اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

بورل: نفع اتحادیه اروپا در اقدام نظامی در حوزه‌هایی نظیر آفریقا است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه‌ای گفت، ورود به مسائل نظامی از جمله در حوزه «ساحل» که ناتو به آن ورود نمی‌کند، به نفع کشورهای عضو است.

بورل: نفع اتحادیه اروپا در اقدام نظامی در حوزه‌هایی نظیر آفریقا است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه‌ای مفصل با نشریه آلمانی «اشپیگل» گفت، نفع بروکسل در اقدام نظامی در حوزه‌هایی است برای اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) چالش محسوب نمی‌شود.

تقابل بروکسل و مسکو

بورل در پاسخ به سوالی درباره تحقیر وی از سوی «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در نشست خبری مشترک اخیرشان گفت: «در واقع مرا با واکنش فوری و عدم اجتناب از مباحثه می‌شناسند اما در این مورد، هنگامی که مقایسه مسئله [الکسی] ناوالنی با مسئله [حامیان استقلال] کاتالونیا که به‌خاطر نقشی که در همه پرسی استقلال‌طلبی داشتند محکوم شده‌اند را [از زبان لاوروف] شنیدم، می‌خواستم در برابر دوربین‌ها با او وارد مشاجره دیالکتیک شوم ولی تصمیم گرفتم این کار را انجام ندهم. من به مسکو نرفته بودم که درباره کاتالونیا صحبت کنم. بنابراین تصمیم گرفتم آرامش خود را حفظ کنم».

خبرنگار اشپیگل گفت، اما از دید بسیاری شما بیشتر درمانده به نظر می‌رسیدید تا آرام. بورل در دفاع از خود گفت: «فکر می‌کنم اگر شاهد دیدار ما پشت درهای بسته بودید این را نمی‌گفتید. در چشمان لاوروف نگاه کردم و خیلی واضح آنچه درباره اوضاع حقوق بشر در روسیه فکر می‌کردم به زبان آوردم. من خواستار آزادی الکسی ناوالنی و تحقیقات مستقل درباره مسموم کردن وی شدم و انتقاداتی نسبت به دستگیری معترضان بیان داشتم. پس از آن لاوروف به من هشدار داد».

بورل افزود: «او (لاوروف) از من پرسید قرار است در نشست خبری نیز درباره ناوالنی صحبت کنم. لاوروف گفت روسیه آنچه که مداخله در امور داخلی می‌نامد را نمی‌پذیرد».

اشپیگل گفت، لاروف اعلام کرد اتحادیه اروپا شریک قابل اتکایی نیست و شما باید جواب می‌دادید. بورل پاسخ داد: «همین کار را کردم. به او گفتم روابط میان روسیه و اتحادیه اروپا در پایین‌ترین سطح است و ما روسیه را یک کشور متخاصم می‌دانیم و مسموم کردن شهروندان روسی و اقدامات قوه قضاییه [روسیه] را محکوم می‌کنیم».

این دیپلمات اسپانیایی افزود:‌ «هنگامی که می‌گویند باید موضع محکم‌تری اتخاذ می‌کردی با آن‌ها مخالفت نمی‌کنم. شاید باید تمایلم به مباحثه را کمی بیشتر در مقابل دوربین‌ها نشان دهم. اگر این اتفاق بار دیگر با آقای لاوروف افتاد به سمت پارچه قرمز می‌دوم (اشاره به گاوبازی)».

ناوالنی که در پرونده‌ای موسوم به پرونده «روچر» با مجازات تعلیقی مواجه بوده به علت از دست دادن حضور در چندین جلسه بازپرسی در لیست افراد تحت تعقیب قرار گرفت و از ۲۹ دسامبر ۲۰۲۰ به دلیل نقض مکرر مقررات مشروط در لیست افراد تحت تعقیب پلیس فدرال روسیه قرار داشت.

او پیش‌تر به تحمل سه سال و نیم حبس محکوم شده بود و با توجه به گذراندن بخشی از آن در حبس خانگی، دو سال و هشت ماه دیگر را باید در حبس به سر ببرد. مقامات روسیه می‌گویند، ناوالنی با عدم گزارش موقعیت مکانی خود طی گذراندن حبس خانگی، قوانین را نقض کرده است.

بورل در حالی بازداشت ناوالنی را محکوم می‌کند که دو سال پیش دولت محلی مادرید با وجود مخالفت دولت مرکزی همه‌پرسی استقلال برگزار کرد. هرچند بیش از ۹۰ درصد شرکت‌کنندگان در این همه‌پرسی به استقلال رأی مثبت دادند، اما مادرید نه تنها نتیجه همه‌پرسی را نپذیرفت، بلکه مقام‌های ارشد دولت محلی را نیز برکنار و بازداشت کرد. سران این منطقه مجموعا به بیش از ۱۰۰ سال زندان محکوم شده‌اند.

نورد استریم ۲ و تحریم‌ها علیه روسیه

بورل در ادامه مصاحبه با اشپیگل، تحریم‌های جدید علیه روسیه به‌خاطر صدور حکم حبس برای ناوالنی را اولین تحریم‌های حقوق بشری اتحادیه اروپا توصیف کرد و آن‌ها را واجد اهمیت نمادین دانست و گفت، تحریم‌های موجود در ارتباط با اوکراین نیز برای روسیه هزینه سیاسی و اقتصادی ایجاد می‌کند.

او با این حال تحریم علیه مقامات روسی از جمله ضبط اموال و ممانعت از سفر آن‌ها به اتحادیه اروپا را نیازمند وجاهت حقوقی دانست و گفت برای مثال در مسئله مسمومیت ناوالنی باید بتوانیم اثبات کنیم فرد تحریم‌شده در این قضیه دست داشته است.

خبرنگار اشپیگل در ادامه گفت، دولت آلمان باور دارد که «نورد استریم ۲» پروژه‌ای کاملاً اقتصادی است و جنبه سیاسی ندارد. آیا این حرف شما را متقاعد می‌کند؟

بورل پاسخ داد: «ابعاد پروژه به اندازه‌ای است که نمی‌تواند کاملاً اقتصادی باشد. خواه ناخواه، ملاحظات ژئوپولتیک در آن وجود دارد. کاملاً مشهود است که مسائل ژئوپولتیک در تصمیم‌گیری درباره نورد استریم ۲ موثر بوده است».

اشپیگل در ادامه پرسید، سفر شما به روسیه همچنین نشان‌گر این بود که روسیه اتحادیه اروپا را به عنوان یک بازیگر در عرصه سیاست خارجی، جدی نمی‌گیرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ گفت: «مسکو همواره این جاه‌طلبی را داشته که به انتخاب خود با کشورهای عضو [اتحادیه اروپا] به‌صورت دوجانبه مذاکره کند و از اتحادیه اروپا گذر کند. به هیچ عنوان نباید اجازه دهیم این اتفاق رخ دهد. هنگامی که به‌طور مشترک تأثیرگذاری داشته باشیم، نه فقط در برابر روسیه بلکه به‌طور کلی، موضع چانه‌زنی بیشتری خواهیم داشت».

این در حالی است که «فرانک والتر اشتاین‌مایر» رئیس‌جمهور آلمان روز پنجشنبه گذشته در کنفرانس سالانه کمیته‌ای موسوم به «کمیته آلمان برای روابط اقتصادی اروپای شرقی» بر لزوم حفظ رابطه میان برلین و مسکو تأکید کرده است.

پیشتر نیز «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان در اظهارنظری در خصوص ناوالنی، همزمان با درخواست از اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه، مدعی شده بود که باید «گفت‌وگوی سازنده‌ای» با مسکو جهت بهبود روابط داشته باشند.

اتحادیه اروپا به‌عنوان ائتلاف نظامی

بورل در پاسخ به سوالی درباره جنبه‌های نظامی اتحادیه اروپا گفت: «اگر روزی واقعاً سیاست امنیتی مشترکی وجود داشته باشد، ظرفیت دفاعی مشترک را نیز خواهیم داشت. شاید روزی بتوانیم یک اتحاد نظامی باشیم اما در حال حاضر چنین نیست. بودجه نظامی کشورهای اروپایی مجموعاً سه برابر روسیه است اما هیچ‌کس منکر این نیست که روسیه قدرت نظامی بیشتری دارد و مایل است از آن استفاده کند. کشورهای عضو اتحادیه اروپا آمادگی دارند برای حفظ منافع خود بایستند و این فقط زیر پرچم اروپا رخ نمی‌دهد».

خبرنگار اشپیگل پرسید، آیا این مسئله در قبال آلمان نیز صدق می‌کند که سربازانش را به مأموریت‌های خارجی می‌فرستد؟

بورل پاسخ داد: «آلمان به‌خاطر تاریخی که دارد، محدودیت‌های معینی درخصوص ورود به مأموریت‌های خارجی دارد و من این را درک می‌کنم اما تصور در حال گسترشی در این زمینه وجود دارد که در جهان خطرناکی زندگی می‌کنیم و نفع اتحادیه اروپا در ورود به مسائل نظامی است؛ به‌خصوص در چالش‌هایی که ناتو به آن ورود نمی‌کند».

او در ادامه گفت: «رک بگویم، نمی‌بینم ناتو در حوزه ساحل اقدامی انجام دهد. با این حال باید چنین اقدامی صورت گیرد. معتقدم که با متمرکز کردن توان نظامی خود می‌توانیم نقش بسیار موثرتری داشته باشیم».

اخیراً سران کشورهای منطقه ساحل (مالی، بورکینافاسو، چاد، نیجر و موریتانی) همراه با «امانوئل ماکرون»  رئیس جمهور فرانسه  در نشستی به میزبانی چاد به طور مجازی شرکت کردند.

فرانسه همچنین در انتظار مشارکت بیشتر سایر کشورهای اروپایی در این حوزه بوده و استقرار حدود ۵۱۰۰ نظامی در پنج کشور آفریقای غربی نشان دهنده بزرگترین عملیات نظامی فرانسه در خارج از کشور است.

فرانسوی‌ها از سال ۲۰۱۴ عملیات نظامی گسترده‌ای به بهانه مبارزه با تروریست‌های مسلح در مالی آغاز کرده‌اند. وبسایت «مدیا پارت» فرانسه مدتی پیش نوشته بود که پهپادهای فرانسه در مالی، تهدید بالایی برای جان غیر نظامیان محسوب می‌شود.

دی ماه امسال، «آداما گریابا» شهردار شهر «موتی» در مالی از حمله هوایی به یک مراسم عروسی در روستای «بونتی»خبر داد و گفت که در این حمله بیش از ۱۰۰ نفر کشته شده‌اند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول