اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

وقتی عشق و علاقه باغدار استهبانی را نمونه ملی کرد/ تولید پنج برابری انجیر دیم نسبت به میانگین کشوری

حرف امروز و دیروز نیست، سال‌ها تلاش با چاشنی رنج و مشقت می‌خواهد تا حاصل کارت به بار بنشیند و محصولی به دست بیاید که حجمی پنج برابر میانگین کشوری دارد.

وقتی عشق و علاقه باغدار استهبانی را نمونه ملی کرد/ تولید پنج برابری انجیر دیم نسبت به میانگین کشوری

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، عشق و علاقه معلمی انگار بدجوری در وجودش رخنه کرده است که توانسته شب و روزش را پای مراقبت از درختانی بگذارد که حالا خوب جواب توجهاتش را داده‌اند. 

۵۰ بهار از زندگی‌اش گذشته و فوق لیسانس معارف دارد، رشته‌ای که ربطی به موفقیتش در باغبانی ندارد و تلاش و پشتکار در کنار بهره‌مندی از تجربه ۳۵ ساله سبب شده است امروز در کنار حرفه مقدس معلمی در باغبانی و کشاورزی به‌عنوان شغل آبا و اجدادی هم حرفی برای گفتن داشته باشد. 

از کودکی در باغ‌های انجیر رفت و آمد داشت و در استهبان که مرکز پرورش انجیر است بزرگ شد، شهری قرآنی که در کشور به خوبی شناخته شده است. 

روزش را با دانش‌آموزان می‌گذراند و در مدرسه مشق عشق و ایثار بر تخته می‌کشد و در اوقات فراغت به درختان انجیر که به مثابه بچه‌هایش می‌مانند، رسیدگی می‌کند. 

انجیر، محصولی مهم و استراتژیک که در اقتصاد بسیاری از مردم به‌ویژه در شهرستان استهبان از اهمیت بالایی برخوردار است. 

میانگین برداشت انجیر دیم خشک در کشور یک تُن در هکتار است و باغداری از شهرستان استهبان با متوسط تولید ۵.۲ تن در هکتار در سی و پنجمین دوره انتخاب و معرفی نمونه‌های ملی بخش کشاورزی، عنوان نمونه ملی را از آنِ خود کرد. 

علی خداداده در گفتگو با فارس با اشاره به اینکه شهرستان استهبان ۲۵ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ دارد و با تولید سالانه ۲۳ هزار تُن انجیر خشک در ایران و جهان رتبه اول را به خود اختصاص داده است، گفت: این خشکبار پرفایده رتبه چهارم صادرات کشور را نیز به خود اختصاص داده است. 

این باغدار نمونه ملی که با تولید پنج برابری نسبت به متوسط کشوری، جایگاه برتر را در سطح کشور کسب کرده است، اظهار داشت: انجیر دیم انجیری است که از نزولات جوی برای آبیاری استفاده می‌کند و از انجا که استهبان در منطقه‌ای خشک و کم‌آب واقع شده است، برای تولید بهترِ محصول باید اقداماتی را انجام داد. 

وی افزایش بهره‌وری از نزولات جوی را از دلایل موفقیت خود دانست و عنوان‌کرد: به‌منظور جلوگیری از هدر رفت آب‌های باران و حفظ رطوبت باغ از بانکت و آبگیرهای مناسب استفاده شد، علاوه بر آن یک متر مربع در یک سمت هر درخت خاک برداری و شن ریزی شد تا نزولات آسمانی سریع تر به ریشه‌ها برسد. 

خداداده، استفاده از آخرین یافته‌های علمی و بهره‌گیری از مشورت کارشناسان و محققین را از دیگر علت‌های موفقیت خود برشمرد و اظهار کرد: رعایت اصول فنی هرس، باردهی و حذف پاجوش درختان از جمله این موارد است. 

وی، مهمترین گام در پرورش میوه انجیر را رعایت زمان دقیق گرده‌افشانی و استفاده از گرده مناسب و مرغوب دانست. 

خداداده افزود: در کنار ایجاد جوی، جهت ابگیری مناسب به‌عنوان یکی از اقداماتی که برای هدایت و ذخیره نزولات آسمانی لازم است، شخم مناسب و از بین بردن علف‌های هرز جهت حفظ رطوبت اقدام دیگری بود که سبب شد رطوبت لازم در محصول باقی بماند. 

مبارزه غیر شیمیایی با آفات و بیماری‌ها با استفاده از مشورت کارشناسان از دیگر راهکارهایی بود که خداداده به آنها اشاره کرد و افزود: استفاده از ارقام بَرانجیر مرغوب نیز در زمان مناسب سبب شد که هم در کیفیت و هم کمیت محصول اثرگذار باشد. 

این باغدار نمونه ادامه داد: استفاده از ظروف بهداشتی و اصولی، استفاده از نظرات کارشناسان و شرکت در کلاس‌های آموزشی سبب شد نتیجه کار مطلوب شود. 

این کشاورز نمونه ملی هفت هکتار زمین دارد که از هر هکتار پنج تُن و ۲۰۰ کیلوگرم محصول برداشت کرده است، این در حالی است که به طور معمول در هر هکتار یک تُن محصول به دست می‌آید. 

خداداده با اشاره به اینکه این محصول سال گذشته به خوبی به کشورهای دیگر صادر می‌شد، گفت: متاسفانه امسال بخاطر تحریم‌ها و شرایط اقتصادی موجود صادرات با مشکل مواجه شده است و انجیرهای سال قبل هنوز در انبارها مانده است و مشتری ندارد. 

وی با بیان اینکه به نسبت سایر محصولات انجیر افزایش قیمت چندانی نداشته است، گفت: مشکل دیگری که اخیرا با آن رو به رو شده‌ایم، صادرات قلمه‌ درختان انجیر به شهرها و استان‌های همجوار است که سبب می‌شود تعادل عرضه و تقاضا به هم خورده و در آینده نه چندان دور مشکلات بسیاری را برای محصول انجیر به‌ویژه در شهرستان استهبان ایجاد کند. 

او در ادامه با بیان اینکه انجیر دیم به سرعت ثمر نمی‌دهد و حدود هفت تا هشت سال مراقبت نیاز دارد، عنوان کرد: علاوه بر فروش انجیر به‌صورت خشکبار جهت تهیه شربت، مربا و مسقطی نیز از انجیر استفاده می‌شود لذا با توجه به حجم بالای ۲۳ هزار تُن محصول در این شهرستان نیاز به ایجاد یک کارخانه فرآوری به جهت جلوگیری از خام‌فروشی به شدت احساس می‌شود. 

وی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر بخشی از صادرات از هرمزگان صورت می‌گیرد در حالی که اگر از شیراز باشد هزینه‌ها بسیار کاهش می‌یابد و نظارت تسهیل می‌شود. 

او همچنین خواستار حمایت بیشتر از این محصول با اعطای تسهیلات ویژه بانکی و گمرکی،به ویژه توجه به بحث برانجیر و معضلات آن شد و افزود: اگر کاشت برانجیر در زمین‌های شیب‌دار منابع طبیعی الزامی شود، می‌توان ضمن توسعه باغات، آفاتی که در ترسالی به وجود می‌آیند همچون مگس میوه را بهتر مدیریت کرد چنانچه نیاز است از گیاه‌پزشک نیز در این زمینه استفاده کرد. 

به گزارش فارس انجیر استهبان به ثبت ملی رسیده است اما همچنان در انتظار ثبت جهانی است.

انتهای پیام/ن/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول