اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

پای دولت بایدن جای پای ترامپ؛ تعهد بر اجرای کامل تحریم ایران

گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور آمریکا برای معاونت وزارت خزانه‌داری در جلسه کمیته مالی سنا بر تعهد خود برای اجرای سخت‌گیرانه تحریم‌های واشنگتن علیه ایران تأکید کرد.

پای دولت بایدن جای پای ترامپ؛ تعهد بر اجرای کامل تحریم ایران

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «والی ادیمو» گزینه پیشنهادی «جو بایدن» برای معاونت وزارت خزانه‌داری آمریکا بر تعهد خود برای اجرای سخت‌گیرانه تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران، روسیه و کشورهای دیگر تأکید کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، ادیمو در پاسخ به سؤالات اعضای کمیته مالی سنا، با تکرار مواضع دیگر مقام‌های عالی‌رتبه دولت بایدن در قبال ایران، جمهوری اسلامی را به عدم پایبندی به تعهدات برجامی متهم کرد و گفت تنها زمانی باید تحریم‌ها علیه ایران کاهش یاید که این کشور مجدداً تعهداتش را در قبال توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ از سربگیرد.

ادیمو با تأکید بر لزوم پیشبرد تقابل با جمهوری اسلامی ایران در منطقه تأکید کرد که در صورتیکه بعنوان معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا تأیید شود، با هرگونه تلاش ایران برای دور زدن تحریم‌ها مقابله خواهد کرد.

وی با تکرار اتهامات قبلی مقام‌های آمریکایی علیه جمهوری اسلامی ایران مدعی شد: «حمایت ایران از تروریسم نگرانی بسیار جدی است و اگر تأیید شوم، با دیگر همکاران خود در خزانه‌داری برای نظارت نزدیک (بر فعالیت‌های ایران در منطقه) همکاری می‌کنم و با هر ابزار موجود به دنبال ایجاد اخلال در این حمایت هستیم».

کمیته مالی سنا فردا (چهارشنبه) در خصوص تأیید نامزدی ادیمو رأی‌گیری می‌کند و طی هفته‌های آینده، مجلس سنا، در خصوص تأیید نامزدی وی رأی‌گیری نهایی را انجام می‌دهد.

دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا پس از خروج از برجام سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران را در پیش گرفت. ترامپ می‌گفت هدفش از این سیاست وادار کردن ایران به مذاکره بر سر توافقی جدید است.

او در تحقق این هدف ناکام ماند و از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا به دلیل نداشتن راهبرد در برابر ایران و دامن زدن به تنش‌ها با این کشور مورد انتقاد قرار گرفت. مقام‌های دولت «جو بایدن» بارها اعتراف کرده‌اند که سیاست فشار حداکثری شکست خورده است.

علی‌رغم آنکه بایدن به بازگشت به برجام ابراز تمایل کرده است اما مقام‌های دولت وی در مناسبات مختلف برای بازگشت خود به توافق هسته‌ای ایران شرط‌گذاری کرده‌اند و تأکید کرده‌اند که اول ایران باید به طور کامل به تعهداتش ذیل برجام بازگردد.

علی‌رغم اذعان مکرر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به عدم اقدام کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد و اخیراً اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را نیز متوقف کرد.

اقدام ایران در راستای اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی ایران است که شریکان ایران در برجام را به لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام ملزم می‌کند.

با وجود تهدیدات مختلف مقام‌های آمریکایی علیه جمهوری اسلامی ایران در خصوص تداوم سیاست تحریم‌ها، در هفته‌های اخیر، مقام‌های ارشد دولت بایدن در خصوص تعامل با ایران درباره برجام ابراز تمایل کرده‌اند.

روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» شامگاه یکشنبه در گزارشی به نقل از دیپلمات‌های ارشد گزارش داد ایران پیشنهاد اتحادیه اروپا برای گفت‌‌وگوی مستقیم با آمریکا درباره برجام را رد کرده است.

از طرف دیگر، «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ساعتی بعدتر گفت جمهوری اسلامی ایران زمان را برای برگزاری جلسه غیررسمی پیشنهادی توسط هماهنگ کننده اروپایی برجام مناسب نمی‌داند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول