اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

ابراز امیدواری برای افزایش تجارت ایران و سوریه به یک میلیارد دلار

مدیرکل بین الملل وزارت راه و شهرسازی گفت: با اقدامات انجام شده امید می رود تا تجارت ایران و سوریه به یک میلیارد دلار دهه 80 بازگردد.

ابراز امیدواری برای افزایش تجارت ایران و سوریه به یک میلیارد دلار

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تیمور بشیر گنبدی امروز در همایش فرصت های همکاری با سوریه گفت: وزارت راه و شهریازی مسئولیت کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی با سوریه را به لحاظ سنتی بر عهده دارد در حقیقت ما با سوریه کمیته عالی روابط اقتصادی داریم. 

مدیرکل بین الملل وزارت راه و شهرسازی گفت: چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی در بهمن 97 برگزار شد و در آن اجلاس 11 سند همکاری به امضا رسید که مهمترین آن موافقتنامه همکاری های راهبردی بین ایران و سوریه است. 

وی بیان داشت: این موافقتنامه زمینه حقوقی بسیار مستحکمی را برای حضور بلند مدت بخش های خصوصی دو کشور در بازار دو کشور فراهم می کند یعنی اینکه ما از لحاظ جایگاه حقوقی هیچ مشکلی نداریم و این موافقتنامه به امضای دولت ها رسیده و در پروسه تصویب مجالس قرار دارد. 

بشیر گنبدی اظهار داشت: از لحاظ برنامه های عملیاتی برای این کار تقریبا یک سال از برگزاری کمیسیون مشترک عقب هستیم و علت آن هم موضوع کرونا است. 

وی با بیان اینکه کار اقتصادی با سوریه دو مولفه خاص دارد بیان داشت: اول باید شرایط اقتصادی در سوریه و شرایط اقتصادی در داخل ایران را باید بدانیم و دوم اینکه برداشت کمیسیون مشترک این است که این  موضوع کاملا منشعب و تحت تاثیر ارائه بخش خصوصی است  لذا بنا به عمق روابط راهبردی،  دولت تمام قد از حضور در بازار اقتصادی سوریه حمایت می کند. 

مدیرکل بین الملل وزارت راه و شهرسازی بیان داشت: در دهه 80 و قبل از بروز جنگ در سوریه روابط اقتصادی ایران و سوریه حدود یک میلیارد دلار بود و حتی شرکت های بزرگی در پروژه‌های بزرگ زیربنایی با سوریه فعالیت داشتند اما با توجه به شرایط فعلی این دورنما وجود دارد که دوباره بتوانیم به آن سطح از همکاری ها دست یابیم. 

وی افزود: مهم این است که شناخت از یکدیگر یک مقدار باید توسعه و رشد یابد و لذا ما سعی می کنیم هر چه در توان داریم انجام دهیم.

بشیر گنبدی بیان داشت: در حوزه حمل و نقل عراق به کنوانسیون تیر پیوسته است و در حال عملیاتی کردن این موافقتنامه است و به عنوان گام بعدی 5 تا از دروازه های مشترک را بر روی ترانزیت باز کرده است و لذا این امید بخش است که ما می توانیم مسیر ترانزیتی به سمت سوریه داشته باشیم و با مشکل حقوقی این کار مواجه نیستیم. 

مدیرکل بین الملل وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: در حوزه حمل و نقل دریایی نیز اقدام خوبی صورت گرفته و با کشور سوریه تفاهم شده و خط چارتری بین دو کشور روان تر شده است و این خط از بندرعباس به لاذقیه است. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول