اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

گروه دوستی پارلمانی محور دیدار «مهرالدین» و «میر رحمان رحمانی »

وزیر امور خارجه تاجیکستان با رئیس مجلس نمایندگان و معاون سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

گروه دوستی پارلمانی محور دیدار «مهرالدین» و «میر رحمان رحمانی »

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «سراج الدین مهر الدین» وزیر امور خارجه تاجیکستان و «میر رحمان رحمانی» رئیس مجلس نمایندگان افغانستان که در یک سفر رسمی در این کشور به سر می‌برد، ملاقات کرد.

در جریان این دیدار اوضاع منطقه و افغانستان، روند مذاکرات بین الافغانی، روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف، به ویژه تقویت و گسترش همکاری‌های بین پارلمانی، قانون گذاری و تبادل تجربه بررسی شد.

مهرالدین اظهار داشت: مجلس ملی تاجیکستان با پارلمان‌های کشورهای خارجی از طریق گروه‌های دوستی مسائل مربوط به قانون گذاری را حل و فصل می‌کند. با این هدف گروه دوستی میان مجلس نماینگان مجلس عالی تاجیکستان و مجلس نمایندگان افغانستان تشکیل شده است.

ابراز امیدواری شد گروه دوستی تاسیس شده در توسعه روابط بین پارلمانی سهم بسزایی داشته باشد و مشارکت فعال پارلمان‌های دو کشور دوست و برادر در صحنه بین المللی و منطقه‌ای را فراهم کند.

همچنین اظهار شد که مناسبات دوستی، همکاری و شراکت بین دو کشور همجوار و همزمان باعث می‌شود که دوشنبه و کابل در زمینه مسائل مهم بین المللی و منطقه ای موضعی برابر یا نزدیک به هم داشته باشند.

طرفین مبارزه مشترک با تروریسم، افراط گرایی و قاچاق مواد مخدر را مسیر مهم همکاری بین دو کشور عنوان کردند.

مهر الدین و رحمانی در بخش دیگری بر ضرورت توسعه همکاری و مشارکت بین دو کشور برای غلبه بر پیامدهای همه گیری کرونا تاکید کردند.

اظهار شد که تاجیکستان از تلاش‌های افغانستان در زمینه تامین امنیت، صلح و ثبات در این کشور حمایت و در این راستا، از روند مذاکرات صلح بین الافغانی در «دوحه» استقبال می‌کند و امیدوار است که این مذاکرات پایه محکمی را برای برقراری صلح و ثبات در این کشور رنج دیده، ایجاد کند.

تاجیکستان به خوبی از نقش اساسی افغانستان در تامین امنیت در کل منطقه آسیای مرکزی آگاه است و از ابتکارات سازنده جامعه جهانی برای تامین صلح و ثبات در افغانستان و بازسازی اقتصادی و اجتماعی آن حمایت می‌کند.

اظهار شد که تاجیکستان و افغانستان در چارچوب سازمان‌های بین المللی و منطقه‌ای، از قبیل سازمان ملل متحد، سازمان همکاری شانگهای، سازمان همکاری اسلامی با موفقیت همکاری می‌کنند.

در پایان این ملاقات طرفین از سطح بالای روابط سیاسی و بین پارلمانی میان دو کشور اظهار رضایت کردند.

وزیر امور خارجه تاجیکستان بعد از این ملاقات به طور جداگانه با «میرویس ناب» معاون سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان دیدار و گفت و گو کرد.

طرفین وضعیت فعلی و چشم انداز توسعه روابط تاجیکستان و افغانستان و روند آماده سازی سفر رسمی «محمد اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان برای شرکت در نهمین کنفرانس وزرای امور خارجه «قلب آسیا – روند استانبول» که روزهای 29-30 مارس سال جاری در شهر دوشنبه برگزار می‌شود، را بررسی کردند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول