اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

وزارت جهاد کشاورزی 800 میلیارد تومان به پیمانکاران آب بدهکار است

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: این وزارتخانه 800 میلیارد تومان به پیمانکاران و مردم بدهکار است که به مرور تسویه می‌شود.

وزارت جهاد کشاورزی 800 میلیارد تومان به پیمانکاران آب بدهکار است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امروز علی مراد اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی'>وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری با بیان این که این وزارتخانه برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری 800 میلیارد تومان به  پیمانکاران آب و مردم بدهکار است،‌ گفت:‌ هفتگی حدود 2 تا 3 میلیون یورو اعتبار پرداخت می‌شود که مجموع این بدهی‌ها تا پایان سال به حداکثر فروردین و اردیبهشت سال آینده پرداخت می‌شود.

اکبری این بدهی‌ها را از محل اجرای پروژه های آب عنوان کرد و گفت: امسال 80 هزار هکتار سامانه نوین آبیاری با اعتبار 1150 میلیارد تومان راه‌اندازی شد و 120 هزار هکتار هم در حال اجرا است.

به گفته این مسؤول علی رغم این که دولت باید 85 درصد این پروژه‌ها را متقبل می‌شد و 15 درصد دولت پرداخت می‌کرد اما در عمل به علت محدودیت‌های اعتباری 35 درصد هزینه‌ها از سوی مردم پرداخت شد.

* همکاری‌های فنی فائو با ایران با اعتبار 390 هزار دلار

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی افزود: سازمان ملل متحد چندین برنامه و پروژه با ایران اجرا می‌کند که پروژه‌های «سیلا« و «تی سی پی» از آ‌ن جمله است. اخیراً فائو 390 هزار دلار برای مدیریت پایدار خاک در کشور در قالب پروژه تی سی پی(همکاری های فنی) اختصاص داده است.

* بودجه 3000 میلیارد تومان بخش آب در قانون بودجه

اکبری تصریح کرد: در قانون بودجه 3000 میلیارد تومان اعتبار برای بخش آب در سال‌ آینده پیش بینی شده است.

وی تأکید کرد: با توجه به اهمیت آب در افزایش تولیدات کشاورزی و ارتقاء ضریب امنیت غذایی باید اعتبارات بیشتری تخصیص یابد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی همچنین از افتتاح 72 هزار هکتار پروژه آبیاری با اعتباری با 1170 میلیارد تومان در اسفندماه خبر داد و گفت: 3913 فقره پروژه اجرایی شده که 30 تا 35 درصد پول آن توسط مردم پرداخت شده است.

اکبری همچنین از آماده بهره‌برداری بودن فاز 2 پروژه سیستان خبر داد و گفت: 14 هزار هکتار از این پروژه آماده افتتاح است و 32 هزار هکتار قبلا به بهره‌برداری رسیده بود.

وی همچنین از آغاز مطالعات فاز 2 پروژه آب خوزستان و ایلام هم خبر داد و گفت: وزارت نیرو برای 233 هزار هکتار تخصیص آب داده و 50 میلیارد تومان اعتبار برای راه‌اندازی آن نیاز است.

به گفته این مسؤول راه‌اندازی فاز یک این پروژه 3.5 میلیون تن به تولیدات کشاورزی کشور اضافه کرده است.

اکبری همچنین از راه‌اندازی رسمی دفتر امور خاک خبر داد و گفت: شورای راهبردی خاک هم با حضور معاونت آب و خاک، سازمان جنگل‌ها،‌ سازمان امور اراضی و سازمان تحقیقات تشکیل شده است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی به قانون جامع آب هم اشاره کرد که به تازگی در دستورکار وزارت نیرو قرار گرفته است.

وی افزود: حکمرانی در حوزه آب باید دست مردم باشد و دولت مشارکت مردم را باید بیشتر کند. در این زمینه جلساتی هم با سازمان‌های مردم نهاد داشته‌ایم و انتظار داریم که دولت به مردم در اجرای این پروژه‌ها قدرت عمل بیشتری بدهد.

اکبری درباره پروژه زهکشی گلستان هم گفت: 78 هزار هکتار از زمین‌های استان گلستان زهکشی شده و 50 هزار هکتار هم در صورتی که 650 میلیارد تومان اعتبار داده شود، نهایی خواهد شد.

به گفته این مسؤول 70 درصد از 640 هزار هکتار زمین گلستان نیاز به زهکشی دارد، اما قرار شده 280 هزار هکتار زهکشی شود.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: اگر این زهکشی‌ها پایان یابد 225 میلیون مترمکعب آب تولید می‌شود که 100 میلیون مترمکعب آن با کیفیت خود قابلیت بازچرخانی در کشاورزی و بقیه در بخش صنعت را خواهد داشت.

وی از راه‌اندازی 102 هزار هکتار از پروژه‌های غرب و شمال غرب کشور خبر داد و گفت: با کشت بهاره به شرط تأمین اعتبار 25 هزار هکتار دیگر نیز راه‌اندازی خواهد شد.

اکبری تأکید کرد: اجرای پروژه‌های آبیاری باعث شده که راندمان آب از 30 به 45 درصد و بهره‌وری هم از 920 به 1450 گرم در مترمکعب افزایش یابد.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول