اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

سند 15 هزار کلمه‌ای چین از موارد نقض حقوق بشر در آمریکا

دولت چین در گزارشی به موارد مختلف نقض حقوق بشر در آمریکا از عدم مدیریت مناسب ویروس کرونا و افزایش بیکاری تا تبعیض علیه اقلیت‌های قومی پرداخت.

سند 15 هزار کلمه‌ای چین از موارد نقض حقوق بشر در آمریکا

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دفتر شورای ملی اطلاع‌رسانی چین اعلام کرد قصد دارد گزارشی در خصوص موارد نقض حقوق بشر در آمریکا منتشر کند.

به نوشته خبرگزاری «شینهوا»، این سند پانزده هزار کلمه‌ای با عنوان «گزارشی از موارد نقض حقوق بشر در آمریکا در سال ۲۰۲۰»، مهار نامناسب شیوع ویروس کرونا که به نتایجی اسف‌بار منجر شد، وجود خلل در دموکراسی آمریکایی که هرج‌ومرج سیاسی را کلید زد را در بر می‌گیرد.

همچنین این گزارش به رنج بردن اقلیت‌های قومی از تبعیض نژادی، تداوم نا‌آرامی‌های اجتماعی که تهدیدی برای امنیت عمومی محسوب می‌شود، افزایش فاصله میان فقرا و ثروتمندان که نابرابری اجتماعی را تشدید می‌کند و زیرپا گذاشتن قوانین بین‌المللی توسط آمریکایی ها که به فجایع انسانی منجر می‌شود، اشاره شده است.

در این گزارش آمده است، سیاست‌های آلوده به پول در آمریکا افکار عمومی را منحرف و سرکوب می‌کنند و انتخابات در این کشور را به «نمایش تک‌نفره» طبقه ثروتمند مبدل کرده است. اعتماد مردم آمریکا به نظام دموکراتیک آمریکا به کمترین سطح طی بیست سال گذشته رسیده است.

این گزارش می‌افزاید، رنگین‌پوستان یک سوم از اقلیت‌های زیر سن هجده سال را در آمریکا شامل می‌شوند اما این اقلیت، دو سوم زندانیان در این کشور را شامل می‌شوند. آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار سه برابر بیشتر از سفیدپوستان به ویروس کرونا آلوده می‌شوند و احتمال مرگ آن‌ها در اثر این بیماری نیز دوبرابر سفیدپوستان است.

همچنین طبق این گزارش احتمال مرگ یک آمریکایی آفریقایی‌تبار توسط پلیس، سه برابر بیشتر از سفیدپوستان بوده و از هر چهار آمریکایی آسیایی‌تبار در این کشور، یکی از آن‌ها مورد آزار‌های نژادپرستانه قرار می‌گیرد.

در این گزارش آمده است، تجارت سلاح و حوادث تیراندازی در آمریکا به بالاترین رکورد رسیده و مردم این کشور اعتماد خود را به نظم اجتماعی از دست داده‌اند. بیش از ۴۱ هزار و پانصد نفر در سال ۲۰۲۰، در حوادث تیراندازی جان باخته‌اند. میانگین این آمار در آمریکا بیش از ۱۱۰ نفر در روز است و ۵۹۲ مورد تیراندازی کور نیز در سطح این کشور رخ داده است.

از سوی دیگر این گزارش به افزایش شکاف بین فقرا و ثروتمندان آمریکا پرداخته و می‌نویسد، همه‌گیری جهانی ویروس کرونا به بیکاری گسترده در آمریکا منجر شده و ده‌ها میلیون نفر ازپوشش بیمه درمانی خارج شده‌اند. گروه‌های آسیب‌پذیر بزرگ‌ترین قربانیان پاسخ نامناسب دولت آمریکا به شیوع ویروس کووید-۱۹ هستند.

این گزارش تأکید می‌کند در برهه‌ای که اتحاد جهانی برای مبارزه با ویروس کرونا ضروری است، آمریکا بر دستورکار «اولویت با آمریکا است»، انزواگرایی، یک‌جانبه‌گرایی، تحریم‌های مغرضانه، قلدری و تهدید نهادهای بین‌المللی و رفتار ظالمانه علیه پناهجویان پافشاری کرد.

در جمع‌بندی این گزارش آمده است، آمریکا به بزرگ‌ترین اخلال‌گر در ثبات و امنیت جهانی تبدیل شده است.

آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی، به‌طور مکرر و بدون ارائه سند و مدرک، چین را به موارد مختلف نقض حقوق بشر متهم کرده‌اند. از جمله این اتهامات می‌توان نقض حقوق بشر در استان سین‌کیانگ و تهدید علیه تایوان و هنگ‌کنگ اشاره کرد.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در تداوم مواضع دولت قبلی این کشور، با متهم کردن چین به نقض حقوق بشر، پکن را به عواقب جدی تهدید کرده است.

پیش از آن نیز رئیس‌جمهور آمریکا با تأکید بر لزوم مقابله با تهدیدهای چین، از تشکیل کارگروه ویژه در پنتاگون برای ارزیابی سیاست‌های در قبال چین و ارائه پیشنهادات جهت مقابله با آن خبر داد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول