اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

تولید 5 ماده اولیه نیاز داروسازان را رفع کرد/ 31 ماده در انتظار ورود به بازار

شتاب‌دهنده‌ها دست به کار شدند تا با تولید مواد اولیه دارویی نیاز کشور به این مواد پایه و حیاتی را برطرف کنند.

تولید 5 ماده اولیه نیاز داروسازان را رفع کرد/ 31 ماده در انتظار ورود به بازار

دارو یکی از حوزه‌های مهم و راهبردی در دنیا است و همه کشورها با کمک فناوران و صنعتگران خود در تلاش هستند تا این صنعت را گسترش دهند. تامین مواد اولیه دارویی یکی از نیازهای این صنعت فناورانه است و کشورهایی که به دنبال توسعه دادن بخش دارو و درمان خود هستند، تلاشی مضاعف می‌کنند تا این مواد کاربردی را به صورت بومی تولید کنند.

سال‌ها بود که بازار داخلی ایران در این حوزه چندان رونقی نداشت و بخشی از نیازهای کشور از بازارهای جهانی تامین می‌شد. اما چند سالی است که با باور دانش بومی و تکیه بر تخصص دانشمندان، این صنعت مسیر رو به رشدی را در پیش گرفته است و هر روز اخبار جدیدی از تولید مواد اولیه دارویی در کشور به گوش می‌رسد. موادی که در مرز دانش و بر پایه مواد زیستی چون جلبک به تولید رسیده‌اند. ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز حامی اصلی این تولیدات در کشور است.

تلاش‌های فناوران و حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی منجر به تایید نهایی 5 ماده اولیه که شتاب‌دهنده‌ها به تولید آنها ورود کرده‌اند شده است و 31 ماده دیگر نیز در حال طی مراحل مختلف برای به بازار رسیدن هستند. بر اساس این همکاری قرار است در نهایت 36 ماده اولیه دارویی در کشور تولید شود. 

یکی از 5 ماده اولیه تولید شده در کشور «اکسی‌توسین» است که محرک انقباضات رحمی، محرک ترشح شیر و متوقف کننده خون‌ریزی بعد زایمان به کار می‌رود.

«تلاوانسین» محصول دیگری از نوع آنتی‌بیوتیک‌ها است. این داروبرای درمان عفونت حاد باکتریایی پوست استفاده می‌شود. «رلتسیمود» ماده بعدی است که در درمان آسیب‌های حاد کلیوی و عفونت های ساختاری پوست کاربرد دارد.

«پکسیگانان» محصولی ضد باکتریایی برای درمان عفونت های زخم پای دیابتی و «امیگانان» کاربردی در درمان زخم ها و عفونت های پوستی و باکتریایی محصولات دیگری است که به مرحله تولید رسیده‌اند.

این اتفاق در کنار تامین نیازهای کشور، اشتغالزایی نیز به همراه دارد و مسیر جدیدی پیش روی فعالان این حوزه برای ورود به بخش تولید داروهای زیستی باز می‌کند. فعالانی که توانمندی خود را در این عرصه به اثبات رسانده‌اند و برخی از این محصولات با کیفیت بالایی تولید می‌شوند و بازار صادرات قابل توجهی دارند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول