اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

راهیابی ۴ روستای همدان به جشنواره روستاهای دوستدار کتاب

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: چهار روستای استان همدان از شهرستان‌های کبودراهنگ، نهاوند و بهار به مرحله نهایی هفتمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران راه یافتند.

راهیابی ۴ روستای همدان به جشنواره روستاهای دوستدار کتاب

عاطفه زارعی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: هفتمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران از ابتدای شهریورماه با اعلام فراخوان آن از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌تمامی نهادها آغاز شد. 

وی افزود: اگرچه امسال فضای عمومی کشور به تبع آن استان تحت تأثیر شیوع بیماری کرونا بود اما فعالیت کتابخانه‌های عمومی در اقصی نقاط همدان به ویژه روستاها متوقف نشد و برنامه‌های متنوعی با محوریت فضای مجازی برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تصریح کرد: در این جشنواره، ۱۹۰۰ روستا و منطقه عشایری از سراسر کشور آثار و مستندات خود را به دبیرخانه مرکزی ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب ارسال کردند.

وی با بیان اینکه پرونده ۲۴ روستا از استان همدان به دبیرخانه ارسال شد ادامه داد: هیات‌ داوران این جشنواره در مرحله اول ۱۱۳ روستا و منطقه عشایری را برای داوری در مرحله دوم انتخاب کردند و داوران مرحله دوم این جشنواره از میان این آثار، ۵۵ روستا و منطقه عشایری از ۲۰ استان را منتخب اعلام کردند.

زارعی خاطرنشان کرد: این شاخصه‌ها شامل نیازهای محلی، آیین‌های بومی و ارزش‌های دینی و ملی و جلب  مشارکت مردمی و پشتیبانی دستگاه‌ها برای تامین هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری، طراحی یا اجرای برنامه برای زنان، کودکان و نوجوانان، برخورداری برنامه و شیوه اجرای آن از خلاقیت، قابلیت الگوبرداری و استمرار برنامه‌ها، توسعه و تجهیز فضاها و بناهای حوزه کتاب روستاها، قابلیت و ضمانت اجرای برنامه‌های ترویج کتابخوانی بود.

وی گفت: روستاهای اکنلو و ویان از کبودراهنگ، حسام‌آباد از شهرستان بهار و گیل‌آباد از نهاوند در مرحله نهایی این جشنواره در جمع ۵۵ روستا و مناطق عشایری راه یافته به مرحله نهایی هستند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان خاطرنشان کرد: کتابداران در این روستاها با حمایت ادارات کتابخانه‌های شهرستان‌ها با همکاری دهیاران توانستند با اجرای برنامه‌های مطلوب نقشی ارزنده در منطقه خود ایفا کنند.

وی افزود: کتابخانه گنجنامه در روستای حسام آباد شهرستان بهار، کتابخانه‌های  ثامن الائمه(ع) روستای اکنلو و قدس روستای ویان در کبودراهنگ، کتابخانه سیدالشهدا(ع) در روستای گیل آباد نهاوند مستقر هستند.

زارعی خاطرنشان کرد: سال گذشته پرونده ۲۱ روستا از استان به دبیرخانه ششمین دوره جشنواره ارسال شد که از این تعداد ۶ روستا در جمع ۶۰ روستای نهایی برای انتخاب برگزیدگان و روستاهای قابل تقدیر قرار گرفتند.

وی افزود: در نهایت روستای «سیدشهاب» از توابع شهرستان تویسرکان به عنوان روستای برگزیده انتخاب و از کتابدار کتابخانه بعثت این روستا که برنامه‌های متنوعی را با محوریت کتاب در این انجام داده بود و نقش اصلی را در این انتخاب ایفا کرد، تقدیر به عمل آمد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان تصریح کرد: روستای حسین‌آباد و داق‌داق‌آباد نیز در بخش تقدیر به عنوان روستاهای دوستدار کتاب انتخاب شدند و از کتابداران کتابخانه‌های حکمت حسین‌آباد و مرحوم سید موسی حمیدی داق‌داق آباد تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/۸۹۰۴۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول