اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

صادقی: توجه اصلاح‌طلبان به طبقه فرودست کم‌رنگ شده است/ «ناسا» نامزد غیراصلاح‌طلب معرفی نخواهد کرد

محمود صادقی گفت: معتقدم مقداری ابهام و درهم‌آمیختگی میان اصلاح‌طلبان ایجاد شده و باید اذعان کنیم که توجه به طبقه فرودست از سوی اصلاح‌طلبان مقداری کم‌رنگ شده است.

صادقی: توجه اصلاح‌طلبان به طبقه فرودست کم‌رنگ شده است/ «ناسا» نامزد غیراصلاح‌طلب معرفی نخواهد کرد

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، محمود صادقی، فعل سیاسی اصلاح‌طلب و از اعضای نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان با روزنامه شرق به گفت‌و‌گو نشسته است. مهمترین بخش‌های این مصاحبه در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

«ناسا» نامزد غیراصلاح‌طلب معرفی نخواهد کرد

- هنوز تصمیم‌گیری خاصی نیز در نهاد اجماع‌ساز انجام نشده است و تاکنون آیین‌نامه نهاد تصویب شده و اعضای هیئت‌رئیسه انتخاب شده‌اند، اما هیچ بحثی درباره انتخابات انجام نشده است.

- نظر شخصی من و برآوردی که از نظر غالب در این نهاد دارم، این است که نهاد اجماع‌ساز کاندیدای غیراصلاح‌طلب معرفی نخواهد کرد. اگر کاندیدایی با این ویژگی‌ها شانس تأیید صلاحیت را پیدا نکند، طبیعتا کاندیدای غیراصلاح‌طلب معرفی نمی‌کنند؛ یعنی عملا مثل اسفند98 کاندیدا معرفی نمی‌کنند و معرفی کاندیدا‌ سالبه به انتفای موضوع می‌شود.

همه اصلاح‌طلبان عضو ناسا نشده‌اند

- تلاش شده است یک پوشش حداکثری در نهاد اجماع‌ساز وجود داشته باشد اما نمی‌شود ادعا کرد پوشش کاملی فراهم شده که البته ناشی از آن است که برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب عضویت در این نهاد را نپذیرفته‌اند اما اعلام کرده‌اند که کمک می‌کنند؛ مانند آقای دکتر معین، عبدالله نوری و دیگران و چهره‌های دیگری هم بودند مثل آقایان جلالی‌زاده، رمضان‌زاده و موسوی‌لاری که به دلایلی ازجمله شرایط جسمی شرکت در نهاد برایشان سخت بود که افراد دیگری جایگزین آنها شدند.

- ممکن است برخی اختلاف دیدگاه‌ها هم در جریان اصلاح‌طلبی وجود داشته باشد و حتی بعضی قائل به عدم مشارکت در انتخابات باشند بنابراین ممکن است به دلیل همین دیدگاه این نهاد نتواند به‌طور کامل و صددرصدی همه رویکردهای این طیف را پوشش دهد.

توجه اصلاح‌طلبان به طبقه فرودست کم‌رنگ شده است

- به‌ نظر من تبار اصلاح‌طلبان طیف جناح چپ دهه 60 است که هویت اصلی‌شان عدالت‌خواهی و توجه به مستضعفان بوده است؛ اگرچه در تحولات بعدی به هر حال وجه آزادی‌های سیاسی و حقوق شهروندی و توسعه سیاسی به‌نوعی به گرایش‌های عدالت اجتماعی غلبه پیدا کرد. نظرسنجی دقیقی هم انجام شده است که گرایش غالب اصلاح‌طلبان سوسیال‌دموکراسی است که گرایش به دموکراسی و عدالت دارند؛ اگرچه من معتقدم مقداری ابهام و درهم‌آمیختگی میان اصلاح‌طلبان ایجاد شد و باید اذعان کنیم که توجه به طبقه فرودست مقداری کم‌رنگ شد.

- به صورت تشکیلاتی به‌عنوان مثال حزب کار و خانه کارگر که جزء نهاد اجماع‌ساز هم هستند که اساسا اعضای آنها جامعه کارگری است؛ ولی من هم می‌پذیرم که توجه به طبقه فرودست کم‌رنگ شده است و اصلاح‌طلبان لازم است با بازنگری و اصلاح رویکردها و برنامه‌های خود توجه دوباره به دفاع از طبقات فرودست و نقد و بازنگری در سیاست‌هایی را که به‌ویژه در سه دهه پس از جنگ اجرا و منجر به تعمیق شکاف طبقاتی شد، در مرکز توجهات خود قرار دهند.

- نکته‌ای که به نظرم انکارپذیر نیست، این است که رویکرد عدالت‌خواهی در اصلاح‌طلبان نسبت به دهه اول پس از انقلاب کمتر شده و به‌مرور اصلاح‌طلبان به سمت طبقه متوسط رفته‌اند. هرچند متأسفانه بخش زیادی از طبقه متوسط هم به دلیل سیاست‌های غلط اقتصادی به طبقه ضعیف تبدیل شده‌اند. به هر حال به نظرم یکی از اصلاحاتی که در جریان اصلاحات باید انجام شود، تقویت رویکرد عدالت‌گرایانه است و در برنامه‌های انتخابات آینده هم باید سیاست‌های فقر‌زدایی و مقابله با رانت و تبعیض‌های اقتصادی و طبقاتی یکی از محور‌های اصلی باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول