اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

ساخت 500 مدرسه برای مسکن مهر/ در واگذاری زمین مدرسه خست به خرج ندهیم

وزیر راه و شهرسازی گفت: خست به خرج ندهیم که زمین کوچکی را برای مدرسه بدهیم و پرهیز کنیم که سرانه فرهنگی و آموزشی در نازل ترین سطح باشد تا دست برای طراحی های فاخر باز باشد.

ساخت 500 مدرسه برای مسکن مهر/ در واگذاری زمین مدرسه خست به خرج ندهیم

خبرگزاری فارس ـ وحید باقری: محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در نهمین همایش و نمایشگاه ملی «مدرسه ایرانی - معماری ایرانی» که امروز در مدرسه دارالفنون برگزار شد، اظهار کرد: نیاز مبرم هر کشوری یک مهارت است که اگر آن مهارت را هر کشوری و جامعه‌ای داشته باشد حتما در مسیر شکوفایی قرار می‌گیرد و بدون نیاز به توسل به این و آن، می‌تواند اهدافش را محقق کند و آن هم این است که بتواند فکر اندیشه را به طرح  و برنامه تبدیل کند و طرح و برنامه را به اقدام و عمل برساند و از نتایج و بازخوردگیری آن به طور مرتب در بستر زمان ارتقا دهد و موجبات شکل گیری شکوفایی و رشد ملت و جامعه را فراهم کند و در این مسیر و فرایند، تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش آموزگار، مدرسه که جزو لایفنک موضوع هستند، نقش اساسی و کلیدی دارد.

وی با بیان اینکه یاد کنیم از امیرکبیر که با پایه‌گذاری دارالفنون یک فرصت، قابلیت و ظرفیتی ایجاد کرد که بتواند توانایی و دانایی را با هم متجلی کند، گفت: به معنای واقع کلمه توانا بود هرکه دانا بود؛ باید دانش و مهارت را با همدیگر و در کنار هم رشد دهیم و بتوانیم اثربخش باشیم. 

اسلامی با تأکید بر اینکه نیاز به دانشگاهی نداریم که بیش از 90 درصد فارغ‌التحصیلان در رشته تحصیلی‌اش بیکار هستند، تصریح کرد: این موضوع به معنی به بطالت گذراندن منابع و سرمایه جوانی بچه های مردم است و  ما باید به تعلیم و تربیت در سطوح گوناگون و به رشد و تحقق نتایج حاصل از آن اهتمام ویژه داشته باشیم و تحولی پدید آوریم تا جامعه ما از تحصیل‌‌کرده شدن و کسب دانش سرخورده نشود بلکه نشاط و پویایی را تجربه کند.

وی با بیان اینکه مدرسه یک ظرفیت بنایی پرتکرار است که می‌تواند همواره به ما آدرس دهد که از لحاظ هویتی و چیستی جامعه باید کدام سمت و سو را انتخاب می کنیم، گفت: معماری ریشه در فرهنگ دارد و اگر ما از فرهنگ خودمان مواظبت نکنیم که متأسفانه در این چند دهه گذشته فوق العاده کاهلی کردیم و نتوانستیم از معماری ناب ایرانی ـ اسلامی حفاظت کنیم، شاهد خواهیم بود که بناهایی با ناهنجاری های سنگین و حتی خانه های مسکونی مردم از فرهنگ اصیل ایرانی فاصله می‌گیرد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: از خداوند متعال بخواهیم که دیگر آن دوران تجربه تلخ را متوقف کنیم و اجازه دهیم که رویکرد ما در معماری شهری، بازگشت به خویش باشد و از داشته‌ها و ثروت ملی خودمان بهره گیری کنیم و نسل جدید را بر این مدار رشد و تعلیم و تربیت دهیم  و شروع به خلق آثار کنم.

وی ادامه داد: حفاظت از میراث فقط آن بخش از روی زمین که به سمت فرسودگی می رود، نیست بلکه حفاظت از میراث آن چیزی است که در فکر و اندیشه ماست و ما وارث ثروت عظیمی هستیم که باید با خلق آثار، تکرار کنیم؛ باید بدانیم که از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون چقدر آثار خلق کردیم که آیندگان هم آنها را نه به عنوان فیزیک بلکه به عنوان اندیشه، فکر و رویکرد به صورت جریان پویا بتوانند حس و دریافت کنند و این به نسل های آینده به طور پیوسته در یک فرایند قدرتمند منتقل و تکرار شود و حتی از کشور ما این فرهنگ و اندیشه صادر شود.

اسلامی اظهار کرد: روز گذشته در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران موفق شدیم طرح بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا(ع) را تصویب کنیم که یک فرایند بسیار سخت و طاقت فرسایی بود تا در این طرح اجازه ندهیم که هویت و معنویت این بارگاه مقدس و نیاز به تشرف که جهت‌گیری اساسی  مشهد به‌عنوان شهری زیارتی است با رفتارها و ساخت و سازهای ناهنجار و غیرمرتبط، بیش از این آسیب ببیند و این شهر و فضای معنوی آن را از آنچه که باید باشد، منحرف کند.

وی با بیان ایکه در شهرسازی 2 کار مهم را در دستور کار قرار دادیم، گفت: اول اینکه اجازه ندهیم هیچ شهری بدون طرح جامع و تفصیلی باشد که متأسفانه در گذشته به دلایل بسیار نازلی که در بدو امر قابل پذیرش نیست، خیلی از شهرها فاقد طرح تفصیلی بودند و ساخت و ساز بیشمار اتفاق افتاده است که تمام آنها را احصا کردیم و در برنامه قرار دادیم. 

وزیر راه و شهرسازی افزود: در اقدام بعدی در نظر داریم به صورت تضامنی نظام کنترل شهرسازی را عملیاتی کنیم تا متضامنا نهادهای ذی نفع ذیربطی را فعال کنیم که به کنترل شهرسازی و معماری بپردازند و یک نهادسازی بعد از دهه ها انتظار انشاءالله پایه گذاری می‌شود که بتوانید  شاهد رویکرد جدید باشیم. 

وی درباره مدرسه‌سازی نیز گفت: خست به خرج ندهیم که زمین کوچکی را برای مدرسه بدهیم و پرهیز کنیم که سرانه فرهنگی و آموزشی در نازل ترین سطح باشد تا دست برای طراحی های فاخر باز باشد؛ اگر محدودیت در یک عرصه فراهم شود، طراح نمی تواند طراحی مناسبی را داشته باشد.

اسلامی درباره مدرسه سازی در پروژه های مسکن مهر نیز اظهار کرد: برای پروژه های مسکن مهر حداقل 500 مدرسه در دولت یازدهم  و دوازدهم احداث شده است و به همین تعداد مدرسه برای مجتمع های باقیمانده در دست اجراست که امیدواریم با کمک آموزش و پرورش، نوسازی مدارس، خیرین مدرسه ساز و مشارکت ما، احداث شود و ظرفیت سازی برای تعلیم و تربیت با نگاه متفاوت  متناسب با هر اقلیمی صورت گیرد.

وی اظهار امیدواری کرد این جریان‌سازی که در قالب مسابقه و نمایشگاه طراحی و معماری مدارس در نهمین همایش و نمایشگاه "مدرسه ایرانی-معماری ایرانی" انجام شده است با حمایت از برگزیدگان و سرمشق قرار دادن طرح‌های برگزیده آنان تداوم یابد و طرح‌های برگزیده به ساختمان‌هایی متناسب و زیبا تبدیل شود تا دیگر فضاهای آموزشی نیز از آنها الگو گیرند و در جهت کاهش نابهنجاری در ساخت و ساز و رشد و گسترش ساخت و سازهای مناسب و متناسب و بهنجار گام برداریم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول