اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

استاندارد توسعه و ارزیابی مدارس سبز تولید شد/ «مدرسه» پرچمدار معماری یک منطقه است

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه مدرسه پرچمدار معماری یک منطقه است، گفت: مدرسه مهمترین نهادی است که می تواند بر تربیت جامعه تأثیرگذار باشد.

استاندارد توسعه و ارزیابی مدارس سبز تولید شد/ «مدرسه» پرچمدار معماری یک منطقه است

خبرگزاری فارس ـ عباس امامی: مهراله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در نهمین همایش و نمایشگاه ملی «مدرسه ایرانی - معماری ایرانی» که در مدرسه دارالفنون تهران برگزار شد، اظهار کرد: معماری داستان گذشته، حال و آینده است و این حقیقت در واقع پاسخی به نهاد انسان در آراستن و افراشتن بناست.

وی ادامه داد: معماری تبلور یک لحظه‌ فرهنگی است که بیانگر ارزش‌ها و سبک زندگی ماست و معماران در زمره پیشگامان حرکت تمدن‌ساز جوامع هستند؛ معماری، قابلیت دگرگونی اجتماعی را داراست و مدرسه، پرچمدار معماری یک منطقه است.

 رخشانی‌مهر با بیان اینکه مدرسه یک نهاد اجتماعی است و مهم‌ترین محیطی است که می‌تواند بر تربیت و رشد لایه‌های مختلف جامعه تأثیرگذار باشد، افزود: رهبر معظم انقلاب بارها به اهمیت طراحی فضاها بر اساس معیارهای دینی و ملی به نحوی که تحقق بخش مختصات «شهر اسلامی» و «حیات طیبه اسلامی» باشد تاکید کرده و فرموده‌اند «معماری در رفتار فرهنگی جامعه تأثیر می گذارد و باید به معماری اصیل و با هویت خود توجه کنیم».

وی با اشاره به اینکه معماری مدرسه در سیمای هر شهر، نقشی تأثیرگذار دارد، افزود: مدرسه در ذهن دانش‌آموز و اجتماع یک الگوی ارزشی است؛ مدرسه عنصری است که در شهر و روستا بنا می‌شود و اگر درست و اصولی باشد، حس تعلق به مکان را در افراد جامعه نهادینه خواهد کرد.

* ایجاد ستاد هویت بخشی و مقاوم سازی مدارس از سال ۱۳۸۵

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرروش اضافه کرد: در اجرای منویات مقام معظم رهبری، سازمان ‌نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور از سال ۱۳۸۵ با تشکیل ستادی تحت عنوان «ستاد هویت بخشی و مقاوم سازی مدارس» برگزاری همایش مدرسه ایرانی معماری ایرانی را کلید زد و آثاری که در طول ۸ دوره برگزاری خلق و ارائه شد، منجر به طراحی فضاهایی اصیل، زیبا و ماندگار شد که نمونه‌های فراوانی از آن را در گوشه و کنار کشورمان می‌بینیم.

وی افزود: مجتمع‌های آموزشی و مدارس بزرگ مقیاس و در بردارنده فضاها و امکانات تربیت تمام ساحتی، طراحی شده بر اساس اقلیم و فرهنگ هر منطقه نمونه‌های چشم نواز و ارزنده‌ای هستند که معماران و مهندسین توانمند کشور آن را به ارمغان آورده‌اند.

 رخشانی‌مهر تصریح کرد: امروز در شرایطی نهمین دوره همایش را آغاز می‌کنیم که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به بحث هویت بخشی معماری مدارس بر اساس الگوی اسلامی ایرانی توجه ویژه کرده و اجرایی شدن برنامه زیر نظام فضا و تجهیزات، مبتنی بر طراحی و ساخت فضاهای آموزشی و تربیتی متناسب با اقتضائات برنامه‌های درسی، استانداردهای آموزشی، تربیتی و تحولات جمعیتی با شتابی مضاعف آغاز شده است.

وی افزود: نهمین همایش مدرسه ایرانی معماری ایرانی، هویت ملی و ایرانی را در ساختمان‌های مدارس جستجو می‌کند تا تاریخ و ارزش‌های پر افتخار این سرزمین با دستان پر توان هنرمندان و معماران، آجر به آجر بر پیکر مدارس کشور، نقش بندد.

* امکان تجربه نوع جدیدی از آموزش وجود دارد

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: شاید تغییر الگوی آموزش، کار دشواری باشد و این روند سال‌ها به طول انجامد ولی این قابلیت در فضاهای جمعی، در کلاس‌های درس، راهروها و لابی‌های مدارس وجود دارد که نوع جدیدی از آموزش را یعنی آموزش اجتماعی و کسب مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی را تجربه کنیم؛ راهروها صرفاً راهرو و شریان‌های ارتباطی نباشد بلکه فرصت و بهانه‌ای باشد که این اتفاقاتِ اجتماعی در آنها رخ بدهد و تمام حوزه‌های طراحی داخلی هم به کمک این فضاها بیایند.

وی اضافه کرد: استفاده کارآمد و بهینه از انرژی، منابع و مواد مصرفی، نورپردازی و معماری مناسب، عایق‌های صوتی و حرارتی و کیفیت هوای مناسب در ایجاد یک محیط مطلوبِ یادگیری، موثر است که این بر اساس سند تحول بنیادین و زیرنظام فضا و قوانین بالادستی تحت عنوان «مدیریت سبز» تعریف شده که یکی از محورهای این همایش است.

رخشانی‌مهر با بیان اینکه جای ایران در میان کشورهای دارای مدل ارزیابیِ ساختمان‌های سبز، خالی است، افزود: هنوز ارزیابی ساختمان‌های سبز بر اساس «استاندارد لید» است و سال‌هاست از استاندارد لید صحبت می‌کنیم و با افتخار اعلام می‌کنیم سازمان نوسازی مدارس کشور این سند را تولید کرده است و ما یک استاندارد برای برنامه‌ریزی، توسعه و ارزیابی مدیریت سبز داریم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول