اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

آیا مدارس به دیوار نیاز دارند؟/ سفر هوایی کانکس برای رسیدن به بچه‌های عشایری+فیلم

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در نهمین دوره همایش مدرسه ایرانی ـ معماری ایرانی با پخش فیلمی درباره چگونگی نصب کانکس برای دانش‌آموزان عشایری از مهندسان و متخصصان سؤال کرد «آیا استفاده از کانکس برای دانش‌آموزان مناطق عشایری بهترین راه است؟».

آیا مدارس به دیوار نیاز دارند؟/ سفر هوایی کانکس برای رسیدن به بچه‌های عشایری+فیلم

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: تقریبا اکثر مدارس شهری به یک شکل است؛ یک حیاط بزرگ آسفالت شده، یک ساختمان بزرگ چند طبقه که متشکل از کلاس‌ها، آزمایشگاه، نمازخانه، کتابخانه، راهرو و پله‌هاست. سرویس بهداشتی مدرسه که در گوشه‌ای از حیاط به همراه آبخوری قرار دارد. دکه کوچکی که بوفه مدرسه است و یک ساختمان کوچک هم که به عنوان اتاق سرایداری مدرسه استفاده می‌شود؛ حالا شاید برخی مدارس کمی از این امکانات را بیشتر و یا کمتر داشته باشند اما اصل همین است.

اما چقدر فضای این مدارس با شکل و شمایل متفاوت‌تر می‌تواند بر کیفیت آموزش و شوق حضور دانش‌آموزان در مدرسه تأثیر بگذارد؟ ساختمان مدارس بیشترین فراوانی ساخت و ساز در گروه ساختمان‌های عمومی کشور را دارد و اندیشیدن به کیفیت ساخت اینگونه بناها از حیث تأثیرگذاری بر سیما و منظر شهری بسیار حائز اهمیت است. همین موضوع باعث شد تا سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور علاوه بر اینکه به دنبال پاسخگویی به نیازهای کمی فضاهای آموزشی باشد، به موضوع هویت بخشی و طراحی فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی در راستای احیای فرهنگ معماری اسلامی ایرانی توجه داشته باشد.

برای تحقق این هدف، سازمان نوسازی مدارس کشور از اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۵ با تشکیل ستاد هویت بخشی، حرکتی را تحت عنوان هویت بخشی به فضاهای آموزشی در عرصه معماری کشور آغاز کرده است که از جمله اقدامات آن می توان به برگزاری مسابقه‌ها و نمایشگاه‌های معماری در زمینه طراحی با هویت اسلامی - ایرانی و برگزاری همایش‌ها و نشست‌هایی در این عرصه تحت عنوان همایش و نمایشگاه مدرسه ایرانی معماری ایرانی اشاره کرد.

این همایش و نمایشگاه‌ها از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ به طور متوالی برگزار شد و پس از یک وقفه ۵ ساله با توجه به تدوین سند برنامه زیرنظام فضا، تجهیزات و فناوری در سال ۱۳۹۵ و در راستای دستیابی به اهداف سند تحول بنیادین و اجرایی شدن راهکارها و برنامه های عملیاتی هویت بخشی به فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی، برگزاری مجدد این همایش مورد توجه قرار گرفت که منجر به برپایی همایش‌ها و مسابقات دوسالانه معماری با رویکرد ‌هویت بخشی به معماری مدارس در سال های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۷ و با عنوان همایش و نمایشگاه مدرسه ایرانی - معماری ایرانی با الگوی اسلامی در تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شد.

* توجه ویژه آموزش و پرورش به مدارس عشایری

امروز هم نهمین همایش برگزار شد و دست‌اندرکاران تلاش کردند که کاربردی باشد؛ امروز سخنران اول برنامه، مهراله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بود که صحبت‌های جالبی داشت.

رخشانی‌مهر گفت: اکنون که دغدغه ما در حوزه مدارس تخریب، بازسازی و مقاوم سازی کاهش یافته و این مدارس از ۳۰ درصد به ۱۹.۵ درصد کاهش پیدا کرده و همچنین دغدغه ما در حوزه استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی به شدت کمتر شده است؛ ضمن اینکه تعداد قابل توجهی از مدارس نیمه تمام تکمیل شدند و مدارس خشتی و گلی از ادبیات آموزش و پرورش رخت بر بسته است، مسأله امروز ما توجه ویژه به مدارس عشایری است.

وی به تعریف مدارس عشایری اشاره کرد و ادامه داد: جمعیت مدارس عشایری در فصول مختلف سال متغیر است و تصور ما بر این است که حداکثر دوره استفاده از این مدارس شاید به ۱۰ سال هم منتهی نشود؛ تا امروز برای ایجاد عدالت آموزشی از چادرها، کانکس‌ها و مدارس سنگی که مصالح مرسوم آن منطقه است، استفاده کردیم اما همانطور که استانداردهای ما در حوزه مدارس تخریبی در حوزه استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی، مدارس خشتی و گلی ارتقا یافته است، انتظار است در حوزه مدارس عشایری هم استانداردهایمان را تغییر دهیم. به همین دلیل یکی از محورهای این همایش را به عنوان مدارس عشایری انتخاب کرده‌ایم.

آیا استفاده از کانکس برای دانش‌آموزان مناطق عشایری بهترین راه است؟

در اینجای سخنرانی، رخشانی‌مهر فیلمی از تهیه کانکس برای دانش‌آموزان عشایری به مهمانان همایش نشان داد و از زحمایت زیاد همکارانش در حوزه ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها و نوسازی مدارس برای فراهم کردن حداقل امکانات یعنی کانکس برای دانش‌آموزان عشایری سخن گفت.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور به طرح این سؤال پرداخت که «آیا استفاده از کانکس برای دانش‌آموزان مناطق عشایری بهترین راه است؟» و گفت: شاید همکاران ما در مراکز دانشگاهی و در بدنه دانشجویی بگویند کانکس بهترین وسیله برای این مناطق باشد و اگر اینگونه است، حمایت کنیم. تا امروز برای ایجاد عدالت آموزشی در مناطق عشایری با جمعیت دانش‌آموزی زیر ۲۰، از این روش استفاده کردیم اما به نظر شما برای مناطق عشایری چه کنیم؟ آیا کانکس وسیله قابل قبولی است یا خیر؟ 

وی افزود: آیا برای این منطقه، استفاده از کپر که منزل مسکونی خودشان را می سازند، خوب است و اگر رسیدیم به اینکه کپر بهترین وسیله است، نیاییم موضوع کپرزدایی را مطرح کنیم. گاهی اوقات در خیلی از مناطق چاره‌ای جز استفاده از مدارس سنگی نیست اما طوری رفتار کردیم که جمع‌آوری مدارس کانکسی ‌و کپرزدایی یکی از مطالبات است در حالی که کپر جزو معماری مرسوم منطقه است. 

البته رخشانی‌مهر به این موضوع هم اشاره کرد که روز شنبه قرار است تفاهم‌نامه‌ای با بنیاد برکت برای ساخت مدرسه در مناطق عشایری امضا شود و از مهندسان و متخصصان خواست که کمک کنند که چگونه این مدارس ایجاد شود؟

* آیا مدارس به دیوار نیاز دارند؟

دو سال پیش بود که سید محمد بطحایی وزیر سابق آموزش و پرورش گفت: «مدرسه‌ای در قلعه گنج برق ندارد در حالی مردم روستا برق دارند؛ حیاط برخی مدارس آسفالت نیست و حیاط برخی مدارس دیوار ندارند و متأسفانه در یک مدرسه که حیاط دیوار نداشته است، یک گاو وحشی دانش‌آموز سوم دبستانی را زخمی کرده است».

رئیس سازمان نوسازی مدارس نیز در سخنرانی خود به موضوع دیوار مدارس با نشان دادن فیلمی اشاره کرد و گفت: در زلزله آذربایجان شرقی، دیوارهای یک مدرسه شبانه‌روزی بر اثر زلزله فرو ریخت و ناچار شدیم بر اساس استانداردهای روز و سیستم‌های سازه‌ای مناسب، این دیوار را طراحی کنیم و اطراف مدرسه دیواری با ارتفاع ۲.۵ متر کشیدیم.

وی ادامه داد: تعبیرم این است که مدرسه را تبدیل به زندان کردیم. امروز یکی از مطالبات برخی از مناطق کشور، ایجاد حصار در مدارس فاقد حصار است. آیا شما پیشنهاد می‌کنید که حصار بکشیم یا پیشنهاد دیگری دارید؟ گاهی هزینه ساخت دیوار یک مدرسه از هزینه ساخت مدرسه دو، سه کلاسه بیشتر می‌شود.

* بفرمایید نمایشگاه مجازی

 امروز و در جریان برگزاری نهمین همایش ملی و دومین همایش بین المللی مدرسه ایرانی معماری ایرانی، نمایشگاه مجازی مدرسه ایرانی ـ معماری ایرانی توسط دکتر محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش افتتاح شد.

وزیر آموزش و پرورش در آیین افتتاح این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه، اقدام بسیار هوشمندانه و بسیار جالبی است و نسبت به نمایشگاه حضوری، فرصت و مجال بیشتری برای علاقه‌مندان فراهم می‌کند که بهتر می توانند در هر یک از طرح ها بیندشند.

وی ادامه داد: همچنین افراد فرصت کافی درند که به همه محتوای موجود در نمایشگاه دسترسی داشته باشند و کمک به جامعه دانشجویی و مهندسین است تا به آموزش و پرورش برای ساخت مدارس سازگار با طبیعت و سازگار با اهداف نظام تعلیم و تربیت کمک کنند. 

شرکت کنندگان و علاقه مندان می توانند با کلیک روی لینک http://expo.dres.ir به نمایشگاه مجازی مدرسه ایرانی معماری ایرانی وارد شده و از نمایشگاه بازدید به عمل آورند.

نمایشگاه مجازی شامل بخش‌های 1) طرح های بخش سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و ادارات کل تابعه، 2) طرح های بخش دانشجویی3) طرح های مهندسین مشاور و بخش آزاد، 4) بخش طرح های اجرا شده 5) بخش عکاسی 6) بخش طرح ها و عکس های برتر است.

* طرح مدارس برتر متعلق به چه کسانی بود؟

در نهمین دوره همایش مدرسه ایرانی _ معماری ایرانی 222 طرح در چهار بخش طراحی، طرح های اجراشده، مدارس روستایی و عشایری و عکاسی در سطوح مهندسین مشاور، همکاران سازمان و ادارات کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان‌ها، دانشجویی و آزاد به دبیرخانه همایش ارسال شده بود که آثار و طرح های برگزیده معرفی و تجلیل شدند.

در بخش طرح های دانشجویی «نرجس دلاوری» و «آرمان رحیمی» از دانشگاه شهید بهشتی با طراحی مدرسه ۹ کلاسه کوش بندرکنگ رتبه های اول و دوم و «محبوبه مهاجرانی» از دانشگاه تهران با طراحی مدرسه ۱۲کلاسه روستای قورتان اصفهان رتبه سوم را از آن خود کردند. در طرح های مهندسین مشاور و بخش آزاد «مهرنوش قضایی» و «شیوا آراسته» با طراحی مدرسه ۹ کلاسه کوش بندرکنگ حائز رتبه های اول و دوم شدند و «مولود ابراهیمی ساروی» با طرح مدرسه ۱۲ کلاسه زاهدان به جایگاه سوم دست یافت.

درطرح های همکاران سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و ادارات کل تابعه استان ها «مهدی ذاکرمشفق» از اداره کل نوسازی مدارس خوزستان با طرح مدرسه ۶ کلاسه سبز گراب، «عقیل زمانی» از ستاد مرکزی با طرح مدرسه ۳۶ کلاسه ترکیبی ابتدایی و متوسطه و «سجاد یوسفی» از اداره کل نوسازی مدارس ایلام با طراحی مدرسه ۶ کلاسه دوره دوم متوسطه به ترتیب حائز رتبه های اول تا سوم شدند. در بخش طرح های اجرا شده نیز ادارات کل نوسازی مدارس استان مرکزی و یزد از سوی هیئت داوران تقدیر شدند.

در بخش عکاسی «نرجس ژاله‌رفعتی» حائز رتبه اول شد و «مهدی وحیدی» و «خاطره عشقی» نیز عناوین دوم و سوم را کسب کردند.هیئت داوران همچنین آثار محمدرضا اصفهانی، مهدی عظیمی زاده و جواد رحمانی را شایسته تقدیر معرفی کرد. همچنین دربخش مدارس روستایی و عشایری که امسال برای نخستین بار از موضوعات همایش بود؛ طرح های «مهدی باوقارعظیمی» از استان هرمزگان تقدیر و تجلیل شد.

این برنامه، امروز با حضور دو وزیر برگزار شد؛ وزیر آموزش و پرورش و وزیر راه و شهرسازی که هر کدام هم سخنرانی کردند. وزیر آموزش و پرورش گفت: در طراحی بناهای آموزشی تنها دانش مهندسی کافی نیست و به دانش تعلیم و تربیت هم نیازمندیم.

وزیر راه و شهرسازی هم اظهار کرد: «خست به خرج ندهیم که زمین کوچکی را برای مدرسه بدهیم و پرهیز کنیم که سرانه فرهنگی و آموزشی در نازل ترین سطح باشد تا دست برای طراحی های فاخر باز باشد؛ اگر محدودیت در یک عرصه فراهم شود، طراح نمی تواند طراحی مناسبی را داشته باشد».

این همایش در مدرسه تاریخی دارالفنون برگزار شد و در بیرون فضای سالن همایش نیز نمایشگاهی برپا بود که نمونه طرح‌های مدرسه ایرانی ـ معماری ایرانی به نمایش گذاشته شده بود.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول