اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

تبلور هنر بانوی رفسنجانی در مسیر اشتغالزایی/جلای روح با هنر قلم‌زنی

خانم حسنی می‌گوید: در حال حاضر ده نفر با من در زمینه تولید تابلوهای مس برجسته و حکاکی، در منزل همکاری می‌کنند و به عبارتی در هر منزل یک کارگاه کوچک راه‌اندازی کرده‌ام.

تبلور هنر بانوی رفسنجانی در مسیر اشتغالزایی/جلای روح با هنر قلم‌زنی

خبرگزاری فارس - کرمان؛ زهرا بمی نژاد، هنر، ریشه در روح یک هنرمند دارد، هنرمندی که اثر زاده تفکر خود را در سرانگشتان خود جاری کرده و بر صفحه و دل طبیعت می‌نمایاند و به منصه ظهور می‌گذارد، در بین هنرهای مختلف، قلم‌زنی جایگاه ویژه‌ای دارد به‌ویژه قلم‌زنی مس این روزها بیش از پیش طرفداران زیادی پیدا کرده و هنرمندان زیادی در سراسر کشور به این هنر و خلق آثار زیبا مشغول هستند.

در این گزارش قصد معرفی یکی از هنرمندان جوان شهر رفسنجان را داریم که توانسته از محل قلم‌زنی روی مس و سایر فعالیت‌های هنری مرتبط، به بانوی هنرمند کارآفرین تبدیل شود. بانوی هنرمندی که آثار او در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های مختلف در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته و طرفداران خاص خود را دارد.

او اینگونه خود را معرفی کرد: سلیمه حسنی هستم، زاده شهر طلای سبز،  34 بهار از عمرم می‌گذرد و ده سال است که در رشته مس برجسته، قلم‌زنی مس، حکاکی مس و خراش فلزات فعالیت می‌کنم، در حال حاضر 10 نفر با من در زمینه تولید تابلوهای مس برجسته و حکاکی، در منزل همکاری می‌کنند.

به عبارتی در هر منزل یک کارگاه کوچک راه‌اندازی کرده‌ام و از این بابت بسیار خداوند را شاکرم که این هنر را به من عطا کرد تا امروز بتوانم برای بانوان عزیز شهرم که به نوعی خودشان سرپرست خانواده هستند، شغل ایجاد کنم و امیدوارم هرروز تعداد نفرات کارگاه ما بیشتر بشود و توفیق پیدا کنم این هنر را ارتقاء بدهم.

در حال حاضر شرکت صنایع دستی مس را تاسیس کردم و امیدوارم بتوانم این شرکت نوپا را به کمک اعضای این شرکت به یکی از شرکت‌های موفق صنایع دستی تبدیل کنم.

 

این بانوی هنرمند ادامه داد: از دوران کودکی و نوجوانی به کارهای هنری علاقه زیادی داشتم و دوست داشتم همه هنرها را به‌نحوی تجربه کنم به عبارتی هنر برای من جلا دهنده روح و روانم بود.

خانم حسنی مربی مس برجسته و حکاکی مس که به‌مدت سه سال به مددجویان کمیته امداد این هنر را آموزش داده است، افزود: خداوند را شاکرم هنرجوهای زیادی آموزش دادم و که توانستند از این هنر کسب درآمد کنند و امیدوارم بتوانم با آموزش دادن این هنر را ارتقاء بدهم و ان‌شاءالله در آینده‌ای نزدیک در گوشه و کنار شهرمان کارگاه‌های پررونقی از این هنر و حرفه ببینیم.

او از مشکلاتش هم می گوید: متاسفانه ما امسال خیلی مشکل تامین مواد اولیه داشتیم و مشکل همه‌گیر بود و دغدغه بنده و اکثر هنرمندان این رشته هنری بود و من به نوبه خودم خیلی از سفارشاتم را امسال به‌دلیل نبود مواد اولیه از دست دادم. باتوجه به قیمت بالای مس و خرید از بازار آزاد ما با کمترین سودکار را آماده می‌کردیم.

علی‌رغم اینکه دغدغه یک هنرمند باید خلق یک اثر هنری باشد اما امروز متاسفانه دغدغه‌ای فراتر از آن داریم که این امر خود، موجب رکود تولید آثار هنری خواهد شد و جای بسی تاسف است با اینکه ما در شهرمان منبع عظیمی از ذخایر مس را داریم و بزرگترین کارخانه تولید ورق‌های مسی را در استان خودمان داریم، متاسفانه با این مشکل روبه‌رو هستیم.

 

«خیلی دردناک است که در شهر خودمان مس تولید می‌شود اما ما باید با هزار دردسر مس را باقیمت بالا از دیگر شهرها تهیه کنیم»

 

  امسال کارخانه مس فقط با شرکت‌های تهران و... قرارداد بسته است و ما که مراجعه می‌کنیم از ما می‌خواهند که از تهران مس‌مان را تهیه کنیم و ما باید با واسطه به قیمت گزاف و هزینه‌های اضافی مواد اولیه را تهیه کنیم و شرکت‌های تهران به‌دلیل نوسانات قیمت مس و سود بیشتر خود، از عرضه مس به‌موقع طفره می‌رفتند و  ما را به صبر دعوت می‌کردند و این موضوع دردناکی‌ست که در شهر خودمان مس تولید می‌شود اما باید با هزار دردسر و قیمت بالا از شهرهای دیگر مواد اولیه‌مان را تهیه کنیم و من این مشکل را امسال بارها در جلسات مطرح کردم و درخواست دارم متولیان امر در این خصوص راه‌حلی اتخاذ کنند.

خانم حسنی از بهترین هنرهایش هم گفت: یک طرح انحصاری از امام رئوف‌مان، امام رضا (ع) در ابعاد بسیار بزرگ در حال حاضر کار می‌کنم که خیلی دوستش دارم و مطمئنم کار فوق‌العاده‌ای خواهد شد و نیز کار عصر عاشورا را که به تازگی تمام کردم خیلی دوست دارم.

خیلی دوست داشتم طرح چهره این بزرگ‌مرد را روی دیوار شهر کار کنم و این موضوع خیلی وقت در ذهنم بود که البته به شهرداری پیشنهاداتی در این خصوص دادم و منتظر نتیجه هستم.

سخن آخر: مسئولان، هنرمندان شهر و همه کسانی که دغدغه کارآفرینی و ارزش‌آفرینی دارند را حمایت کنند و مجموعه ما همچنان به نگاه ویژه مسئولان برای بزرگتر کردن مجموعه‌ای که بر پایه کارآفرینی است نیاز دارد. 

در این سال‌ها  باتوجه به اینکه با کمیته امداد و خیریه‌ها همکاری‌هایی داشتم، زنانی را دیدم که از هر مردی، مردتر بودند، زنانی که علاوه بر نقش زن بودنشان و مادر بودنشان، مردانه تلاش کردند.

انتهای پیام/۸۰۰۱۶/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول