اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

از تهدید به استیضاح حناچی تاسرنوشت شهرداران بازداشتی در بلدیه

شهردار تهران تهدید به استیضاح شد. شورا خواستار دسترسی به سامانه قراردادها و منابع انسانی شهرداری شد. همچنین عضو شورای شهر تهران در خصوص بازگشت مدیران بازداشتی به شهرداری شروطی را عنوان کرد.

از تهدید به استیضاح حناچی تاسرنوشت شهرداران بازداشتی در بلدیه

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، حدود 45 روز پیش شهرداران مناطق 2 و 8 دستگیر شدند و چند روز پیش هم این افراد با قرار وثیقه آزاد شدند.

مهناز استقامتی شهردار منطقه 8 و رحمانی شهردار منطقه 2 به گفته برخی از اعضا به دلیل مسائل مالی بازداشت شدند، اما جزئیات ماجرا مشخص نیست و فعلاً در حد اتهام است.

قبل از آزادی این دو نفر، اعضای شورا معتقد بودند که چرا شهردار تهران در این زمینه اطلاع‌رسانی نمی‌کند. بعد از اینکه دو نفر آزاد شدند، محمدجواد حق‌شناس عضو شورای شهر تهران گفت: مردم و به ویژه آگاهان جامعه از شهردار انتظار دارند که در برابر فساد به وظایف قانونی خود عمل کند. 

سامانه و اطلاعات بارگذاری شده تناسبی با تکالیف مقرر ندارد/شهرداری گزارش دهد

وی تأکید کرد که شهردار تهران برابر ماده 3 قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد مکلف است فهرست مفصلی از اطلاعات مربوط به فعالیت‌های شهرداری را از  دیدارگاه الکترونیک به آگاهی همگان برساند. پیش از این با پیگیری‌های شورای شهر نسبت به ایجاد سامانه شفافیت اقدام شده است، اما این سامانه و اطلاعات بارگذاری شده در آن و سطح دسترسی ایجاد شده، تناسبی با تکالیف مقرر در قانون ندارد. مقتضی است گزارشی از اقدامات به عمل آمده و برنامه زمانبندی مشخص برای انجام موارد معطل‌مانده به شورا ارائه شود. 

دسترسی شورا به برخی سامانه‌ها از جمله فاینانس، قرادادها، منابع انسانی فراهم شود

وی تأکید کرد: با وجود درخواست‌های مکرری که تاکنون برخی از اعضای شورای شهر برای دسترسی به برخی سامانه‌ها از جمله فاینانس، قرادادها، منابع انسانی و... داشتند، تاکنون دسترسی لازم  ایجاد نشده و مقتضی است بلافاصله دسترسی‌ها مورد نظر برای اعضا ایجاد شود. 

مدیری  در شهرداری نمونه می شود و متعاقبا توسط مراجع ذیصلاح تحت پیگرد و بازداشت قرار گرفت

وی به دستگیری دو شهردار منطقه اشاره کرد و گفت: اخیرا دو تن از شهرداران مناطق منصوب و سپس مورد ارزیابی و به عنوان مدیر نمونه مورد معرفی و مشمول ارتقاء ‌و متعاقبا توسط مراجع ذیصلاح تحت پیگرد و بازداشت قرار گرفته و تعدادی از مدیران شهروند نیز مورد پیگرد واقع شدند.

اطلاع و چشم‌پوشی یا بی‌خبری در هر دو حالت موجد مسئولیت است

این عضو شورای شهر تهران گفت: به نظر می‌رسد کوتاهی و یا عدم اشراف مدیریتی و نظارت و ارزیابی لازم محرز است. اطلاع و چشم‌پوشی یا بی‌خبری در هر دو حالت موجد مسئولیت است. لازم است علاوه بر توضیح، در خصوص قصور پیش‌آمده و برخورد با مقصرین و اقدام قانونی لازم در خصوص پیشگیری در موارد مشابه احتمالی گزارش اقدام به شورای شهر ارائه گردد. 

وی تأکید کرد: با توجه به اهمیت و حساسیت موارد ذکر شده، انتظار می‌رود شهردار تهران اهتمام ویژه‌ای در این زمینه داشته باشد. 

این عضو شورا اضافه کرد: در صورتی که حناچی به وظایف قانونی خود در برابر فساد اقتصادی در مدیریت شهری عمل نکند، در شورا استیضاح خواهد شد

شهرداری سازمان عریض و طویل و ماجرای دستگیری ها

بعد از بازداشت شهرداران مناطق 2 و 8، پیروز  شهردار تهران در ساعت‌های ابتدایی فقط اعلام کرد که با فساد برخورد می‌کند و یک ماه بعد هم اعلام کرد که نمی‌توانم قسم بخورم که دستگیری دیگری نباشد، چرا که شهرداری سازمانی طویل با 30 هزار میلیارد تومان بودجه است. 

شورا از کدام مدیران حمایت می کند؟

هر چند که اعضای شورای شهر اعتقاد دارند که باید با هرگونه فساد در شهرداری مقابله شود و همچنین از شهرداری می‌خواهند که در صورت بروز، ‌اطلاع‌رسانی لازم صورت گیرد. برخی از اعضا هم اعلام کرده‌اند که ما از مدیران شهری تا زمانی حمایت می‌کنیم که در چارچوب سیاست و شورا عمل کنند و در صورتی که مشکلی پیش آید، حتما برخورد می‌شود. البته در این میان هم راغفر نامه‌ای به شهردار نوشت و اعلام کرد: اگر از موضوع خبر نداشتید، عذر بدتر از گناه و دفاع غیرموجه است و دادستان و مقامات قضایی می‌توانند برابر قانون در این زمینه برخورد کنند و اگر هم از این واقعه مطلع بودیم، برابر ماده 13 قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد و همچنین ماده 606 قانون مجازات اسلامی، مکلف به ارائه گزارش فساد به مراجع قضایی بوده‌ایم تا اینگونه توسط مقام قضایی مورد پیگیری واقع نشود و آبروی شهرداری که برآمده از آرای مردمی شهروندان است، مورد  خدشه واقع نشود. 

در حال حاضر دو شهردار بازداشتی با قرار وثیقه آزاد شدند و پرونده آنها همچنان در حال پیگیری است. حسن رسولی عضو شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: موضوع در حال بررسی است و فعلا این دو نفر با قرار وثیقه آزاد شدند و باید پرونده آنها مراحل قانونی را طی کند. اگر دادگاه درنهایت به این نتیجه برسد که این دو نفر متخلف بوده‌اند، طبیعتاً مجازات می‌شوند، اما اگر آنها بتوانند دفاعات مؤثر داشته باشند تبرئه خواهند شد. 

وی ادامه داد: چیزی که مسلم است این است که در شورای شهر تهران و خط قرمز ما این است که با فساد برخورد کنیم و در جهت جلوگیری از توسعه زمینه‌های مفاسد اداری اقدام کنیم. در عین حال در جهت برخورد با متهمینی که اتهام آنها به اثبات رسیده و مجرم شناخته شوند، شورای شهر در عمل به وعده‌ای که به مردم داده، در بحث مبارزه با فساد ورود می‌کند. 

شهرداری هزار مدیر ارشد و میانی دارد/ بروز این خطاها محتمل است

وی به خانواده بزرگ شهرداری که قریب به یک‌هزار مدیر ارشد و میانی که در آن تصمیم‌گیری می‌کنند اشاره کرد و گفت: بروز این خطاها محتمل است. به موازات برخورد با کسانی که مرتکب به خطای مالی می‌شوند، نحوه برخورد رسانه‌ها و شورا و جامعه با مدیریت شهرداری که به صورت 24 ساعته به مردم خدمت می‌کنند، نباید به گونه‌ای باشد که زحمات مدیرانی که 24 ساعته در حال فعالیت و خدمت به مردم هستند خدشه دار شود. 

وی تأکید کرد: تلاش برای کاهش زمینه ارتکاب تخلف، از طریق اصلاح رویه و شفاف‌سازی دو راهبردی است که به موازات یکدیگر دنبال می‌شود. 

عضوشورای شهر تهران تأکید کرد که ما خواهان این هستیم که به تخلفات گذشتگان هم رسیدگی شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این دو نفر بار دیگر به شهرداری باز می‌گردند، گفت:  این دو نفر اگر بتوانند از سلامت خود در محضر دادگاه دفاع کنند به گونه‌ای که برای قاضی اثبات شود اتهامات وارده فاقد مستندات است،‌‌حتما به آغوش بزرگ خانواده بزرگ شهرداری بازمی‌گردند. 

براساس این گزارش، پرونده شهرداران مناطق 2 و 8 همچنان مفتوح است و مدیران شهری تأکید دارند در صورتی که آنها بتوانند اثبات کنند که تخلفی نکرده‌اند، ‌دوباره می‌توانند به شهرداری بازگردند. البته اعضای شورای شهر هم به شهردار تهران هشدار داده‌اند که دسترسی اعضا را به سامانه فاینانس‌ها، قراردادها و منابع انسانی باز کنند و تاکنون اعضای شورای شهر تهران به این سامانه‌ها دسترسی نداشته‌اند و در جلسه امروز شورا هم اعضا چند تذکر دیگر به شهردار دادند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول