اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

حال «بیمه سلامت» خوب نیست

فقدان رییس هیات مدیره به روشنی نقض قانون است. کارشناسان می‌گویند با انتصاب فردی آگاه به پیشینه این سازمان و به کار گرفتن مشاوران دلسوز میدان دیده این عرصه هنوز هم می‌توان به تحقق اهداف والای این سازمان امیدوار بود و کورسوی امیدی برای دسترسی اقشار ضعیف به خدمات درمانی و سلامت تصویر کرد.

حال «بیمه سلامت» خوب نیست

گروه جامعه خبرگزاری فارس - حامد شیخ پور: در هفته‌های گذشته تمرکز رسانه‌ای بر چالش های پیش روی سازمان بیمه سلامت بالا گرفته است. سازمانی که می‌رفت تا با مصوبات قانونی خود مرهمی برای تبعیض‌های استفاده از خدمات درمانی گسترده  در کل کشور باشد حالا چند ماهی می شود که در سطح مدیریتی دچار تزلزل شده و مصوبات آن به علت نداشتن رییس هیات مدیره از مدار استناد به قانونی بودن نیز خارج شده است و جلسات هیات مدیره بدون ضمانت اجرایی و مصوبه قانونی و البته اهتمامی برای انتخاب رییس هیات مدیره از طرف اعضا به صورت هفتگی برگزار می‌شود.

همچنین فقدان مدیریت یکپارچه، کنار گذاشتن بی منطق رویکردهای مدیریتی موفق در سال های گذشته، عزل مدیران با تجربه و انتصاب افراد ناآشنا با پیشینه فعالیت سازمان، بروز اختلافات درون سازمانی مدیران بالادستی، خنثی سازی مصوبات پیشین و عدم تلاش در راستای تحقق و اجرایی شدن استراتژی هایی که از دل تحقیقات میدانی بلند شده اند از جمله دلایلی است که حرکت این سازمان را روی دور کند انداخته است.

***طرح ارزنده ای که به کما رفت

در طول سال های گذشته در بدنه سازمان بیمه سلامت حرکت هایی در راستای حذف تبعیض و توسعه خدمات سلامت محور برای قشر ضعیف انجام شد. این اهداف به اندازه‌ای جدی تلقی می‌شد که با رایزنی ها و زحمات چند ساله پای چند وزرات خانه از جمله وزارت رفاه نیز به میان آمد. همه با هدف انتفاع بیشتر اقشار ضعیف‌تر جامعه برخط شدند تا در حوزه سلامت خدمات بنیادی تری به گروه‌هایی که توانایی مالی کمتری دارند ارائه شود. قرار بود از پس این تصمیمات تبصره هایی روی کاغذ بیاید و به  تایید  برسد که دیگر سلیقه های ناپایدار مدیران وقت و آینده تاثیری روی ثبات آن ها  نداشته باشد.

از کارمندان بدنه این سازمان گرفته تا مدیران استانی و رابطان در نهادهای خدماتی و وزارت خانه ها 3 سال تمام در راستای تحقق طرح استحقاق سنجی تلاش کردند. بر اساس این پروژه عظیم غربالگری درست و درمانی میان بیمه شدگان در حال انجام بود و در صورت تکمیل آن  ورق ارائه خدمات جامع تر به نفع اقشار مستضعف می‌چرخید. کم کم همه چیز آماده بهره برداری از این تلاش ها می شد که بروز اختلافات میان مدیران ارشد سازمانی اجرای این طرح ارزشمند را به کما برد.

***گوی سبقت در دست رقیب

تا همین چند سال گذشته طرح نسخه الکترونیک  به نام سازمان بیمه سلامت گره خورده بود. پیشبرد این پروژه با هدف به روزرسانی خدمات در این عرصه به موفقیت های چشمگیری دست پیدا کرده بود. همه با سکان داری مدیریتی یک پارچه و منسجم در تلاش بودند تا پس از مدت‌ها مرارت و پیگیری این طرح باری از دوش نظام سلامت بردارد و باعث بهبود خدمات در این حوزه گسترده شود. اما تغییر الگوی مدیریت و پس از آن خلاء های طولانی مدت در همین حوزه باعث کاهش سرعت در دستیابی به این اهداف شد. 

ارزیابی‌های توسعه یافته در این زمینه در کمتر از چند ماه ارزش خود را از دست دادند. رهبری این ماجرا از گردونه نظام مدیریتی سازمان خارج شد و در مدت زمان اندکی گوی سبقت به دست رقبایی افتاد که تازه  اول راه اعتبار آوری برای این پروژه بودند. فقدان مدیریت چابک در ماههای اخیر سازمان بیمه سلامت را تبدیل به تشکیلاتی رکود زده و منفعل کرد و نتیجه تلاش‌های بدنه سازمان به کام رقبای قبراق در میدان شد.

***بلاتکلیفی، آفت بیمه سلامت

این روزها حتی مدیران استانی سازمان بیمه سلامت هم از مسائلی که به اختلافات درون سازمانی مدیران ارشد دامن می زند با خبر شده‌اند. عزل و نصب‌های پی در پی، تعویض مدیران نام آشنا و مجرب با مسئولان ناآشنا با پیشینه و اهداف سازمان، فقدان اتفاق نظر میان اعضای هیئت مدیره و تعلل مقامات بالا دست در انتصاب رییس هیات مدیره، تبدیل به آفت‌های دامن گیر این سازمان عریض و طویل شده است‌. 

تشکیلاتی که توان این را داشت تا در حوزه نظام سلامت طرحی نو در اندازد حالا گرفتار عزل و نصب های سلیقه ای و اتوبوسی شده و بی پشتوانه گذشته ارزنده‌اش، آینده و چشم اندازی مجهول پیدا کرده است. با همه این حرف ها اما به نظر می‌رسد هنوز امیدی برای ایفای نقش موثر بیمه سلامت هست. فقدان رییس هیات مدیره به روشنی نقض قانون است.کارشناسان می‌گویند با انتصاب فردی آگاه به پیشینه این سازمان و به کار گرفتن مشاوران دلسوز میدان دیده این عرصه هنوز هم می‌توان به تحقق اهداف والای این سازمان امیدوار بود و کورسوی امیدی برای دسترسی اقشار ضعیف به خدمات درمانی و سلامت تصویر کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول