اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

وجود ۵ هزار مدرسه زیر ۵ دانش‌آموز در کشور/ بچه ها باید با اشتیاق به مدرسه بیایند

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه پرتکرارترین بنای عمومی در کشور است، گفت: در طراحی بناهای آموزشی تنها دانش مهندسی کافی نیست و به دانش تعلیم و تربیت هم نیازمندیم.

وجود ۵ هزار مدرسه زیر ۵ دانش‌آموز در کشور/ بچه ها باید با اشتیاق به مدرسه بیایند

به گزارش خبرنگار گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در نهمین همایش و نمایشگاه ملی «مدرسه ایرانی - معماری ایرانی» که امروز در مدرسه دارالفنون برگزار شد، اظهار کرد: این همایش بر محور کلیدی معماری متمرکز است؛ معماری دانش و هنر طراحی بنا و ساختارهای کالبدی است و بخش مهم و جلوه بارزی از فرهنگ و تمدن یک جامعه است. طراحی در تحقق مأموریت ها نقش اساسی و کلیدی دارد.

وی با بیان اینکه به گفته اندیشمندان تربیت، نقص طراحی را با مدیریت نمی‌توان جبران کرد، افزود: وقتی طراحی سازگار با کارکردها و کاربردهای بنا نیست، هیچ ترفند دیگری نمی‌تواند این کاستی را جبران کند. بناها برای اهداف و تحقق مأموریت‌هایی ساخته می‌شوند و نقش مهم معماری، سازگار کردن با این اهداف است.

* در طراحی بناهای آموزشی تنها دانش مهندسی کافی نیست 

حاجی‌میرزایی اضافه کرد: نقش طراحی تسهیل‌کننده تحقق اهداف و مأموریت‌هایی است که آن بنا برای آن ساخته شده است؛ اینکه این اجزا چگونه در کنار هم قرار بگیرند و چگونه ترکیب شوند، فوق‌العاده اهمیت دارد.

وی با تأکید بر اینکه در طراحی بناهای آموزشی تنها دانش مهندسی کافی نیست و به دانش تعلیم و تربیت هم نیازمندیم، گفت: اهداف تعلیم و تربیت بخش مهمی در تناسب با فضا تسهیل و تقویت می‌شود و هموارتر خواهد شد. 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه یک بنای بسیار مهم است و کاملا متمایز از بسیاری از بناهای دیگر است، تصریح کرد: به دلیل کارکردها و تأثیرات عمیق و پایداری که مدرسه دارد؛ برای همه ما مدرسه همراه با ماندنی‌ترین خاطرات زندگی است؛ خاطرات مدرسه برای سال‌های بسیاری با ما همراه است و تجربه بسیاری از اولین‌ها در مدرسه اتفاق می‌افتد و اولین آشنایی‌ها، ارتباطات اجتماعی و پیوند و همکاری با گروه همسالان و اولین جامعه به‌گونه‌ای نظم یافته و تحت انضباط خارج از محیط خانواده، در مدرسه شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه دوره‌ای که بچه‌ها در مدرسه هستند، جزو درخشان ترین دوران زندگی و پایدارترین دوران تأثیرگذاری آنهاست، گفت: علم در کودکی مثل نقشی است که بر سنگ بسته می‌شود و همواره همراه آنهاست‌. دوره کودکی دوره مهمی است که بخش مهمی از آن در درون مدرسه طی می‌شود.

* مدرسه پرتکرارترین بنای عمومی است

حاجی‌میرزایی با تأکید بر اینکه مدرسه پرتکرارترین بنای عمومی ماست، اظهار کرد: شاید کمتر بنای عمومی در کشور داشته باشیم که به تعداد و گسترده و توزیع جغرافیایی باشد؛ حتی در دورترین مناطق کشور، علم مدرسه برپاست. بیش از ۵ هزار مدرسه داریم که زیر ۵ دانش‌آموز دارد و نشان می‌دهد که مدرسه چتر خودش را در تمام جغرافیای گسترده ایران پهن کرده است.

وی ادامه داد: از شاخص‌ترین بناهایی که می تواند معرف و آشکارساز هویت ایرانی و اسلامی باشد، مدرسه است؛ به جهت پرتکرار بودن و تعاملات گسترده‌ای که با مدرسه وجود دارد.  مدرسه بخش مهمی از نظام تعلیم و تربیت است و بخش مهمی از اهداف نظام تعلیم و تربیت بر دوش مدرسه به عنوان یک بناست؛ بنایی که باید تسهیل‌کننده، بسترساز و زمینه ساز تربیت آگاهانه و آزادانه نسل مؤمن، خلاق، فعال، بانشاط، سازنده، مشارکت پذیر با باورها و ارزش‌های پایدار و قوی باشد. 

* مدرسه باید بانشاط و دوست‌داشتنی باشد

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه باید متناسب با ساحت‌ها ششگانه تربیت باشد، افزود: قرار است زیر سقف مدرسه ساحت‌های ششگانه تربیتی شکل بگیرد و باید مدرسه تسهیل‌کننده یادگیری باشد. ظرفیت بالا برای تعاملات جمعی داشته باشد و هرچقدر ارتباطات و پیوندهای جمعی تسهیل شود، بلوغ اجتماعی دانش‌آموزان افزایش می‌یابد.

وی اضافه کرد: مدرسه باید درون محله به عنوان یک کانون فرهنگی بدرخشد؛ کانون تعاملات جمعی در محل باشد و امکان دسترسی آسان داشته باشد. محیط مدرسه باید امن، آرام و مقاوم باشد. مدرسه باید بانشاط و دوست‌داشتنی باشد و باید بچه‌ها صبح با اشتیاق به مدرسه بیایند و مدرسه را محیطی همانند خانه، آرام و همراه با آرامش احساس کنند. مدرسه باید به تجهیزات و فناوری‌های مناسب مسلط باشد و با سلامت جسمی و اجتماعی دانش‌آموزان ارتباط دارد و معماری متمایز مدرسه است که می‌تواند تسهیل کننده سلامت جسمی و اجتماعی دانش‌آموزان باشد.

* مدارس باید تسهیل‌کننده اهداف نظام تعلیم و تربیت باشد

حاجی‌میرزایی به ایده حیاط پویا اشاره کرد و گفت: این ایده مدرسه را به عرصه‌ای برای تحرکات جمعی دانش‌آموزان مبدل می‌کند. مدرسه باید بر جنبه‌های روحی و روان‌شناختی دانش‌آموزان توجه کافی و وافی داشته باشد. مدرسه باید برای یک یادگیری آسان و خوشایند همراه باشد و همگام با همه تحولاتی که در نظام تعلیم و تربیت اتفاق می‌افتد، مدرسه هم باید متحول شود.

وی افزود: همچنانکه توانمندی‌های معلمان به روز می‌شود، روش‌ها و فرآیندهای آموزشی تغییر پیدا می‌کند، نظام‌های سنجش متحول می‌شود، کیفیت یاددهی و یادگیری تغییر می‌کند، مدرسه هم باید تغییر کند؛ مدرسه باید با همه تحولاتی که در محیط پیرامونش اتفاق می‌افتد، دگرگون شود.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: ما در این همایش به دنبال گونه‌ای از مدارس هستیم که تسهیل‌کننده اهداف نظام تعلیم و تربیت باشد. اندیشه‌های بلندی در خدمت این هدف بزرگ قرار گرفته است و نهمین همایش نشان می‌دهد در سطح کشور و در میان جامعه مهندسین، اساتید دانشگاه و جامعه دانشجویی ما به این نیاز بزرگ ملی پاسخ داده می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول