اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

افرایش تولید زباله در اسفند/پسماندهای حجیم به کجا می روند؟

داستان زباله های تهرانی ها تغییر کرد. بخشی از زباله به آراد کوه رفته و زباله های حجیم مانند مبلمان، تخته، لاستیک و غیره به نقطه دیگری برای بازیافت فرستاده می شوند و همچنین در ماه اسفند میزان تولید زباله در تهران افزایش می یابد.

افرایش تولید زباله در اسفند/پسماندهای حجیم به کجا می روند؟

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، تفکیک زباله از مبدأ یکی از مشکلات اساسی پایتخت‌نشینان در سال‌های گذشته است. در صورتی که تفکیک به درستی صورت گیرد، مشکلات حل  و از حجم زباله نیز کاسته می‌شود.

از تصویب طرح جامع پسماند تا اجرای پایلوت کاپ

شهرداری تهران پس از کش و قوس‌های فراوان طرح کاپ را به صورت آزمایشی اجرا کرد و همچنین طرح جامع مدیریت پسماند نیز تهیه و به تصویب شورا رسید تا بستر تفکیک زباله از مبدأ در پایتخت انجام شود.

این طرح به صورت پایلوت در چند منطقه تهران اجرایی شد و قرار بود که در تمامی ساختمان‌های و مکان‌های شهرداری طرح تفکیک زباله از مبدأ انجام شد. به گفته برخی از شهروندان این طرح در برخی از مناطق به درستی اجرا نمی‌شود و در برخی از ساختمان‌های شهرداری، زباله‌ها از هم تفکیک نمی‌شوند.

طرح تفکیک زباله از مبدأ در ادارات، مناطق و سازمان‌های شهرداری باید اجرایی شود

ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: طرح تفکیک زباله از مبدأ در ادارات، مناطق و سازمان‌های شهرداری باید اجرایی شود و یکی از اهداف طرح کاپ این بوده که در زیرمجموعه شهرداری این تفکیک صورت گیرد و اگر کوتاهی‌ای در برخی نقاط صورت می‌گیرد، باید سازمان مدیریت پسماند ورود کند و باید به کسانی که این طرح را انجام نمی‌دهند تذکر داده شود. 

وی با تأکید بر این موضوع که طرح کاپ در مرحله آزمایشی است، گفت: همچنین سند جامع مدیریت پسماند هم  تدوین شده است و امیدواریم در سال 1400 همه مردم برای پاکیزگی شهر کوشش کنند و بتوانیم طرح تفکیک از مبدأ را به درستی اجرا کنیم و همچنین وضعیت بهبود یافته و بتوانیم کمپوست خوبی تولید کنیم. 

سند جامع مدیریت پسماند در تهران تهیه شد و در صورتی که این سند در پایتخت اجرایی شود، وضعیت پسماند سر و سامان بهتری خواهد گرفت.

سید آرش حسینی میلانی عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: اجرای طرح کاپ یک گام مهم در مسیر چند مرحله‌ای تحقق طرح جامع مدیریت پسماند در تهران است. 

 در تهران، دیرهنگام به فکر تفکیک زباله از مبدأ افتادیم 

وی با تأکید بر این موضوع که تفکیک زباله از مبدأ در بسیاری از کشورها اجرا می‌شود، گفت: در تهران، ما دیرهنگام به فکر تفکیک زباله از مبدأ افتادیم که این مسئله هم به خاطر دوری آرادکوه از شهر تهران بوده و این فاصله موجب شده آثار محیط زیستی دفن زباله چندان متوجه شهر تهران نباشد. 

وی اضافه کرد: یکی از مسئولیت‌های اجتماعی شهروندان در عرصه کلان آن این است که با تفکیک زباله‌های خود در مبدأ، آثار منفی محیط زیستی ناشی از تولید و انباشت انبوه زباله در تهران را کاهش دهند. 

عضو شورای شهر تهران بیان کرد: در تهران دیر به ضرورت تفکیک رسیدیم، ولی همچنان ضروری است مردم را برای انجام تفکیک اقناع و همراه کنیم. 

به گفته حسینی میلانی، لازم است نظرسنجی‌هایی در فواصل مختلف صورت گیرد تا بازخورد مناسبی از اثربخشی طرح داشته باشیم، هر چند که در ابتدای اجرای طرح کاپ این عمل رخ داد. 

براساس این گزارش، اجرای پایلوت طرح کاپ به این دلیل بود تا مشکلات آن احصاء شود و البته الگوهای رفتاری و سناریوهای مختلف بررسی شود، چرا که نمی‌توان یک نسخه واحد برای همه پیچید و هر منطقه وضعیتش متفاوت است. 

طرح کاپ چند مرحله‌ای است و فعلاً در مرحله پایلوت است

برخی مدیران شهری معتقدند که اجرای طرح کاپ را با تغییر رفتار فرهنگی شهروندان می‌توان اجرایی کرد. طرح کاپ چند مرحله‌ای است و فعلاً در مرحله پایلوت است. 

پیروز حناچی شهردار تهران در خصوص موضوع پسماند می‌گوید: اقداماتی خوبی در حوزه پسماند آغاز شده است و تمام تلاشمان این است که حجم زباله‌ای که امهاء یا تبدیل به کمپوست می‌شود برای حمل به حداقل برسد. همکاران شهرداری تلاش می‌کنند که از این کمپوست برای شهر تهران و توسعه فضای سبز استفاده کنند.

وی بیان کرد: همچنین نیروگاه 2 مگاواتی آرادکوه را داریم و نیروگاه بادی که تمثیلی از پایداری‌های محیطی است را باید تمام در سطح شهر با نگاه ایجاد کمترین عارضه گسترش داد.

 تیر و تخته و مبلمان را به کهریزک نمی‌بریم/پسماندهای حجیم کجا می روند؟

میزان تولید زباله در تهران کاهش یافت. علی‌اصغر عطایی مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: میزان تولید زباله در تهران کاسته شده است و از 8 تا 9 هزار تن به حدود 5 هزار و 500 تن رسیده است. 

وی ادامه داد: دیگر پسماندهای حجیم مانند تیر و تخته و مبلمان را به کهریزک نمی‌بریم. آنها را به محلی در منطقه 18 برده و تبدیل به چیپس می‌کنیم و از آنها کود تهیه می‌شود. 

وی در خصوص جمع‌آوری لاستیک‌های زائد گفت: اینها را هم مجزا، پیمانکاران بازیافت می‌کنند و بسیاری از آنها دوباره به چرخه فعالیت بازمی‌گردند.

افزایش زباله در اسفند/شهروندان بسیاری از اجناس درجه 3 و 4 خود را دور می‌ریزند

این مدیر شهرداری با اشاره به اینکه در ماه اسفند قرار داریم گفت: هر ساله در ماه اسفند میزان ضایعات ما افزایش پیدا می‌کنند، چرا که در فرهنگ ما خانه‌تکانی وجود دارد و شهروندان بسیاری از اجناس درجه 3 و 4 خود را دور می‌ریزند و التبه حجیم هم هستند. 

وی اضافه کرد:‌همچنین در مراکز خرید هم ضایعات افزایش بیشتری می‌یابد. 

وی در ادامه در خصوص تفکیک زباله در مبدأ در ساختمان‌های شهرداری گفت:‌ ما این کار را انجام می‌دهیم و افراد آموزش‌های لازم را دیده‌اند و باید این تفکیک به درستی صورت گیرد و بعد از آن این کار در بقیه ادارات هم انجام خواهد شد و باید همه تلاش کنند تا این طرح به درستی اجرا شود.

در حال حاضر، دیگر پسماند حجیمی به مجموعه آرادکوه منتقل نمی‌شود و این پسماندها تبدیل به کود می‌شوند و همین امر باعث کاهش پسماند در آرادکوه شده است. مدیران شهری تلاش می‌کنند که میزان دفن را کاهش دهند و البته در این باره سند جامع مدیریت پسماند شهری در شورای شهر تهران به تصویب رسید که در صورت اجرا، بسیاری از مشکلات مرتفع می‌شود.

در حال حاضر میزان زباله در تهران کاهش پیدا کرده است. محسن هاشمی '>محسن هاشمی رئیس شورای شهر معتقد است که کاهش تولید زباله نشان‌دهنده وضعیت مردم است و سفره‌های آنها کوچک شده است، اما این موضوع به جد از سوی مدیران شهری رد و آنها اعلام کرده‌اند که ما به دلیل اینکه برای پسماندهای حجیم برنامه‌ریزی‌ کرده‌ایم، زباله در تهران کاهش پیدا کرده است. 

طرح کاپ هم اجرا شده است. در حال حاضر این طرح پایلوت است و نواقصی دارد، اما مدیران وعده داده‌اند که مشکلات را برطرف خواهند کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول