اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

مرد سه چهره انتخابات۱۴۰۰ کیست؟/ طرح قربانی کردن ظریف برای انتخابات ریاست جمهوری +جزئیات

طی هفته‌های اخیر با مشخص شدن اینکه بسیاری از چهره‌های اصلاح‌طلب با آرای منفی کم‌سابقه از طرف مردم روبه‌رو هستند، اصلاح‌طلبان تلاش می‌کنند این‌بار محمد جواد ظریف را در انتخابات هزینه کنند.

مرد سه چهره انتخابات۱۴۰۰ کیست؟/ طرح قربانی کردن ظریف برای انتخابات ریاست جمهوری +جزئیات

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، بولتن جهان‌نیوز به برخی لایه‌های پنهان اخبار و رویدادهای سیاسی و فرهنگی ایران خواهد پرداخت. چهل و پنجمین شماره بولتن جهان نیوز را در ادامه می‌خوانید:

طرح قربانی کردن ظریف برای انتخابات ریاست جمهوری

اصلاح طلبان برای به قدرت رسیدن مجدد نه تنها در سال ۹۲ و ۹۶ از کاندیدای جناحی خود عقب نشینی کردند بلکه اینک حاضر هستند چهره های سرشناس خود را نیز برای انتخابات ۱۴۰۰ قربانی کنند. طی هفته های اخیر با مشخص شدن اینکه بسیاری از چهره های اصلاح طلب با آرای منفی کم سابقه از طرف مردم روبه رو هستند، اصلاح طلبان تلاش می کنند اینبار محمد جواد ظریف را در انتخابات هزینه کنند.

اتاق فکر جریان تندروی اصلاحات معتقد است که اگر ظریف تایید صلاحیت شود به وسیله او می توانند دو قطبی های انتخاباتی موثری با محوریت سیاست خارجه شکل بدهند. این اتاق فکر معتقد است که احتمال رد صلاحیت ظریف در انتخابات با توجه به کارنامه هفت ساله او نیز جدی است ولی با رد صلاحیت ظریف می توانند به نفع خود موج انتخاباتی ایجاد کنند و سپس او را وادار کنند که حتی از گزینه ائتلافی همچون علی لاریجانی حمایت کند. به همین دلایل اتاق فکر جریان تندروی اصلاحات معتقد است که باید ظریف را در افکار عموی به عنوان کاندیدای اختصاصی و دارای سوابق اصلاح طلب معرفی کنیم و نهایت استفاده را از اعتبار سیاسی او را ببریم. جالب اینکه این اتاق فکر درباره محمد خاتمی نیز چنین تصمیمی گرفته است. 

جهان نیوز در بولتن شماره سی و هفت خود در اینباره نوشت: برخی از اصلاح طلبان معتقدد خاتمی به مانند مرحوم هاشمی در سال ۹۲ در انتخابات ۱۴۰۰ نامنویسی کند تا پس از رد صلاحیت آن ها به نفع نامزد بعدی خود موج سازی کنند. اصلاح طلبان سال ۹۶ نیز اسحاق جهانگیری را به عنوان کاندیدا کمکی به مناظرات انتخاباتی فرستادند تا نقش ضربه گیر برای حسن روحانی را بازی کند. به اعتقاد برخی فعالین سیاسی اسحاق جهانگیری در واقع قربانی آن مناظرات شد، زیرا گرچه در در ایام تبلیغات انتخاباتی به عنوان یک چهره جریان ساز مطرح شد ولی با فروکاهش تب تبلیغات و انتخابات و نمایان شدن واقعیات توان و وعده های انتخاباتی، سخنان جهانگیری برای همیشه به عنوان یک ضعف برای او در کارنامه سیاسی اش باقی ماند و بعد از آن همواره مورد تمسخر و طنز کاربران در فضای مجازی قرار گرفته است.

به اعتقاد این فعالین سیاسی، درخواست از خاتمی برای نامنویسی در انتخابات، با هدف قربانی کردن یک چهره دیگر در جریان اصلاحات برای رسیدن به قدرت است. بر اساس این طراحی آبروی خاتمی باید قربانی یک چهره درجه دو سیاسی شود تا اصلاح طلبان یکبار دیگر یک کاندیدا دلخواه ولو ضعیف در انتخابات ریاست جمهوری داشته باشند.

کرباسچی مرد سه چهره انتخابات!

بررسی‌های تحلیلی خبرنگار جهان نیوز نشان می‌دهد که گزاره‌های انتخاباتی روزنامه حزب سازندگی بیشتر بر شخصیت‌هایی مانند محسن هاشمی، محمدجواد ظریف و حتی بر علی لاریجانی قابل انطباق است. چهره های کارگزاران نیز هر کدام به نوعی و جداگانه اسامی این سه چهره سیاسی را به عنوان کاندیدا احتمالی خود نام برده اند. به اعتقاد برخی فعالین سیاسی کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزاران تلاش می کند در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ سه چهره و سه گزینه فعال برای رقابت سیاسی و موثر بودن در جریان اصلاحات داشته باشد. برخی دیگر از فعالین سیاسی نیز معتقدند ترس از تخریب نامزد احتمالی توسط جریان رقیب و عدم پذیرش از سوی برخی احزاب اصلاح‌طلب، باعث شده است که کارگزاران، تعیین کاندیدا را به تعویق بیندازد.

دو محور جدید اصلاح طلبان تندرو برای انتخابات

اخبار دریافتی خبرنگار جهان نیوز حاکیست که از برخی احزاب اصلاح‌طلب و نیروهای پیشروتر، ۲ محور راهبردی را در زمینه انتخاب کاندیدای جریان اصلاحات طرح می کنند. نخست آنکه از چهره‌های تکراری و با رای منفی بالا همچون عارف، جهانگیری و لاریجانی عبور کنند و دوم با دولت روحانی مرزبندی کنند و مواجهه انتقادی با آن داشته باشند.به نظر می‌رسد که شاخه رادیکال جریان اصلاحات، این دو راهبرد را مدنظر دارد و در صورت ردصلاحیت نامزد مدنظرشان، مسئله تحریم انتخابات را هم در آینده مطرح خواهند کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول