه مشغول کنند تا مانع خدمت ما به مردم شوند... به آنها می‌گویم: هر کس تصور می‌کند می‌تواند من را درگیر خون کند، باید بداند که ما درگیر خون مردم عراق نخواهیم شد.

* موفق شدیم عراق را به نقشی منطقه‌ای و جهانی در تنش‌زدایی برسانیم. دیروز وزیر خارجه در ایران بود، سپس در عربستان و کشورهای دیگر؛ عراق نقشی محوری در تنش زدایی بازی خواهد کرد و هر روز از عراق شنیده می‌شود. 

* این دولت، به منزله خیمه‌ای برای همه، تمامی فراکسیون های سیاسی، بخش‌های اجتماعی، تظاهرات کنندگان مسالمت آمیز و همه فعالیت‌های اجتماعی است. امیدوارم که پیام من به شما برسد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول