اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

وقتی عربستان ثروتمند و نفت‌خیز هم از اینفلوئنسرها مالیات می‌گیرد

در سال ۲۰۱۹ اداره کل زکات و مالیات عربستان سعودی اعلام کرد که مشاهیر شبکه‌های اجتماعی با درآمد سالانه بیش از ۳۷۵ هزار ریال سعودی، مشمول مالیات بر ارزش‌افزوده هستند.

وقتی عربستان ثروتمند و نفت‌خیز هم از اینفلوئنسرها مالیات می‌گیرد

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس،  امروزه در بسیاری از کشورهای ثروتمند و فقیر جهان، پرداخت مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش‌افزوده کالا و خدمات، به امری مرسوم و غیرقابل‌انکار تبدیل شده است. عربستان سعودی نیز به‌عنوان کشوری که به ثروتمندی و اقتصاد نفتی‌اش شهره است، در چند سال اخیر با توجه به کاهش قیمت نفت و به سبب آن، کاهش منابع درآمدی در پی توسعه اقتصاد غیرنفتی خود بوده است.

از این‌رو باهدف افزایش درآمدهای غیرنفتی، شروع به ایجاد پایه‌های مالیاتی جدید با عناوین مختلف کرده است؛ این اتفاق سبب شده تا سیاست «بدون مالیات، از گهواره تا گور» پایان یابد. برای مثال یکی از پایه‌های مالیاتی، مالیات بر ارزش‌افزوده است، که مشمول کالا و خدمات مختلفی شده است.

تبلیغات اینفلوئنسر‌های عربستانی، مشمول مالیات

یکی از مواردی که در زمره خدمات مشمول مالیات بر ارزش‌افزوده در نظر گرفته شده، تبلیغات اینفلوئنسر‌ها در شبکه‌های اجتماعی ‌است. در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی اداره کل زکات و مالیات عربستان سعودی اعلام کرد، طبق مفاد سیستم مالیات بر ارزش افزوده و مقررات اجرایی آن، مشاهیر شبکه‌های اجتماعی با درآمد سالانه بیش از ۳۷۵ هزار ریال سعودی که به این فعالیت اقتصادی مستمر می‌پردازند، مشمول مالیات بر ارزش‌افزوده هستند.

این در حالی است که بنابر گزارش روزنامه‌های سعودی در بین شبکه‌های اجتماعی فعال در این کشور پلتفرم اسنپ‌چت با ۴۸% مصرف کاربران عربستانی در صدر استفاده قرار دارد و  ۲۹% از اینستاگرام ۲۳% از توئیتر و ۹% از یوتیوب استفاده می‌کنند. همچنین درآمد افراد مشهور که(تعداد آن‌ها در سال ۲۰۱۹ به ۱۰۰۰ نفر معروف و مشهور رسیده است) در شبکه‌های اجتماعی از تبلیغات، با توجه به میزان نفوذ و تعداد دنبال کنندگان افراد در بسترهای ارتباطی، از ۳ هزار ریال شروع می‌شود و برای یک تبلیغ به ۷۵ هزار ریال می‌رسد.

مصوبه مجلس شورای سعودی برای جلوگیری از فرار مالیاتی

در ۱۵ اکتبر سال ۲۰۲۰ ، مجلس شورای سعودی مصوبه‌ای در راستای تلاش مضاعف برای جمع‌آوری مالیات بر ارزش‌افزوده از مشاهیر شبکه‌های اجتماعی به تصویب رسانده است. علت این تصمیم، فرار برخی از افراد مشهور با ثبت‌نام نکردن در سیستم اداره زکات و مالیات، از پرداخت مالیات بوده است. از این رو اینفلوئنسر‌ها برای ثبت‌نام دیرهنگام باید ۱۰ هزار ریال جریمه نقدی پرداخت کنند، علاوه بر ۵٪ مالیات برای هر تبلیغ فراموش شده و همچنین مجازات ۵ تا ۲۵٪ عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی، و در نهایت ۵٪ جریمه ماهیانه برای تأخیر در پرداخت. همچنین پیش‌ازاین مصوبه، این مجلس از سازمان غذا و دارو عربستان درخواست داشته تا اقدامات سخت‌گیرانه‌تر و مجازات لازم برای مهار تبلیغات گمراه‌کننده افراد مشهور در شبکه‌های اجتماعی داشته باشد.

این‌که آمریکا و سوئد و انگلیس و استرالیا باشد یا ترکیه و عربستان و مالزی یا بسیاری از کشورهای دیگر تفاوتی نمی‌کند؛ فضای مجازی و پدیده‌های جدید مولود آن، اقتضائاتی را ایجاب می‌کند که هیچ کشوری نمی‌تواند نسبت به آن بی‌تفاوت باشد. باید متناسب با پدیده‌های اقتصادی- اجتماعی جدید، نظام‌های مالیاتی و نظارتی و ابزارهای حاکمیتی نیز بازبینی شوند و مابه‌ازاهای درخور بیابند. اتفاقی که کشورهای مختلف لاجرم به سمت آن خواهند رفت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول