اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

متحدان امارات خواستار حمایت بایدن برای تجزیه یمن شدند

رئیس شورای انتقالی جنوب یمن که تحت حمایت امارات است، از دولت جدید ایالات متحده خواست از تجزیه یمن حمایت کند.

متحدان امارات خواستار حمایت بایدن برای تجزیه یمن شدند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «عیدروس الزبیدی» رئیس «شورای انتقالی جنوب» در یمن  که مورد حمایت امارات عربی متحده است در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی «گاردین»، خواستار حمایت «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا از تجزیه یمن شد.

الزبیدی در این گفت‌وگو با مطرح کردن این استدلال که بریتانیا در هنگام برگزاری همه‌پرسی «برگزیت» (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا)، به کشورهای عضو اتحادیه اروپا اجازه مشارکت در این همه‌پرسی را نداد، مدعی شد که همه‌پرسی جدایی جنوب یمن از شمال این کشور از حمایت 90 درصدی ساکنان بخش جنوبی برخوردار خواهد بود و این همه‌پرسی باید منحصراً در بخش جنوبی برگزار شود و ساکنان شمال یمن نباید در آن مشارکت داده شوند.

شورای انتقالی جنوب گروهی سیاسی-شبه نظامی است که در یازدهم می ۲۰۱۷ تحت حمایت امارات در جنوب یمن تأسیس شد و ریاست این شورا را همانطور که اشاره شد،‌ عیدروس الزبیدی بر عهده دارد؛ الزبیدی فعال سیاسی در تحرکات جنوب یمن است که پیشتر، پست استانداری یمن را بر عهده داشته است.

طبق این گزارش، الزبیدی همچنین از «تیم لیندرکینگ» نماینده آمریکا در امور یمن درخواست کرد تا با شورای انتقالی جنوب یمن گفت‌وگوهایی را برگزار کند.

وی در این خصوص ادامه داد: «در صورتیکه صدای جنوب (یمن) شنیده نشود، مشکلات کشور حل نخواهد شد. ما به یک همه‌پرسی یا یک نوع مکانیسم دیگر برای مردم جنوب نیاز داریم تا عقاید آنها منعکس شود».

رئیس شورای انتقالی جنوب همچنین تصریح کرد که شورای انتقالی جنوب می‌بایست در هرگونه مذاکرات صلح تحت حمایت سازمان ملل نماینده داشته باشد و مدعی شد که سازمان ملل از ترس اینکه حضور نمایندگان شورای انتقالی جنوب یمن، فرایند صلح را دشوار کند، اجازه نمی‌دهد شورای انتقالی جنوب در مذاکرات صلح سازمان ملل نماینده داشته باشد.

امارات و عربستان سعودی که از ۱۳۹۴ به بهانه حمایت از دولت مستعفی به یمن لشکر کشی کردند و برای فرار از اتهام‌ها علیه خود، آبان ماه سال ۹۸ طرف‌های درگیر را پای قرارداد صلح موسوم به توافق ریاض آوردند؛ توافقی شکننده که نتوانست جلوی درگیری‌ها در جنوب یمن را بگیرد تا جایی که شورای انتقالی در هفتم اردیبهشت سال جاری در استان‌های جنوبی اعلام خودمختاری کرد.

اظهارات رئیس شورای انتقالی جنوب یمن درست در آستانه نشست امروز (دوشنبه) سازمان ملل برای افزایش کمک‌های مالی برای مردم یمن که در یک قدمی قحطی قرار دارند، مطرح شده است.

«مارک لوکاک» معاون دبیرکل سازمان ملل متحده در امور بشردوستانه امروز تأکید کرد که به کمک حدود چهار میلیارد دلاری نیاز است تا از « وقوع بدترین قحطی در جهان طی چند دهه اخیر در یمن» جلوگیری شود.

علیرغم آنکه ائتلاف متجاوز سعودی با راه‌اندازی جنگ علیه یمن در سال ۲۰۱۵، بخش زیادی از فاجعه انسانی در این کشور غرب آسیا را رقم زده است و اخیراً یک کشتی حامل حدود ۳۰ هزار تن گازوئیل برای مردم یمن را توقیف کرده است، لوکاک ابراز امیدواری کرد که عربستان سعودی، امارات عربی متحده و کویت کمک‌های چشمگیری به مردم یمن تخصیص دهند.

یورش ائتلاف سعودی به یمن کمتر از یک ماه دیگر وارد هفتمین سال خود می‌شود و در طول این سال‌ها، این کشور تحت محاصره همه جانبه زمینی، هوایی و دریایی قرار داشته است و ائتلاف سعودی اجازه هیچ پروازی را در فرودگاه بین‌المللی صنعاء نمی‌دهد، مگر برخی پروازهای سازمان ملل که پس از رایزنی‌های سیاسی فراوان صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول