اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

فشار آمریکا بر عربستان برای انحلال نیروی واکنش سریع مرتبط با ولی‌عهد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت واشنگتن از ریاض خواسته «نیروی واکنش سریع» عربستان سعودی را که مستقیماً از ولی‌عهد سعودی دستور می‌گیرد و در قتل «جمال خاشقچی» دست داشته، منحل کند.

فشار آمریکا بر عربستان برای انحلال نیروی واکنش سریع مرتبط با ولی‌عهد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد از عربستان سعودی خواسته یگانی از گارد سلطنتی را که مستقیماً از «محمد بن سلمان» ولی‌عهد این کشور دستور می‌گیرد و در قتل «جمال خاشقچی» نقش داشته را منحل کند.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا برای اولین بار پس از انتشار گزارش اطلاعاتی آمریکا که در آن نقش ولی‌عهد سعودی در قتل مخالف ریاض تایید و همچنین گفته شد که هفت نفر از جوخه مرگ که برای کشتن خاشقچی به استانبول فرستاده شدند از این واحد نظامی بودند، از تماس دیپلماتیک برای طرح این درخواست خبر داد.  

به گزارش خبرگزاری «آناتولی» ترکیه، پرایس در این خصوص گفت: ما از شبکه‌ای موسوم به نیروی واکنش سریع، واحدی از گارد سلطنتی سعودی که در عملیات‌های ضد مخالفان از جمله عملیاتی که منجر به قتل فجیع جمال خاشقچی شد، باخبریم.

وی افزود: ما از عربستان سعودی خواسته‌ایم این گروه را منحل کند، سپس اصلاحات و کنترل‌های قانونی و نظام‌مند برای اطمینان از توقف عملیات‌ها ضد فعالیت‌های مخالفان را به کار ببندد و آن‌ها را کاملاً متوقف کند.

بر اساس این گزارش، این نیروها علاوه بر انجام عملیات‌های مذکور، وظیفه محافظت از بن سلمان را هم برعهده دارند.

پرایس همچنین با بیان اینکه دولت آمریکا قصد دارد «شراکت مسئولانه‌ای» با عربستان سعودی داشته باشد، گفت: «همزمان باید مطمئن شویم که [حادثه‌ای شبیه] قتل خاشقچی، بار دیگر تکرار نشود... ما گام‌هایی را برای اعمال محدودیت ورود بر ۷۶ تبعه سعودی [به آمریکا] که در قتل خاشقچی دخیل بودند، برمی‌داریم».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال دیگری درباره گزارش اطلاعاتی قتل خاشقچی، توضیح داد: «این گزارش جدید نیست. ما متعهد به انتشار گزارش قتل خاشقچی هستیم و بخاطر تعهدمان به اصل شفافیت، عذرخواهی نمی‌کنیم... هیچ نفوذ سیاسی در این گزارش اطلاعاتی و انتشار لیست افراد دخیل در قتل خاشقچی وجود نداشت».

وی به سوالی درباره اینکه آیا دولت بایدن قصد ندارد بن‌ سلمان را به دلیل صدور دستور قتل خاشقچی تحریم کند، اینگونه پاسخ داد: «ما بر سران کشورهایی که با آنها اختلاف نظر یا مشکل داریم، تحریم اعمال نمی‌کنیم... اگر روابط ما اصلاح شود، بیشترین نفوذ و تأثیر را بر روابط با عربستان سعودی خواهیم داشت».

این مقام آمریکایی در ادامه صحبت‌هایش آورد: «همتای رئیس‌جمهور (بایدن) در عربستان سعودی، ملک سلمان است و ما بر این مبنا تعامل می‌کنیم. همتای وزیر دفاع آمریکا در عربستان سعودی نیز شاهزاده محمد بن‌سلمان است».

«اگنس کالامار» گزارشگر ویژه کمیساریای عالی حقوق بشر در سازمان ملل اخیراً به انفعال آمریکا در تحریم ولی‌عهد سعودی به دلیل صدور دستور قتل روزنامه‌نگار منتقد ریاض واکنش نشان داد.

کالامار شامگاه دوشنبه گفت اینکه آمریکا، ولی‌عهد سعودی را به عنوان دستوردهنده قتل خاشقچی معرفی کرده ولی هیچ اقدامی علیه او انجام نداده، «بسیار خطرناک» است.

وی که طی نشست خبری در ژنو صحبت می‌کرد، بار دیگر خواستار اعمال تحریم‌هایی بر محمد بن‌سلمان، توقیف اموال او در خارج از کشور و همچنین محدود کردن تعاملات بین‌المللی با وی شد.

گزارشگر ویژه کمیساریای عالی حقوق بشر در سازمان ملل همچنین افزود: «کارها بسیار زیادی هست که دولت آمریکا می‌تواند انجام دهد. تنها کاری که نمی‌تواند انجام دهد، این است که سکوت کند و هیچ اقدامی درباره یافته‌هایش انجام ندهد».

دولت آمریکا، جمعه درباره قتل جمال خاشقچی، منتقد سعودی و ستون‌نویس روزنامه «واشنگتن پُست» گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد این ترور با دستور مستقیم محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی انجام شده است.

این گزارش که دفتر اطلاعات ملی آمریکا آن را منتشر کرد، حاکی از آن بود که محمد بن سلمان مجوز عملیاتی برای «دستگیری» یا «قتل» جمال خاشقچی را صادر کرده است.

گزارش آمریکا تصریح تأکید می‌کرد که «ولی‌عهد سعودی، خاشقچی را تهدیدی مستقیم برای پادشاهی عربستان می‌دید و از اقدامات خشن برای ساکت کردن او حمایت می‌کرد».

جمال خاشقچی، متولد ۱۳ اکتبر ۱۹۵۸ (۲۱ مهرماه ۱۳۳۷ شمسی) بود. او قبلاً سردبیر روزنامه «الوطن» و بعد از آن مدیر شبکه خبری «العرب» بود. خاشقچی سپتامبر ۲۰۱۷ از عربستان متواری شد و بعد از آن به عنوان ستون‌نویس واشنگتن‌پست مقاله‌هایی در انتقاد از برخی سیاست‌های کشورش به ویژه محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی منتشر کرد. 

وی از جمله منتقدان صریح دخالت نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در کشور یمن بود.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول