اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

کمک اقتصاد دانش‌بنیان به حل مشکلات تحریم/ خودکفایی در شبکه توزیع برق با همت جوانان شیرازی

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در پارک علم و فناوری فارس، با تکیه بر استعداد و توان داخلی توانسته بخشی از نیازهای کشور در حوزه تجهیزات توزیع و فوق توزیع برق را تامین نموده و علاوه بر بی نیاز کردن کشور برای واردات، نیم‌نگاهی نیز به صادرات محصولات خود به کشورهای دیگر داشته باشد.

کمک اقتصاد دانش‌بنیان به حل مشکلات تحریم/ خودکفایی در شبکه توزیع برق با همت جوانان شیرازی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، اقتصاد دانش بنیان یکی از پایه های اقتصاد مقاومتی بوده که در عصر جدید، دانش به عنوان منبع اصلی ثروت شناخته شده و موتور متحرک این اقتصاد، شرکت های دانش بنیان و فناور هستند که با داشتن ایده های نو و تازه، سهم بزرگی را در اشتغال پایدار دارا می باشند.

در برهه‌ای که بیشترین و شدیدترین تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان اعمال شده، هیچ گونه تجهیزات و دانشی را در اختیار کشور قرار نمی دهند، اینجا است که نقش اقتصاد دانش بنیان و شرکت هایی که در این حوزه مشغول فعالیت هستند، عیان می شود.

شرکت هایی که با خلاقیت، پایه علمی قوی و پشتکار فراوان سد تحریم ها را شکسته و با تکیه بر توان داخلی بسیاری از موارد تحریمی را حتی بهتر از نمونه خارجی ساخته است.

شرکت توان انرژی پرداز پارسیان از جمله شرکت های دانش بنیانی است که با تکیه بر استعداد و توان داخلی توانسته بخشی از نیازهای کشور در حوزه تجهیزات توزیع و فوق توزیع برق را تامین نموده و علاوه بر بی نیاز کردن کشور برای واردات، نیم نگاهی نیز به صادرات محصولات خود به کشورهای دیگر داشته باشد.

این شرکت که در پارک علم و فناوری استان فارس مشغول فعالیت است، در سال 1385 با کادری جوان و مجرب کار خود را در حوزه طراحی و ساخت تجهیزات توزیع برق آغاز کرده است، حوزه ای که تا چندی پیش بسیاری از تجهیزات مورد نیاز آن را از خارج کشور تامین میشد.

محمدحسین منافی در ادامه به دو محصول شاخص و تحریمی کشور پرداخت و بیان کرد: در قالب پروژه ای تحقیقاتی، توافقی میان شرکت برق منطقه ای فارس و پارک علم و فناوری استان با محوریت شرکت توان انرژی پرداز پارسیان صورت گرفت که خروجی آن تحقیقات منجر به ساخت رله اضافه جریان می باشد.مدیرعامل شرکت توان انرژی پرداز پارسیان در گفت وگو با خبرنگار فارس در شیراز گفت: با توجه به رشته تحصیلی و فیلد کاری، همچنین بررسی‌هایی که داشتیم، متوجه شدیم برخی از قطعات مورد نیاز صنعت برق را می توان در داخل تولید کرده تا ضمن جلوگیری از خروج ارز از کشور، زمینه اشتغال عده ای دیگر در کنار شرکت ما فراهم شود.

وی با اشاره به اخذ تاییده از پژوهشگاه IEC اروپا برای رله اضافه جریان اظهار کرد: پیش از ساخت رله اضافه جریان برای اولین بار در کشور توسط شرکت ما، این تکنولوژی در اختیار کشورهایی نظیر آلمان، انگلستان و آمریکا بوده است.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان توان انرژی پرداز پارسیان با تاکید بر قرار گرفتن رله اضافه جریان در دسته محصولات های تک اظهار داشت: تاکنون بیش از هزار عدد از رله اضافه جریان را تولید و در ایستگاه های توزیع و فوق توزیع برق در سطح کشور مورد استفاده قرار گرفته است.

به گفته وی این محصول جلوی خروج بخش قابل توجهی ارز را از کشور گرفته به نحوی که قیمت تمام شده نمونه داخلی این شرکت تنها یک سوم نمونه وارداتی می باشد، محصولی که در شرایط تحریم، وارادات آن نیز با دشوارهای بسیاری همراه بوده است.

منافی یادآور شد: در صورت بروز هرگونه مشکل فنی و نیاز به تعمیر، شرکت ما به سرعت این کار را انجام خواهد داد، در حالی که نمونه‌های وارداتی تقریبا هیچ گونه تعمیر و پشتیبانی نداشتند.

همه می‌ دانید که برای عبور جریان از یک مدار، باید بین ابتدا و انتهای مدار اختلاف پتانسیلی وجود داشته باشد، بدن پرنده ‌ای که روی سیم نشسته مانند مداری است که موازی مدار اصلی است و مقاومت آن نسبت به مدار اصلی، قطعه‌ سیم کوتاه بین دو پای پرنده، زیاد و اختلاف پتانسیل بین دو سر آن نیز ناچیز می ‌باشد.

ساخت قطعه تحریمی برای جلوگیری از تلف شدن پرندگان و قطعی برق

به این دلیل شدت جریان برق در این مدار موازی، بدن پرنده ناچیز است و صدمه ‌ای به آن نمی ‌رساند اما اگر پرنده ‌ای که روی سیم نشسته است، بال، دم یا منقارش با قطعه فلزی که نسبت به مدار اصلی دارای اختلاف پتانسیل می‌ باشد، تماس پیدا کند و یا به طور کلی به نحوی با زمین اتصال بیابد، آن وقت برقی که از راه بدن پرنده به زمین می ‌رود، به طور آنی پرنده را خواهد کشت که چنین حادثه هایی اغلب اتفاق می ‌افتد.

به منظور جلوگیری از چنین حوادثی که علاوه بر تلف شدن پرنده، خسارت های دیگری نظیر قطعی برق شبکه، فرسایش خطوط، مشکل عیب یابی و هزینه زیاد راه اندازی مجدد شبکه را درپی خواهد داشت، شرکت توان انرژی پرداز پارسیان برای اولین بار در کشور توانسته است با ساخت روکش عایقی محافظ خطوط فوق توزیع برق مشکل مذکور را مرتفع نماید.

مدیرعامل شرکت توان انرژی پرداز پارسیان درخصوص ایده ساخت روکش عایقی محافظ خطوط فوق توزیع برق گفت: در بسیاری از مناطق همچون پست های فوق توزیع برق اطراف شهرستان مرودشت دیده بودیم که پرندگانی به علت قرار گرفتن بر روی سیم برق و اتصال به بدنه تیرهای برق، تلف شده و باعث قطعی و اختلال در شبکه مصرف کننده ها می شدند.

وی افزود: با بررسی که صورت گرفت متوجه شدیم قطعاتی با جنس و ویژگی هایی خاص به سختی از کشورهای اروپایی و آمریکایی به کشور وارد شده و برای حل این معضل از آن استفاده می شود.

منافی گفت: بر آن شدیم که این مشکل شبکه فوق توزیع برق را حل نموده و در زمینه کاری خود خدمتی به کشور و مردم کرده باشیم.

وی با بیان اینکه روکش عایقی محافظ خطوط فوق توزیع برق برای اولین بار در شرکت توان انرژی پرداز پارسیان واقع در پارک علم و فناوری در شیراز ساخته و ثبت اختراع شده، تصریح کرد: نمونه ساخت شده ما با قیمتی حدود یک دهم نمونه خارجی تنها یک درصد خطا بیشتر از نمونه خارجی خود دارد که در طول یک سال قابل چشم پوشی می باشد.

منافی با ذکر اینکه این روکش دارای جنسی می باشد که در تمامی آب و هوا قابلیت استفاده دارد، بیان داشت: علاوه بر قیمت بسیار پایین تر نسبت به نمونه های خارجی که جلوی خروج ارز بسیاری از کشور را می گیرد، نمونه ساخته شده ما که در بسیاری از قسمت های کشور مورد استفاده قرار گرفته، نصب، تعمیر و تعویض بسیار ساده ای دارد.

مدیرعامل شرکت توان انرژی‌پرداز پارسیان اظهار داشت: افزایش کارآیی، قابلیت اطمینان خطوط، کاهش فرسایش شبکه برق، کاهش هزینه نیروی انسانی و کاهش قطع برق مصرف کنندگان از جمله مهم ترین مزیت های روکش عایقی محافظ خطوط فوق توزیع برق ساخت شرکت ما می باشد.

با توجه به اقتصاد دانش بنیان و حل بسیاری از معضلات کشور در برهه کنونی و بنا بر توصیه های مکرر رهبر معظم انقلاب بر افزایش شرکت های دانش بنیان و تکیه کشور بر اقتصاد دانش بنیان، همه متولیان و مسئولین مربوطه باید زمینه ظهور و بروز شرکت های نوپایی که می توانند ایده‌ها را به فناوری دانش بنیان تبدیل کنند را فراهم نمایند.

اتفاقی که در زمینه های مختلف می تواند برای کشور مفید و موثر باشد که از جمله آنها ایجاد اشتغال پایدار، رفع مشکلات معیشتی جوانان و استقلال کشور در حوزه های گوناگون خواهد بود.

یکی از تهدیدهای بزرگ کشورمان، خام فروشی مواد مختلف می باشد که فعال شدن شرکت های دانش بنیان می تواند این نقیصه را کاهش داده و باعث ارزآوری برای کشور باشد که این مورد از مولفه های اقتصاد مقاومتی است.

توجه به مزیت شبکه شرکت‌های دانش بنیان برای کاهش وابستگی‌ها علاوه بر خودباوری، به خودکفایی در کشور نیز کمک می‌کند و در محیط نوآور و ریسک‌پذیر، می‌تواند برای اهداف اقتصاد مقاومتی مؤثر باشد.

در صورت حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و پذیرش ریسک حرکتی این شرکت‌ها در برنامه‌ریزی‌ کوتاه یا بلندمدت می‌تواند علاوه بر محصولات تولیدی، محصولات پرارزش دیگری مانند، فناور برای صنعت مهیا کند که علاوه بر رفع نیازها و تنگناهای کشور می‌تواند به عنوان یک بازوی کارآفرینی در کشور مطرح شود و به علاوه ثروت نیروی انسانی در داخل کشور مورد استفاده قرار گیرد و در صورت رونق فناوری کسب و کار چنین شرکت‌هایی، سطح رفاه کلی اجتماع نیز افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول