اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

سلسله های پادشاهی در عصر دموکراسی!/ از ترودو تا بن سلمان و نقش وراثتی قدرت

در حالی که بسیاری از خانواده های معروف سلسله ای جهان از بین رفته اند و یا دموکراسی جای آنها را گرفته، هنوز تعداد انگشت شماری وجود دارد که برخی در حد نمادین مانده و برخی همچنان با قدرت مطلق و توتالیتر بر این بیتوته حکومت می کنند.

سلسله های پادشاهی در عصر دموکراسی!/ از ترودو تا بن سلمان و نقش وراثتی قدرت

خبرگزاری فارس ـ گروه تجسمی ـ علیرضا سپهوند: در حالی که بسیاری از خانواده های معروف سلسله ای جهان از بین رفته اند و یا دموکراسی جای آنها را گرفته، هنوز تعداد انگشت شماری وجود دارد که برخی در حد نمادین مانده و برخی همچنان با قدرت مطلق و توتالیتر بر این بیتوته حکومت می کنند.

در گذشته برخی فرهنگ های عامه دلبسته خانواده های سلطنتی بودند، جایی که یک خانواده تا نسل ها حکومت می کرد. در حالی که افسانه های عاشقانه زیادی پیرامون سلسله ها وجود دارد، در حقیقت اکثریت آنها نوپوتیستی، فئودالی و اغلب استبدادی بودند. از جدیدترین عزیز دردانه های سلطنتی می توان به رومانوف ها اشاره کرد که در سال ۱۹۱۸ توسط بلشویک ها در انقلاب روسیه به طرز وحشیانه ای کشته شدند. امروزه، بسیاری از خانواده های حاکم سلطنتی مشروطه هستند که عمدتا نقش های نمادین دارند و رفتار بهتری دارند، که ماندگاری این معدود خانواده های سلطنتی یا از همان قدرتی است که برایشان مانده یا برای همان نقش نمادین پادشاهی و یا به زبان بهتر امروزی برای ویترین فرهنگی تاریخی و گردشگری این کشورها، باقی مانده اند. با این حال، هنوز برخی از سلطنت های مطلق وجود دارد که ثابت می کند قدرت مطلق می تواند فساد مطلق ایجاد کند.

انگلستان
«سلسله ویندزور»

۱۰۲ سال پیش وقتی پسر ملکه ویکتوریا جورج پنجم سلطنت را تأسیس کرد، به دلیل احساسات ضد آلمانی شدید در طول جنگ جهانی اول، خانواده نام خود را به ویندزور تغییر دادند. 


پادشاه جورج ششم (۱۸۹۵-۱۹۵۲) در ۸ جولای ۱۹۴۶ یک سال پس از جنگ جهانی دوم، به همراه دخترانش «پرنسس الیزابت» و «پرنسس مارگارت» (۱۹۳۰ - ۲۰۰۲) در محوطه قلعه ویندزور در ویندزور، انگلیس

سلطنت مشروطه، که در حال حاضر توسط ملکه الیزابت هدایت می شود، بیشتر ماهیتی نمادین دارد. تماشاگران سلطنتی برای دیدن رقابت میان دوشس های جدیدترین نسل «مگان مارکل» و خواهر شوهرش، «کیت میدلتون»، به مثابه شایعات و اخبار زرد سلطنتی می نگرند.

 

موناکو
«سلسله گریمالدی»

ریاست این سلطنت مشروطه که از سال ۱۱۶۰ آغاز شد، حالا به عهده اعلیحضرت آلبرت دوم است که در سال ۲۰۰۵ از پدرش شاهزاده رنیر سوم مسئولیت پذیرفت. این خانواده بیشتر در دوران مدرن به خاطر بازیهای احمقانه شناخته می شود.

شاهزاده رنیر سوم با بازیگر آمریکایی معروف ازدواج کرد. گریس کلی، که بعدا در یک تصادف وحشتناک اتومبیل درگذشت و دختر وحشی آنها استفانی یک بار فرار کرد تا به یک سیرک بپیوندد و آلبرت قبل از اینکه با همسرش شارلین ازدواج کند، به فساد اخلاقی و جنسی مشهور بود.

 

مراکش
«سلسله علوی»

این سلسله در غرب آفریقا از سال ۱۶۳۱ که شریف بن علی کنترل منطقه تافیلالت را در دست گرفت، بر تخت سلطنت بوده اند. پسرش مولای الرشید توانست کل کشور را متحد کند. حاکم فعلی، پادشاه محمد ششم، در سال ۲۰۱۱ قانون اساسی سلطنتی پارلمانی را تأسیس کرد.

 

اسواتینی (قبلاً سوازیلند نامیده می شد)
«سلسله دلامینی»

خاندان دلامینی از قرن هجدهم بر سوازیلند حکومت می کرد. پادشاه فعلی آن، مسواتی سوم، آخرین سلطنت مطلق در آفریقا است و دارای ۱۵ همسر است. 

دوستان خوب با شاهزاده هری انگلیس، سبک زندگی مجلل مسواتی سوم و ضعف حقوق بشری منجر به اعتراضات بین المللی شده است.

 

ژاپن
«سلسله یاماتو»

خانواده یاماتو که قدیمی ترین سلطنت موروثی در جهان است، از سال ۶۶۰ قبل از میلاد ژاپن را اداره می کند. این سلسله پادشاهی تا پایان جنگ جهانی دوم، ثروتمندترین خانواده حاکم در جهان بود. 

در حالی که امپراطورهای ژاپن همیشه در این کشور احترام داشتند، نقش امپراطور فعلی در درجه اول به وظایف تشریفاتی تنزل پیدا کرده است. امپراتور ناروهیتو پس از کناره گیری پدرش به دلایل پزشکی، در اول ماه می بر تخت گل داودی نشست.

 

عربستان سعودی
«خاندان سعود»

این سلطنت مطلقه در خاورمیانه در سال ۱۷۴۴ توسط محمد بن سعود، امارت دیریه اولین دولت سعودی ایجاد شد. امروز به طور اسمی توسط شاه عبدالعزیز بن سعود هدایت می شود که بیشتر وظایف خود را به جانشین تعیین شده خود، ولیعهد محمد بن سلمان (MbS) سپرده است.

 این پادشاهی پس از کشته شدن جمال احمد خاشقجی، روزنامه نگار مخالف، سال گذشته با انتقادات گسترده بین المللی مواجه شد. بن سلمان شاید در درون حکومت سعودی قدرتمندترین ولیعهد تاریخ این سلسله بوده باشد که تمام مخالفین و آنان که خطر احتمالی عرض اندام در درون حاکمیت دارند را به زیر کشیده است.

 

تایلند
«سلسله چاکری»

چاکری یکی از سلسله های جوان  است که فقط ۲۳۷ سال قدمت حکومت دارد. در حال حاضر کاخ چاکرای توسط پادشاه ماها واجیرالونگ کورن اداره می شود، که پس از مرگ پدرش، بهومیبول ادولیادج، در سال ۲۰۱۶ زمام امور را به دست گرفت.

 این پادشاه فعلی بیشتر به خاطر خال کوبی های زیاد، فرارها و ازدواج های متعددش مشهور است. شاید اطلاع نداشته باشید که در تایلند بد گفتن از پادشاه غیرقانونی و جرم محسوب می شود.

 

هند
«خاندان نهرو ـ گاندی»

همه سلسله ها سلطنت نیستند. خانواده نهرو و گاندی قدرتمندترین طایفه سیاسی در جهان هستند. حتی قبل از اینکه جواهرلعل نهرو به نخست وزیری هند برسد، طایفه نهرو از صدها سال پیش فعالیت سیاسی داشته است.

 طایفه گاندی (در اصل قندی) با نهروس به هم پیوستند وقتی ایندیرا نهرو با فروزه گاندی ازدواج کرد. ایندیرا بعدا اولین و تنها نخست وزیر زن هند شد. نوه او راهول گاندی تا زمان استعفا در ۳ جولای رئیس حزب سیاسی کنگره ملی هند بود.

 

کانادا
«خانواده ترودو»

جاستین ترودو، نخست وزیر فعلی کانادا، از یک سلسله نوپای سیاسی، پسر نخست وزیر پیشین، پیِر ترودو (۱۹۶۸–۱۹۸۴) است. در حالی که هنوز در منطقه کبک خود محبوب است، محبوبیت سیاسی وی در سال گذشته به شدت سقوط کرد، با توجه به مشکلات عدیده جاستین ترودو باید دید که این سلسله چه مدت در این کشور دوام خواهد آورد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول