اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

نطق حاشیه‌ساز نماینده مجلس/ از تاکید قالیباف بر بیان نظر منتقدان تا دفاع نمایندگان از رئیس

نماینده بافق و مهریز در مجلس از نحوه رسیدگی به پیشنهادات بودجه‌ای انتقاد کرد اما نمایندگان به اظهارات این نماینده معترض شده و چند نماینده در صحن به آن واکنش نشان دادند.

نطق حاشیه‌ساز نماینده مجلس/ از تاکید قالیباف بر بیان نظر منتقدان تا دفاع نمایندگان از رئیس

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، شانزدهمین نشست بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ در حالی امروز (سه‌شنبه 12 اسفند) برگزار می‌شد که محمدرضا صباغیان نماینده مردم بافق و مهریز در مجلس از نحوه مدیریت محمدباقر قالیباف انتقاد کرد.

قالیباف در ابتدای تذکر صباغیان به وی متذکر شد که این موضوع تبدیل به رویه‌ای شده است که نمایندگان در ابتدای صحبت‌های خود یک تذکر را بیان می‌کنند و از نماینده بافق خواست توضیحاتش را در بیان مخالف پیشنهاد بیان کند.

هنگام بیان انتقادات نماینده بافق و مهریز در مجلس، سایر نمایندگان در اطراف او تجمع کرده و سعی در آرام کردن او داشتند اما صباغیان بر بیان مطالب خود اصرار داشت ولی با این حال صباغیان با اعتراض نمایندگان مواجه شد.

بعد از بیان اظهارات صباغیان، نمایندگان مقابل جایگاه هیات رئیسه جمع شده و خواستار بیان تذکر در پاسخ به انتقادات نماینده بافق و مهریز شدند و برخی فریاد می‌زند که این حرف‌ها حاشیه‌سازی برای مجلس است.

برخی نمایندگان هم که در جایگاه هیات رئیسه حضور یافته‌ بودند و صدای برخی از آنها از طریق میکروفون رئیس مجلس قابل شنیدن بود می‌گفتند که به ما اجازه بدهید که پاسخ دهیم؛ این حرف‌ها ظلم به مجلس و هیات رئیسه است. 

بیان تذکر در زمان ارائه پیشنهاد خلاف آیین نامه مجلس است

محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر صباغیان گفت: در ابتدا از همه نمایندگان می‌خواهم که اجازه دهند آقای صباغیان صحبت‌هایش را مطرح کند اشکالاتی به حرف ایشان وجود داشت که خود مجلس به آن عکس‌العمل نشان داد اما در عمل درخواست من این است که همیشه اجازه دهید حرف مخالف شنیده شود.

 

 

وی ادامه داد: البته آقای صباغیان هم باید قانون را رعایت کنند، ایشان قرار بود در مقام مخالف صحبت کنند اما تذکری بیان کرد که این خلاف آیین‌نامه است. درباره محتویات صحبت‌های ایشان چون خطاب به شخص بنده بود حرفی نمی‌زنم و تذکر هفتاد و پنجی هم نمی‌دهم.

رئیس مجلس دقایقی قبل و در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان درباره حذف پیشنهادات بودجه‌ای توضیح داده بود که طرح تمامی پیشنهادات نمایندگان در جلسه علنی امکان‌پذیر نیست و معاونت قوانین نیز درباره وارد بودن یا وارد نبودن برخی موارد اظهارنظر کرده که در سیستم نیز ثبت شده است لذا علت عدم طرح این پیشنهادات در صحن، همین موضوع است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به آیین‌نامه مجلس خاطر نشان کرد: طبق قانون آیین‌نامه زمانی که اصلاح کل و یا رفع ابهام درباره برخی موارد صورت می‌گیرد، نمی‌توان بعد از آن اصلاحات جز را مطرح کرد.

وجود صدای انتقاد در مجلس یعنی آزادی نمایندگان

حجت‌الاسلام احد آزادی خواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی تذکری با استناد به ماده (20) آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: کسی حق ندارد بگوید که من نسبت به سایرین نماینده‌تر هستم زیرا همه اختیار دارند و می‌توانند نسبت به مسائل اظهارنظر کنند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مطابق ماده (20)آیین‌نامه داخلی مجلس رئیس قوه مقننه وظایف هفت‌گانه مشخصی دارد که باید آنها را اجرایی کند.  

 

 

وی با اشاره به اینکه آقای صباغیان نماینده فعال و متدینی است، افزود: اما همه ما باید بدانیم امروزه از سوی افراد مختلفی مجلس شورای اسلامی مورد حمله قرار می‌گیرد، مجلس شورای اسلامی از سوی رهبر انقلاب به عنوان مجلس انقلابی نامگذاری شد و این در حالی است  که برخی تلاش می‌کنند برخلاف نظر ایشان مجلس را جلوه دهند.

آزادی‌خواه گفت: مجلس انقلابی با تصویب قانون اقدام راهبردی در مقابل تحریم‌های ظالمانه لرزه بر تن دشمنان و استکبار ایجاد کرد و دولت نیز مجبور به پذیرش اجرای این قانون شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: مجلس یازدهم برای مردم جان می‌دهد لذا نباید صداهایی از این مجلس بیرون رود که سبب آسیب شود؛ اینکه گفته شود مجلس شبیه پادگان است، درست نیست.

وی با اشاره به اینکه مجلس انقلابی مدال نوکری مردم را بر گردن دارد که این امر نشان می‌دهد این مجلس شبیه پادگان نظامی نیست، افزود: اینکه عده‌ای در هر مقامی صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند و اظهارنظر نادرست دارند، اقدام ناصحیحی است زیرا رسماً برای ضد انقلاب سوژه درست می‌کند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: همگان شاهد هستند نمایندگان از ساعت 7 صبح در مجلس شورای اسلامی حاضر می‌شوند و 10 شب به خانه‌هایشان می‌روند و برای انجام وظایفشان هیچ منتی بر سر مردم ندارند؛ بدون شک از مدیریت آقای قالیباف تشکر می‌کنیم و انتظار می رود وظایف محوله برای اداره مجلس به خوبی انجام شود.

انتقاد به قالیباف، شأن و جایگاه هیات رئیسه را هدف گرفت

در ادامه هم صدیف بدری نماینده اردبیل در مجلس در تذکر دیگری اعلام کرد که نمایندگان باید حرمت مجلس را نگه دارند؛ آنها هر زمانی که فرصت لازم به آنها داده شده است پیشنهادات بودجه‌ای را مطرح کرده و اظهار نظر کرده‌اند.

 

 

وی افزود: انتقاد آقای صباغیان به قالیباف رئیس مجلس نیست بلکه انتقاد به جایگاه و شان هیات رئیسه بود و نبایستی اینگونه صحبت کرد.

نماینده اردبیل در مجلس همچنین تصریح کرد: چه سیستم مدیریتی بسته‌ای در مجلس شکل گرفته که ما بگوییم اینجا پادگان است؛ این در حالی است که نمایندگان آزاد به بیان نظرات خود هستند.

منتقدین مجلس بیشترین تریبون را دارند

سیدجلیل میرمحمدی نماینده تفت و میبد در مجلس هم در همین راستا گفت: از بیگانگان ننالم که هر چه با من کرد آشنا کرد؛ بنده عذرخواهی می‌کنم به دلیل توهین و تهمتی که به ریاست مجلس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی شد. از روز اول شکل‌گیری مجلس به فرمایش مقام معظم رهبری و مدال افتخار مجلس انقلابی تهمت‌ها و حاشیه‌ها علیه مجلس شکل گرفت و به هر طریقی که توانستند علیه مجلس استفاده کردند.

 

 

وی افزود: باورمان نمی‌شد که خودمان به خلاف و به شکل تهمت علیه مجلس صحبت کنیم، بنده از نمایندگان سوال می‌کنم اگر بخواهیم چند نماینده شاخص که بیشترین تذکر، بیشترین طرح‌ها و بیشترین تریبون را در اختیار دارند را نام ببرند، از آقای صباغیان نام نمی‌برند؟

نماینده تفت و میبد در مجلس با انتقاد از صحبت‌های صباغیان در خصوص وجود مجلس پادگانی تصریح کرد: افرادی چنین صحبتی می‌کنند  که بیشترین تریبون را در اختیار داشته و بیشترین تذکر را داده‌‌اند؛ از این رو صمیمانه از رئیس مجلس عذرخواهی می‌کنم.

میرمحمدی افزود: اینکه می‌فرمایند در مجلس نماینده‌تر نداریم، سوال من این است اگر رئیس مجلس به وظایف خودش عمل کند، نماینده‌تر می‌شود. این چه حرفی است که می‌زنید؛ وظایف زیادی بر عهده هیأت رئیسه است البته به نحوی هم این مجلس انقلابی پادگان است و آن اینکه همه ما سرباز نظام هستیم و به سرباز بودنمان افتخار می‌کنیم. بنده مجدداً از رئیس مجلس به خاطر توهین‌هایی که به ایشان شد، عذرخواهی می‌کنم.

از مجلس یازدهم آزادتر برای بیان انتقاد نداریم

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس هم در همین راستا گفت: مجلس چشم و گوش مردم است ، در مجلس فعلی آزادترین اظهارات انجام می شود، تریبون مجلس برای همه باز است، چه کسی در مجلس قصد صحبت داشته و تریبون از آن گرفته شده است؟ از این آزادتر، آزادترین مجلس در نظام جمهوری اسلامی وجود ندارد. البته همه می دانیم مجلس یازدهم قبل از اینکه آغاز شود، مورد هجمه بود.

 

 

وی افزود: از 3 اسفند 98 تخریب مجلس فعلی به صورت سازماندهی شده شروع شد و خبرسازی های جعلی و دروغ های رسانه ای پشت سر هم آغاز شد. برخی اوقات انتقاداتی بر مجلس وارد است، اما هیات رئیسه با جان و دل انتقادات را می پذیرد، اما برخی حرف ها که خلاف است و واقعیت ندارد، خواهش می کنم که بیان نکنید، واقعیت این است که از این مجلس آزادتر ما سراغ نداریم، مجلسی که هر کسی اظهارنظر و نکته ای دارد آن را آزادانه بیان می کند. 

** چرا هیات رئیسه پیشنهادات بودجه‌ای نمایندگان را حذف کرده؟

براساس این گزارش، صباغیان در اظهارات خود خطاب به رئیس مجلس گفت: آقای قالیباف بگذارید حرفم را بزنم یک رویه‌ای ایجاد کرده‌ایم که پیشنهاد دهنده باید در جایگاه هیات رییسه حاضر شده و نامش را بنویسد و به شما بگوید تا اجازه طرح پیشنهاد را بدهید. این ذلت و خواری نمایندگان است که باید به شما التماس کنند.

 

 

وی ادامه داد: از طرف دیگر یک رویه‌ای ایجاد کرده‌اید که پیشنهاد نمایندگان را از سیستم حذف می‌کنید این مجلس دفعه اولی نیست که در آن بودجه بررسی می‌شود، آقای قالیباف اینجا مجلس است و پادگان نظامی نیست همه ما نماینده مردم هستیم، شما هم نماینده مجلس هستید و نماینده برتر نیستید، همه باید به وظایف نمایندگی‌مان عمل کنیم.

نماینده بافق و مهریز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای قالیباف شما در مجلس یک حزب تشکیل داده‌اید که کسی نمی‌تواند حرف بزند، یک فراکسیون برای خود تشکیل داده‌اید آیین‌نامه هم به درستی اجرا نمی‌شود شما یک نماینده مثل سایر نمایندگان هستید باید اجازه دهید که ما صحبت کنیم شما فقط مجری مجلس شورای اسلامی هستید.

نماینده بافق و مهریز در مجلس تصریح کرد: مجلس پادگان شده است؛ مجلس در طول سال‌های متمادی لایحه بودجه را رسیدگی کرده است و هیچ سالی روند رسیدگی به مانند سالجاری نبوده و نباید پیشنهادات بودجه‌ای نمایندگان حذف شود.

صباغیان در ادامه‌ صحبت‌هایش اظهار کرد: هیات رییسه حق حذف هیچ پیشنهادی را ندارد و باید طبق آیین‌نامه عمل کند اگر مشکل در تعداد زیاد پیشنهاد است تدبیری بیندیشید نه این‌که آنها را حذف کنید. انتظار ما از رییس مجلس شورای اسلامی اجرای آیین‌نامه است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول