اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

صرفه‌جویی ۶۰ درصدی در برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن با وجود افزایش ۵۰ درصدی جوایز

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه برگزاری مجازی مسابقات بین‌‌المللی قرآن را سبب صرفه‌جویی ۶۰ درصدی در هزینه‌های مسابقات دانست و گفت: امسال به دلیل کاهش هزینه‌ها جوایز مسابقات ۵۰ درصد افزایش داشت.

صرفه‌جویی ۶۰ درصدی در برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن با وجود افزایش ۵۰ درصدی جوایز

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس نشست خبری تشریح برنامه‌های سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با حضور حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در این سازمان برگزار شد.

در این نشست خاموشی با بیان اهداف برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم گفت: تکریم منزلت قرآن به عنوان کتاب اندیشه و عمل و نیز تکریم و تجلیل از مقام حافظان و قاریان وحی، تألیف قلوب مسلمانان در کشورهای مختلف اسلامی، نمایش اهتمام عزم جمهوری اسلامی ایران در اعتلا و صدور فرهنگ قرآنی به سایر کشورها و صدور پیام زنده بودن قرآن حتی در شرایط امروزی که جهان درگیر بحران کرونا است از جمله این اهداف به شمار می‌رود.

تنها مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جهان در دوران شیوع کرونا

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ایران اسلامی تنها رقابتی است که در شرایط کنونی کرونا در جهان برگزار می‌شود، تصریح کرد: دیگر کشورهایی که مسابقات قرآن برگزار می‌کردند به دلیل بحران کرونا این رقابت‌ها را لغو و تعطیل کرده‌اند.

برگزاری مسابقات و همایش کتابت قرآن در کنار رقابت‌ها

وی با بیان اینکه همزمان با این دوره از مسابقات دومین دوره مسابقات کتابت قرآن کریم نیز برگزار می‌شود، ابراز کرد: آثار متعددی در دو بخش کتابت فاخر و کاتبان جوان (مخصوص جوانان زیر ۲۵ سال) به دبیرخانه واصل و داوری شده است که نفرات برتر آن در اختتامیه مسابقات بین‌المللی قرآن معرفی می‌شوند.

حجت‌الاسلام خاموشی اضافه کرد: علاوه بر این دومین دوره همایش بین‌المللی کتابت قرآن با موضوع کتابت و تبادلات فرهنگی که مقالات بیش از ۲۰ نفر از محققان حوزه خوشنویسی از کشورهای ایران، ترکیه، عراق و فرانسه نیز به صورت مجازی برگزار و مقالات این افراد ارائه می‌شود.

حضور ۴۱۱ نفر از ۶۷ کشور در مرحله اول مسابقات

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به برگزاری این رقابت‌ها در سه مرحله مقدماتی، نیمه نهایی و فینال ابراز کرد: مرحله مقدماتی سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در دی ماه سال گذشته به صورت غیر حضوری و با شرکت ۴۱۱ نفر از ۶۷ کشور و از پنج قاره جهان در رشته‌های قرائت، ترتیل، حفظ کل، تفسیر و خطابه در بخش برادران، خواهران و طلاب علوم دینی برگزار شد که از این میان ۱۲۲ نفر از ۴۵ کشور به مرحله نیمه نهایی راه یافتند.

خاموشی ادامه داد: مرحله نیمه نهایی این مسابقات به دلیل شیوع ویروس کرونا با حضور نمایندگانی از ۴۵ کشور در بخش‌های برادران، خواهران و طلاب حوزه‌های علمیه در رشته‌های مذکور که البته در بخش طلاب رشته خطابه و تفسیر نیز پیش‌بینی شده بود با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و به صورت غیر حضوری از ۳۰ دی‌ماه تا دوم بهمن‌ماه سال جاری با حضور داورانی از جمهوری اسلامی ایران و کشورهای اردن، عراق، لبنان، سوریه، اندونزی، سودان و تونس برگزار شد که داوری مسابقات در مرحله فینال یا نهایی را نیز همین افراد انجام می‌دهند.

برگزاری مرحله نهایی در تالار سوره حوزه هنری بدون حضور مردم و به صورت مجازی

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه مرحله نهایی سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم با حضور ۵۷ نفر از ۲۶ کشور از ۱۶ تا ۲۱ اسفند در تالار سوره حوزه هنری انقلاب اس لامی برگزار می شود، گفت: این مسابقات به صورت غیر حضوری برگزار و از طریق شبکه قرآن و معارف سیما، شبکه رادیویی قرآن، پلتفرم های فعال در فضای مجازی و سایت رسمی مسابقات به صورت زنده و مستقیم پخش می شود.

وی اعلام کرد: بیشترین میزان مشارکت کشورها از نظر قاره ای به ترتیب عبارتند از قاره های آفریقا، آسیا، اروپا، اقیانوسیه و آمریکا.

ضبط آثار با کمک نهاد‌های فرهنگی بین‌المللی و صدا و سیما

وی درباره شیوه ضبط آثار شرکت کنندگان ابراز کرد: پس از برگزاری موفق مسابقات قرآن با استفاده از ظرفیت های صدا و سیمای جمهوری اسلامی در این دوره از مسابقات بین المللی نیز با دانش کسب شده از مرحله سراسری اقدام به ضبط آثار شرکت کنندگان شد لکن به دلیل محدودیت های حوزه بین الملل نفرات راه یافته به مرحله فینال با حضور در نمایندگی های فرهنگی و سیاسی جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف جهان به ضبط آثار خود پرداختند که لازم است از تلاش های نمایندگی های فرهنگی و سیاسی کشور و همکاری وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جامعه المصطفی (ص) العالمیه و سایر موسسات بین المللی قرآنی برای همکاری در این زمینه تقدیر شود.

وی از افزایش میزان جوایز این دوره از مسابقات بین المللی قرآن خبر داد و بیان کرد: میزان جوایز این دوره از رقابت ها در مقایسه با دوره قبل حدود ۵۰ درصد افزایش یافته اما با توجه به فصل جدید برگزاری یعنی شیوه مجازی و غیر حضوری در هزینه برگزاری این دوره از مسابقات بیش از ۶۰ درصد صرفه جویی ریالی و ارزی شده است.

استفاده از تجربه مسابقات سراسری قران برای مسابقات بین‌المللی

خاموشی از تقویت فضای مجازی در این مسابقات خبر داد و بیان کرد: با توجه به تجربه موفق برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم و استقبال گسترده مردم از نوع برگزاری مسابقات در فضای مجازی در چهل و سومین دوره مسابقات سراسری امسال که با بیش از دو و نیم میلیون بازدیدکننده همراه بود، پیش‌بینی می‌شود حضور و استقبال مردم در استفاده از فضای مجازی برای همراهی با این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن بین ۶ تا ۸ میلیون بازدید به ثبت برسد.

آماده انتقال تجربیات برگزاری مسابقات مجازی به دیگر کشور‌ها هستیم

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه از آمادگی انتقال تجربیات سازمان اوقاف در برگزاری غیر حضوری مسابقات بین‌المللی قرآن به نهادهای داخلی و خارجی خبر داد و خاطرنشان کرد: سازمان اوقاف به عنوان متولی اصلی برگزاری مسابقات ملی و بین المللی قرآن کریم آمادگی دارد دانش برگزاری مسابقات در سبک و سیاق جدید را در اختیار نهادهای برگزارکننده در داخل و خارج از کشور قرار دهد. از سوی دیگر این سازمان از ایده‌های نو و خلاقانه در زمینه فعالیت‌های قرآنی استقبال می کند.

وی در پایان تأکید کرد: با عنایت به تجربه موفق ناشی از برگزاری مسابقات در سبک و سیاق جدید با استفاده از ظرفیت رسانه ملی و فضای مجازی در ایام شیوع ویروس کرونا این سازمان یقینا در برگزاری موفق مسابقات مختلف در ادوار آتی پس از پایان شیوع کرونا نیز از ظرفیت ایجاد شده استفاده کرده و مسابقات و رویدادهای مرتبط را با شیوه ای تلفیقی برگزار می‌کند.

بخش‌ها و رشته‌های مسابقات

در ادامه حمید مجیدی مهر، مسابقات بین المللی قرآن کریم با اشاره به رشته‌های این دوره از مسابقات اظهار کرد: سی و هفتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در بخش برادران در رشته‌های قرائت، ترتیل و حفظ کل قرآن کریم، چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در بخش خواهران در رشته حفظ کل قرآن، چهارمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در بخش طلاب علوم دینی و رشته‌های قرائت و تفسیر، ترتیل و تفسیر، حفظ کل و تفسیر، خطابه و تفسیر تخصصی برگزار می شود.

وی ادامه داد: همچنین دومین دوره مسابقات کتابت قرآن کریم ویژه آثار خوشنویسی و دومین دوره همایش بین‌المللی کتابت قرآن کریم با محوریت ارایه مقالات علمی نیز در بازه زمانی ۱۶ تا ۲۰ اسفند‌ماه برگزار می‌شود.

پیش‌بینی استقبال میلیونی از رقابت‌ها

مجیدی مهر با بیان اینکه همه این رقابت‌ها به صورت مجازی برگزار می شود، بیان کرد: پیش بینی ما از همراهی و دنبال کردن این رقابت ها توسط بین ۶ تا ۸ میلیون بازدیدکننده در فضای مجازی است که ما پیش بینی را از تجربه موفق مسابقات کشوری انجام داده ایم.

وی با ابراز خرسندی از پراکندگی جغرافیایی کشورهای شرکت‌‌کننده در این دوره از مسابقات خاطرنشان کرد: از هر پنج قاره شرکت‌کنندگانی در این رقابت‌ها حضور یافته‌اند و مجموعاً نمایندگان ۲۶ کشور در مرحله فینال حضور دارند که رقابت آنها با حضور هفت داور و ناظر ایرانی و پنج داور خارجی که به صورت برخط و مجازی ما را همراهی می کنند، قضاوت می شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول