اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

ورود سامانه جوی جدید و ۳ روز بارش در کشور/ وزش باد با سرعت ۱۱۰ کیلومتر و هشدار به ۵ استان

کارشناس پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: روز پنجشنبه ۱۴ اسفند با ورود سامانه بارشی جدید در نیمه غربی کشور، استان‌های سواحل خزر، شمال فارس، جنوب غرب اصفهان و همچنین از اواخر وقت دامنه جنوبی البرز بارش خواهیم داشت.

ورود سامانه جوی جدید و ۳ روز بارش در کشور/ وزش باد با سرعت ۱۱۰ کیلومتر و هشدار به ۵ استان

فریبا گودرزی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در تشریح آخرین وضعیت جوی کشور بیان کرد: امروز بارش پراکنده در برخی از نقاط استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، همدان، مرکزی، لرستان، کرمان و همچنین سواحل خزر و ارتفاعات البرز مرکزی داریم.

کارشناس پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی ادامه داد: روز چهارشنبه ۱۳ اسفند در شمال غرب، سواحل خزر و شمال شرق بارش پراکنده خواهیم داشت.

وی بیان کرد: روز پنجشنبه ۱۴ اسفند با ورود سامانه بارشی جدید در نیمه غربی کشور، استان‌های سواحل خزر، شمال فارس، جنوب غرب اصفهان و همچنین از اواخر وقت دامنه جنوبی البرز بارش خواهیم داشت.

کارشناس پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: روز جمعه ۱۵ اسفند سامانه بارشی تقویت می‌شود و گستره بارش ها علاوه بر مناطقی که ذکر شد، به شمال شرق و شرق کشور نیز کشیده می‌شود و روز شنبه این سامانه در شمال شرق فعال خواهد بود و از شمال شرق کشور خارج می‌شود.

وی اظهار کرد: پیامد ورود این سامانه بارش برف و باران و در ارتفاعات بارش برف همچنین وزش باد شدید موقت و در مناطق گرمسیر و جنوبی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید به صورت موقت خواهد بود.

گودرزی ادامه داد: در سه روز آینده سرعت باد در جنوب شرق خصوصاً در ساعات بعد از ظهر افزایش می یابد، همچنین روز جمعه در غرب، مرکز، شرق و بخش هایی از جنوب و جنوب شرق و وزش باد شدید خواهیم داشت و این شرایط روز شنبه در شرق و جنوب شرق کشور حاکم است.

کارشناس پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی بیان کرد روز آینده دمای هوا در سواحل خزر و اردبیل افزایش می‌یابد و روزهای پنجشنبه و جمعه دمای هوا کاهش می یابد، همچنین روزهای جمعه و شنبه پیشِ رو در شمال شرق کاهش دما را داریم و روزهای شنبه و یکشنبه در شرق و جنوب شرق دما کاهش می‌یابد؛ این نوسانات دمایی حدود ۶ تا ۸ درجه خواهد بود.

گودرزی بیان کرد: روز آینده تا اوایل وقت پنج‌شنبه بخش های شرقی و مرکزی خلیج فارس مواج است.

* هشدار اختلال در تردد جاده ای و بروز تاخیر یا لغو پروازها در ۵ استان

وی اظهار کرد: از اوایل وقت پنجشنبه تا اواخر وقت جمعه، در  جنوب آذربایجان غربی، جنوب آذربایجان شرقی، شمال و غرب کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، ارتفاعات شرقی خوزستان، اختلال در تردد، کاهش دید، تاخیر یا لغو پروازها، کولاک در گردنه های برفگیر و کوهستانی، احتمال رخداد بهمن در مناطق مستعد و لغزندگی و کولاک برف در جاده‌ها به ویژه جاده های روستایی پیش بینی می شود.

کارشناس پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی اظهار داشت: در این راستا توصیه می شود پرهیز از سفرهای برون شهری به ویژه در مناطق کوهستانی، آمادگی ماشین‌آلات برف روبی و نمک‌پاشی و تجهیز خودروها به امکانات ایمنی و گرمایشی، در دستور کار باشد.

* وزش باد خیلی شدید و چند توصیه به دامداران و کشاورزان

گودرزی بیان کرد: اواخر وقت پنج‌شنبه ۱۳۹۹/۱۲/۱۴ تا اواخر وقت جمعه ۱۳۹۹/۱۲/۱۵ وزش باد شدید تا خیلی شدید با سرعت متوسط بین 60 تا 90 کیلومتر بر ساعت و وزش باد لحظه ای شدید موقت با سرعت بیش از ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت به صورت نقطه ای و محلی خواهیم داشت.

وی افزود: این شرایط روز پنج‌شنبه ۱۳۹۹/۱۲/۱۴ در کرمانشاه، ایلام و خوزستان و روز جمعه در اصفهان، یزد، کرمان، شمال شرق و شمال فارس، خراسان جنوبی، قم، جنوب سمنان و جنوب تهران پیش بینی می شود.

گودرزی ادامه داد: در این راستا بروز خسارت به گلخانه ها و احتمال شکستن درختان پیش بینی و توصیه می شود استحکام نهال های تازه کشت شده با نصب قیم جهت مقاومت در برابر باد، خودداری از محلول پاشی و سم پاشی، استحکام و ترمیم سقف و سازه های گلخانه ها، استفاده از بادشکن جهت جلوگیری از شکستگی شاخه و تنه درختان و حتی ریشه کن شدن درخت با توجه به باد و سرما در مناطق سردسیر، خشک نگهداشتن سطح زمین و مسدود نگهداشتن درب های سالن های دامداری ها، سالن های مرغداری بابت تهویه و کنترل دما، در دستور کار باشد.

کارشناس پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی در تشریح وضعیت جوی پایتخت گفت: آسمان تهران روز آینده صاف تا قسمتی ابری پیش‌بینی می‌شود، همچنین روز پنجشنبه نیز آسمان تهران صاف است، بیشینه و کمینه دما فردا در پایتخت ۱۷ و ۱۸ درجه خواهد بود.

وی اضافه کرد: روز آینده بندرعباس با بیشینه دمای ۳۰ درجه بالای صفر گرمترین مرکز استان و شهر کرد با کمینه دمای ۴ درجه زیر صفر سردترین مرکز استان خواهد بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول