اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

اهمیت ماندگاری و پُرجاذبگی اندیشه اهل بیت (ع)/ نشر اندیشه علمای اسلام یک فرآیند علمی است

دبیر علمی کنگره نکوداشت مرحوم آیت الله سید محمود حسینی شاهرودی با اشاره به اهمیت ماندگاری و پُرجاذبه بودن اندیشه اهل بیت(ع)، نشر اندیشه علمای جهان اسلام و مذهب تشیع را یک فرآیند علمی دانست و بر تداوم آن تأکید کرد.

اهمیت ماندگاری و پُرجاذبگی اندیشه اهل بیت (ع)/ نشر اندیشه علمای اسلام یک فرآیند علمی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت الله حسن نظری شاهرودی که امروز در نشست خبری کنگره نکوداشت مرحوم آیت الله سید محمود حسینی شاهرودی (ره) در سالن دبیرخانه انجمن های علمی حوزه های علمیه سخن می گفت با بیان این که علمای شیعه از زمان شیخ مفید تاکنون بر ثبت اندیشه های علمی خود به صورت مکتوب اصرار داشته اند اظهار کرد: البته این امر گاهی توسط خود عالمان و گاهی توسط شاگردان ایشان تدوین و در اختیار طالبان علم قرار داده شده است.

وی در ادامه اندیشه های معصومین (ع) را اندیشه هایی ماندگار و پُرجاذبه خواند و گفت: اندیشه علمای شیعه در مسیر اندیشه ورزی اهل بیت (ع) بوده و تردیدی نیست که نشر این اندیشه های علمی، خود یک فرآیند علمی است.

دبیر علمی کنگره نکوداشت مرحوم آیت الله سید محمود حسینی شاهرودی همچنین برگزاری کنگره های پاسداشت علمای بزرگ را در راستای غنی سازی همین فرآیند عنوان و اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز همواره به این کنگره ها عنایت داشته و عنوان فرموده اند که اینگونه برنامه ها سبب غنی تر شدن فرآیند علمی نشر اندیشه های ناب می شود.

وی سپس آیت الله سید محمود حسینی شاهرودی را فقیهی تأثیرگذار نامید و با اشاره به جایگاه خطیر وی در اثبات اجتهاد عالمان آن روزگار خاطر نشان کرد: آن مرحوم بیش از نیم قرن در حوزه علمیه نجف به تدریس فقه و اصول اشتغال داشت و صدها شاگرد تربیت کرد، ضمن آن که ایشان را باید یکی از مهم ترین کسانی دانست که اندیشه های مرحوم آیت الله میرزای نائینی را به شکل عمیق مطرح و به نسل های بعد منتقل کرد.

آیت الله نظری شاهرودی در عین حال اذعان کرد: البته برخی از مباحث علمی آن مرحوم منتشر شده است، اما باید گفت بسیاری از آثار به جای مانده از ایشان همچنان آماده نشر نیست که این آماده سازی در جریان برگزاری این کنگره محقق خواهد شد.

 دبیر علمی کنگره نکوداشت مرحوم آیت الله سید محمود حسینی شاهرودی سپس گفت: تردیدی نیست که هرگونه تلاش برای غنی سازی این فرآیند، قطعا توفیقی چشمگیر است و بنده به سهم خود از همه دست اندرکاران این کنگره بویژه کمک های انجام شده توسط بیت آن مرحوم و بیت آیت الله سیستانی تشکر می کنم.

انتهای پیام/78027

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول