اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

نیکزاد: جمهوری اسلامی همواره حامی آذربایجان و قره‌باغ است/لزوم ورود ایران برای بازسازی قره‌باغ

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نظام اسلامی به لحاظ دانش فنی و مهندسی بالا می تواند اقدامات ارزشمندی را در آذربایجان برای بازسازی، نوسازی و انتقال تکنولوژی فنی را برای کشور همسایه داشته باشد.

نیکزاد: جمهوری اسلامی همواره حامی آذربایجان و قره‌باغ است/لزوم ورود ایران برای بازسازی قره‌باغ

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، علی نیکزاد پیش از ظهر امروز در همایش بین‌المللی «قره باغ 17 ربیع، برترین گفتمان در مورد قره باغ» که در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور درحال برگزاری است، اظهار کرد: از ویژگی‌ها و برکات نظریه مترقی ولایت فقیه اداره جامعه براساس اصول ثابتی است که به روش اجتهادی از قرآن و سنت استخراج می‌شود و این اصول فصل ممیز بر ولایت فقیه و حکومت دیکتاتوری است چراکه فقیه جامع‌الشرایط براساس هوای نفس و تصمیم شخصی تصمیم نگرفته و براساس منویات دین تصمیم می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بیانات اخیر رهبری در جمع اعضای خبرگان رهبری شاهد این مدعاست اظهار کرد: رهبری چطور تصمیمات خود را مبتنی بر اصول قرآنی و سنت انتخاب می‌کند امری آشکار است و باید این گفتمان را بین جامعه تبیین کنیم؛ این اصول ثابت مواردی همچون استکبارستیزی، ظلم‌ستیزی، قانون‌گرایی، حمایت از حقوق مردم، کوتاه نیامدن از حقوق ملت در برابر بیگانگان و... است.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و آذربایجان اضافه کرد: اصول ثابت ما در سیاست خارجی براساس حکمت و مصلحت ثابت است و نظام اسلامی فارغ از رنگ، نژاد و مذهب حامی مظلوم و مقابل ظالم خواهد بودو فرقی نمی‌کند در هر کجا باشد.

وی با اشاره به دیپلماسی دولت‌های مختلف گفت: مشاهده کردید که فرق دیپلماسی رسمی که برخی دچار لکنت زبان می‌شوند در رهبر انقلاب اینگونه نبوده و رهبری در موضع کشمیر، قره‌باغ، سوریه و... سخن آشکار بیان کردند و موضعی مشخص تعیین کردند.

نیکزاد بیان کرد: اینکه تغییر فازی بین گفتمان دولت‌ها با گفتمان امامین انقلاب است بحثی جداگانه است، جمهوری اسلامی همواره بزگترین پناهگاه امن برای مردم مسلمان بوده است.

وی گفت: پس از ظهور بلوک شرق و پیدایش کشورهای مستقل در مرزهای شمالی همیشه مشی ایران حمایت بدون مداخله از این همسایگان بوده و امروز علی رغم برخی بی‌مهری ها از برخی دوستان صادقانه‌ترین حمایت از همسایگان صورت می‌گیرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگرچه بسیاری از مناطق آبستن اتفاقات مختلف هستند متاسفانه سهل‌انگاری و بدفهمی برخی دولت‌های منطقه و خودفروخته منجر به مداخله استعماری در منطقه شده و اما جمهوری اسلامی براساس اصول ثابت خود از مظلوم دفاع کرده و مقابل ظالم بوده است.

وی با بیان اینکه جنگ قره باغ هم استثنا نبوده و جمهوری اسلامی با همه توان از مظلوم دفاع کرده و نباید اجازه دهیم تروریست‌ها در منطقه حضور پیدا کنند اظهار کرد: این حضور سبب خسارت بر همان کشوری خواهد بود که شاید زمینه حضور آنها را فراهم کرده اما این مساله برای ایران قابل قبول نیست.

نیکزاد با اشاره به حضور اقتصادی جمهوری اسلامی در کشور جمهوری آذربایجان و قره‌باغ گفت: اینکه قره‌باغ توسط ارمنستان اشغال شده و باید آزاد شود در آن شکی نیست و هر گونه جنگ به ضرر همه کشورها است و نزدیک شدن به مرزهای جمهوری اسلامی عواقب بدی برای آنها خواهد داشت؛ قره‌باغ متعلق به مسلمین است و براساس مبانی دینی حفظ امنیت ارامنه و حقوق مشروع آن هم برما واجب است.

وی با تاکید بر اینکه سیاست جمهوری اسلامی سیاستی مبتنی بر حفظ استقلال و بدون دخالت است اما همسایگان مسلمان با اشتراکات تاریخی، مذهبی، تمدنی جایگاهی ویژه دارند و در این میان جمهوری آذربایجان نقشی ویژه دارد گفت: یک منطق اسلامی می‌گوید که ما اگر به موضوع قره‌باغ ورود پیدا کردیم در تمام عرصه‌هایی که بشود قره‌باغ را آزاد کرد و در اختیار کشور برادر آذربایجان قرار داد عقیده ثابت داریم و اعتقادی راسخ داریم، اما ورود کشورهای دیگر در منطقه سبب خسران بر منطقه و سبب خسارت خواهد شد و باید قاعده نفی سبیل را در نظر بگیریم و هیچ‌گاه راهی برای تسلط کافران بر مسلمین نیست.

نیکزاد اظهار کرد: با توجه به توان بالای نظام اسلامی و به لحاظ محدودیت عمرانی و اعتباری در کشور، می‌توانیم در بازسازی قره‌باغ نقش ویژه‌ای را ایفا کنیم چراکه اعتقاد داریم ایران و آذربایجان یک روح در دو پیکر هستند.

وی با بیان اینکه نظام اسلامی به لحاظ دانش فنی و مهندسی بالا می تواند اقدامات ارزشمندی را در آذربایجان برای بازسازی، نوسازی و انتقال تکنولوژی فنی را برای کشور همسایه داشته باشد افزود: سیاست جمهوری اسلامی موضوعی است که همواره پشتیبان آذربایجان بودیم و نباید اجازه دهیم دیگران در منطقه حضور یابند و دست هم را بفشاریم و می‌توانیم اقدام ارزشمند در بازسازی قره‌باغ داشته باشیم.

انتهای پیام/78027/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول