اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

کنگره نکوداشت آیت الله حسینی شاهرودی در قم برگزار می شود

دبیر کنگره نکوداشت مرحوم آیت الله سید محمود حسینی شاهرودی گفت: این کنگره با دو راهبرد إحصا و استخراج مطالب علمی فقه و اصولی مرحوم آیت الله سید محمود حسینی شاهرودی و همچنین معرفی ابعاد مختلف شخصیتی معظم له به عنوان یک مرجع تقلید ذو ابعاد در تیر ماه سال آینده برگزار می شود.

کنگره نکوداشت آیت الله حسینی شاهرودی در قم برگزار می شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت الاسلام و المسلمین عباس نصیری فرد امروز در نشست خبری کنگره نکوداشت مرحوم آیت الله سید محمود حسینی شاهرودی، با اشاره به برخی اهداف برپایی کنگره نکوداشت عالمان بزرگ از جمله ارج نهادن به زحمات آنان و همچنین الگوسازی برای مردم یادآور شد: این کنگره با دو راهبرد إحصا و استخراج مطالب علمی فقه و اصولی مرحوم آیت الله سید محمود حسینی شاهرودی و همچنین معرفی ابعاد مختلف شخصیتی معظم له به عنوان یک مرجع تقلید ذو ابعاد در تیر ماه سال آینده برگزار می شود.

وی ادامه داد: آن مرحوم یکی از عالمان مبتکر در طرح و اجرای اندیشه های مختلف علمی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بود که از آن جمله می توان به راه اندازی نخستین بعثه مرجعیت در مراسم حج، مردمی سازی پیاده روی اربعین، ابتکار در ساخت نخستین شهرک مسکونی و همچنین اجرای بیمه خدمات درمانی برای طلاب در کنار راه اندازی یک آموزشگاه جامع از دوره ابتدایی تا پایان دبیرستان برای ایرانیان مقیم عراق اشاره کرد.

دبیر کنگره نکوداشت مرحوم آیت الله سید محمود حسینی شاهرودی سپس درباره احصا و استخراج مطالب علمی آن مرحوم گفت: 10 تیم چهار نفره علمی تحقیقاتی در این زمینه فعال هستند تا آثار آن عالم ربانی و تقریرات شاگردان ایشان را در حوزه های مختلف علمی از جمله فقه و اصول و همچنین مستندات خطی معظم له را جمع آوری و دسته بندی کنند.

وی اضافه کرد: تدوین و انتشار زندگینامه جامع و سیره عملی و اخلاقی آیت الله حسینی شاهرودی، مجموعه مقالات و مصاحبه های معظم له، انتشار یک رُمان بر اساس زندگینامه آن مرحوم به قلم اسماعیل حاج علیان به عنوان یکی از داستان نویسان برتر کشور و همچنین تبدیل آثار این کنگره به کتب دیجیتالی با همکاری مرکز کامپیوتر علوم اسلامی نور بخش دیگری از فعالیت های کنگره است.

حجت الاسلام و المسلمین نصیری فرد افزود: تهیه و پخش مستند تلویزیونی، تهیه و پخش ده نمایشنامه رادیویی، تبدیل کتاب زندگینامه جامع آن مرحوم به کتاب صوتی، تهیه آثار متنوع تصویری از نکات اخلاقی برگرفته از سیره معظم له و انتشار آن ها در شبکه های اجتماعی در ایام برگزاری کنگره، بخش دیگری از فعالیت های مربوط به این رویداد خواهد بود.

وی با بیان این که مرحوم آیت الله حسینی شاهرودی نقش ویژه ای در دفاع از نهضت انقلابی امام خمینی (ره) ایفا کرده است اذعان کرد: نامه ایشان به شاه در زمان دستگیری حضرت امام نشان می دهد که معظم له مرجعی انقلابی بود، ضمن آن که مقام معظم رهبری نیز از آن مرحوم به بزرگی و نیکی یاد کرده و فرموده اند آیت الله حسینی شاهرودی نخستین مرجع تقلید بنده بود.

دبیر کنگره نکوداشت مرحوم آیت الله سید محمود حسینی شاهرودی همچنین از تداوم پیگیری ها برای پیام مراجع معظم تقلید به این کنگره و حضور یکی از مراجع عظام در روز برگزاری آن خبر داد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره دلایل تأخیر فراوان در برپایی کنگره نکوداشت آن عالم سرشناس و فقیه زمان شناس تصریح کرد: این انتقاد به همه دستگاه های فرهنگی و همچنین حوزه علمیه وارد است، بویژه آن که آن مرحوم را باید به عنوان «مرجعیت تراز شیعه» برشمرد.

حجت الاسلام و المسلمین نصیری فرد در این باره افزود: البته باید توجه داشت که  مرکز مدیریت حوزه های علمیه در سال های اخیر تلاش داشته تا کنگره نکوداشت عالمان بزرگ را بر اساس اولویت ساماندهی کند، اما تحقق دقیق این امر نیازمند کمک و همیاری همه دستگاه های فرهنگی است.

انتهای پیام/

  

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول