اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

رییس مجلس افغانستان: توافقنامه آمریکا و طالبان نتیجه مثبتی نداشته است

رئیس مجلس نمایندگان افغانستان با بیان اینکه تاکید طالبان روی توافق‌نامه این گروه با ایالات متحده آمریکا است، گفت که این توافق‌نامه هیچ نتیجه مثبتی برای شهروندان افغانستان به همراه نداشته است.

رییس مجلس افغانستان: توافقنامه آمریکا و طالبان نتیجه مثبتی نداشته است

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، رئیس مجلس نمایندگان افغانستان گفت که خروج غیرمسئولانه نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان سبب گسترش جایز قدرت قومی و جنگ‌های داخلی می‌شود.

میررحمان رحمانی، رئیس مجلس نمایندگان افغانستان امروز (دوشنبه، ۱۱ اسفند) در ادامه سفرش به تاجیکستان، با سراج‌الدین مهرالدین، وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

رحمانی در این دیدار گفت که از یک سال پیش تاکنون مردم افغانستان امید به مذاکرات صلح بین‌الافغانی بسته‌اند، اما گروه طالبان بدون دلیل موجه میز گفت‌وگوها را ترک کرده و بر خواسته‌های گروهی خود تاکید دارد.

وی افزود که طالبان تاکنون هیچ طرح و برنامه‌ای برای صلح ارایه نکرده‌ و هدف این گروه به دست آوردن قدرت در افغانستان است.

رئیس مجلس نمایندگان افغانستان خاطرنشان کرد که تاکید طالبان روی توافق‌نامه این گروه با ایالات متحده آمریکا است، در صورتی که این توافق‌نامه هیچ نتیجه مثبتی برای شهروندان افغانستان به همراه نداشته است.

رحمانی هشدار داد که خروج غیرمسئولانه نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان میزان خشونت‌ها و دامنه جنگ در این کشور را گسترش می‌دهد.

وی همچنین تاکید کرد که خروج عجولانه نیروهای خارجی از افغانستان سبب تقویت جزایر قدرت قومی و جنگ‌های داخلی خواهد و باشدت گرفتن جنگ‌های داخلی، دامنه ناامنی‌ها به مرزهای آسیایی میانه نیز می‌رسد.

رئیس مجلس نمایندگان افغانستان تصریح کرد که موفقیت در روند صلح افغانستان منوط به ایجاد اجماع منطقه‌ای و شرکت کشورهای همسایه برای تضمین هرگونه توافق‌نامه صلح میان دولت و گروه طالبان است.

وی از دولت تاجیکستان خواست تا با استفاده از موضع ملی و بین‌المللی خود به گروه طالبان فشار وارد کند که به میز مذاکره برگردند.

همچنین رحمانی در گفت‌وگوی خود با وزیر امور خارجه تاجیکستان خواستار گسترش روابط اقتصادی، به ویژه در بخش‌های انرژی و زیربنایی میان دو کشور شد.

گفتنی است که سفر هیئت مجلس نمایندگان افغانستان به تاجیکستان با هدف تقویت روحیه همکاری برای مقابله با تروریسم گفته شده است.

رحمانی روز گذشته گفت که سفرهای هیئت دولتی به کشورهای منطقه، جهت ایجاد اجماع منطقه‌ای برای دیدگاه واحد در مورد صلح افغانستان صورت می‌گیرد.

گفتنی است که رئیس مجلس نمایندگان افغانستان قرار است در این سفر چهار روزه با امام علی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان نیز دیدار کند.

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول