اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

چرا وزیر بهداشت گفت دنیا از کنترل کرونا در ایران حیرت کرد؟

با گذشت حدود پنج ماه از اجرای طرح «شهید سلیمانی» در راستای مقابله با بیماری کرونا، تا کنون بیش از 65 درصد جمعیت کشور غربال شده‌اند که این حرکت عظیم منجر به کاهش 70 درصدی بیماران مبتلا به کرونا شده است.

چرا وزیر بهداشت گفت دنیا از کنترل کرونا در ایران حیرت کرد؟

گروه سلامت خبرگزاری فارس - محمد رضازاده: چند روز قبل بود که وزیر بهداشت در مراسم تقدیر از کادر بهداشت و درمان کشور گفت که «کنترل بیماری کرونا با استفاده از توان بخش بهداشت و درمان کشور و برنامه‌ریزی دقیق در اجرای طرح شهید سلیمانی این سوال را در ذهن جهانیان ایجاد کرد که چه شد ناگهان بیمارستان‌ها در ایران خلوت شد؟ علت آن چیزی نبود جز توانمندی نظام شبکه بهداشتی و به میدان آمدن نیروهای بسیجی، هلال احمر در طرح عظیم شهید سردار سلیمانی.»

شاید با مرور روزهای اوج‌گیری کرونا در ایران آن هم در شرایط تحریم و نگاهی به آمار فاجعه‌بار شیوع ویروس کرونا در کشورهای اروپایی و آمریکا خصوصا انگلیس و ایالات متحده بتوان به این نکته پی برد که ایران تا کنون در زمینه کنترل و مدیریت بیماری کرونا نمره قابل قبولی دریافت کرده است.

آبان ماه قبل بود که برای نخستین بار میزان ابتلا به بیماری کرونا، به قله ۱۳ هزار و ۵۳ بیمار رسید و برای چندمین بار رکورد ابتلای روزانه به کرونا جابه‌جا شد. همچنین کرونا با گرفتن جان ۴۸۶ بیمار، بی‌رحمی خود را به رخ کشید. وضعیت شیوع بیماری در آن روزها به قدری نگران‌کننده بود که مینو محرز عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت که «وضعیت کرونا در کشور، هیچ وقت به این وحشتناکی نبوده است».

*چرا کرونا در ایران اوج گرفت؟

یکی از دلایل اصلی اوج‌گیری بیماری کرونا در کشور، مبتلایان بدون علامت بودند، افرادی که از بیماری خود اطلاع نداشتند و با حضور در اماکن عمومی کرونا را به سالمندان و سایر افراد جامعه منتقل می‌کردند، برخی دیگر نیز که علائم خفیف بیماری را از خود نشان می‌دادند به دلیل گران بودن هزینه‌های تست کرونا از مراجعه به آزمایشگاه‌های تشخیصی خودداری می‌کردند. ناگفته نماند که در آن زمان به دلیل محدودیت‌های منابع، تست رایگان انجام تست فقط برای مادران باردار، افراد بالای ۶۵ سال و بیماران زمینه‌ای میسر بود.

از سوی دیگر یکی از معضلات کشور در زمینه کنترل بیماری کرونا، به ویژه در ماه‌های اولیه محدود بودن مراکز و آزمایشگاه‌های تست کرونا در کشور بود، همچنین از دیگر معضلات می‌توان به کمبود کیت تشخیصی بیماری کرونا اشاره کرد. از آنجا که یکی از اصول مهم در جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا استفاده از وسایل حفاظت فردی و مواد ضد عفونی کننده است در اوایل شیوع بیماری کشور، با کمبود این اقلام و تجهیزات رو به رو بود که موارد اشاره شده منجر به گردش شدید ویروس کرونا در کشور شد.

از سوی دیگر در دسترس نبودن داروهای بیماران مبتلا به کرونا و کمبود دستگاه‌های اکسیژن‌ساز بیمارستانی باعث شده بود که روند مرگ و میر بیماران مبتلا به کرونا صعودی شود و به رقم ۴۸۶ نفر برسد. ناگفته نماند که در آن دوران شاهد از دست رفتن کادر درمان در کشور بودیم که از جمله دلایل آن می‌توان به نبود وسایل محافظتی در مقابله با بیماری کرونا اشاره کرد.

اینجا بود که دولت مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز خرید، بازارها و حرم‌های مقدس را بست و رویدادهای عمومی و جشنواره‌ها را لغو کرد. همچنین سفرها و ترددهای برون شهری محدود شد. این درحالی بود که کشور در آن زمان به خرید و دریافت ماسک، دستگاه‌های تنفس مصنوعی و سایر تجهیزات پزشکی نیازمند شد؛ اما واردات این اقلام به دلیل تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده تقریباً غیرممکن بود.

* ۳۶۳ آزمایشگاه تشخیص کرونا

بالارفتن آمار شیوع بیماری کرونا در کشور باعث نشد که متخصصان و مردم دست روی دست بگذارند و شاهد وخیم‌تر شدن اوضاع شوند، بلکه در مواجهه با چنین وضعیت غیرانسانی و ضدبشری که حتی در تاریخ جنگ‌های اقتصادی هم دیده نشده، به منابع داخلی تکیه کردند. بر همگان پوشیده نیست که ایران در زمان آغاز شیوع بیماری کرونا، ۲۲ آزمایشگاه انجام تست داشت که بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تعداد این مراکز در مدت زمان کوتاهی به ۳۶۳ آزمایشگاه در سطح کشور رسیده و در حال حاضر در سراسر کشور آزمایشگاه داریم . این آزمایشگاه‌ها می‌توانند روزانه ۱۰۰ هزار تست انجام دهند. همچنین ایران توانست با تلاش محققان در زمینه تولید کیت خودکفا شود.

*خودکفایی در تولید ماسک و لباس محافظتی

از سوی دیگر در زمان شیوع بیماری کرونا بر اساس اعلام مسوولان سازمان غذا و دارو یک میلیون ماسک در کشور تولید می‌شد که این رقم رفته رفته به ۷ میلیون عدد تولید روزانه و امروز به ۲۰ میلیون عدد رسیده است به طوری که بر اساس اعلام مسوولان کشور امروز در این حوزه، به خودکفایی در تولید مواد اولیه موردنیاز ماسک و لباس‌های کاورال مخصوص کادر درمان رسیده است و کشور توانایی تولید لباس‌های مخصوص کادر درمان برای مقابله با کرونا را دارد.

*تولید دارو در کمترین زمان ممکن

در روزهای شیوع و اوج‌گیری بیماری کرونا یکی از مشکلات بیماران در دسترس نبودن داروها و مشکلات واردات آنها بود که محققان کشورمان توانستند دارو‌های مرتبط با بیماری کرونا در کمتر از سه ماه بومی سازی کرده و نیازمندی کشور برطرف شود. به طوری که بر اساس اعلام مسوولان سازمان غذا و دارو ماهانه بیش از ۵۰۰ هزار ویال رمدسیویر در کشور مصرف می‌شود که بخش زیاد آن تولید داخل است و با صدور مجوز تولید برای سه شرکت دارو‌‌سازی دیگر، تعداد تولیدکنندگان به‌زودی به ۶ شرکت قابل افزایش خواهد بود.

*طرحی به نام «حاج قاسم سلیمانی»

هرچند اعمال محدودیت‌ها و پیشرفت در حوزه‌های مختلف مبارزه با کرونا گامی موثر در راستای مهار و مقابله با بیماری کرونا به شمار می‌رفت اما صرفا اعمال محدودیت‌ها کافی نبود و شناسایی سریع‌تر بیماران، قرنطینه و رهگیری آنها از دیگر موضوعاتی بود که باید مورد توجه قرار می‌گرفت. در همین راستا سازمان بسیج در ادامه روند اقدامات جهادی خود پا به میدان مقابله با کرونا گذاشت و با همکاری وزارت بهداشت طرح «شهید حاج قاسم سلیمانی» طراحی و اجرا شد.

طرحی که توانست روحیه جهادی سردار شهید را به الگویی برای مقابله با کووید 19 در استان‌های مختلف کشور تبدیل کند، این طرح ابتدا از استان تهران و البرز آغاز شد و رفته رفته در سایر استان‌ها به اجرا در آمد تا از این طریق تمام افراد مبتلا و ناقل بیماری به صورت رایگان غربالگری شوند و در صورت ابتلا به بیماری در هتل یا مهمانسرا قرنطینه شوند. ارائه کمک‌های مومنانه از جمله نکات برجسته طرح سردار سلیمانی است و خانواده‌هایی که از نظر اقتصادی ضعیف هستند و بیمار کرونایی دارند، با بسته‌های معیشتی و بهداشتی، طی دوران قرنطینه در منزل حمایت می‌شوند.

*تست‌های سریع برای افراد مشکوک

مشاور وزیر بهداشت در امور بهداشتی در این خصوص توضیح می‌دهد: «یکی از اهداف مهم ما در طرح شهید قاسم سلیمانی، انجام تست های آزمایشگاهی برای اطرافیان و افرادی است که با بیماران کووید ۱۹ در ارتباط بوده اند چون در حال حاضر الگوی این بیماری، خانوادگی شده است و باید افرادی که با مبتلایان در تماس بوده اند، آموزش‌های لازم را فرا گرفته و مورد تست های آزمایشگاهی قرار گیرند و در صورت مثبت بودن تست آنها، خدمات مورد نیاز ارائه شود.»

*غربالگری ۶۵ میلیون ایرانی

اجرای طرح شهید سلیمانی یکی از بهترین برنامه‌های اجرایی برای کنترل و مهار بیماری کرونا در کشور بوده است، به طوری که اکنون با گذشت حدود ۴ ماه از اجرای آن خوشبختانه آمار فوتی‌های کرونا در کشور ۲ رقمی شد، که این آمار نشان دهنده اجرای موفق طرح شهید سلیمانی بوده است. به طوری که بر اساس گفته‌های مسلم چشمی، رئیس سلامت و دفاع زیستی سازمان بسیج مستضعفین «تاکنون در کشور ۶۵ میلیون نفر در کشور شناسایی و غربالگری شدند، این میزان ۸۰ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود که با مشارکت ۲۴۰ هزار بسیجی این طرح اجرا شده است.»

*کاهش ۷۰ درصدی مرگ‌ومیر بیماران

بر اساس اظهارات چشمی، « طرح شهید سلیمانی، مفیدترین طرحی است که در شناسایی بیماران تأثیر بسزایی دارد و با اجرایی چنین طرح و محدودیت‌های تردد سبب شده ۷۰ درصد در مرگ و میر و ۶۰ درصد در بستری بیماران کرونایی کاهش را شاهد باشیم. بسیج و سپاه در حوزه نظارتی، حمایتی و پایش نقش آفرینی می‌کنند و درصد بالایی از کارها توسط بسیج و سپاه در حال انجام است.»

*دنیا از کنترل کرونا در ایران حیرت کرد

افزایش شناسایی بیماران مبتلا به کرونا در طرح شهید سلیمانی و و انجام تست‌های سریع، خودکفایی در زمینه تولید داروها و اقلام بهداشتی، تولید دستگاه‌های اکسیژن‌ساز و لباس‌های مورد نیاز کادر بهداشت و درمان، گام بلند ایران در زمینه تولید واکسن کرونا، و کاهش چشمگیر مرگ‌ومیر بیماران از جمله مواردی باشند که توانست حیرت دنیا را برانگیزد، به طوری که طبق گفته‌های نمکی «در دوران کرونا دنیا حیرت کرد چه شد که در دو ماه توانستیم مرگ و میر و اشغال تخت‌های بیمارستانی را به یک پنجم برسانیم.»

هرچند طی ماه‌های گذشته با همکاری نیروهای بسیجی و نیروهای بهداشت در حوزه شناسایی و قرنطینه بیماران روند شیوع بیماری در کشور با ثبات شده است اما نباید از این موضوع غافل شد که عادی انگاری شرایط و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی با توجه به ورورد کرونای جهش‌یافته به کشور ممکن است زمینه شیوع مجدد بیماری در کشور را فراهم کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول